HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 rak frekvenskurva med eton AMT er4??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/08/28 :  13:43:47  Show Profile Send T-ReX a Private Message

När man kör eton er4an i en "bakrörs-konfiguration" får man typ 3-4db mer SPL vid 12khz än vid tex 2-3khz... Vad kan man då göra för att räta till detta?

Jag har testat att slänga upp ett lcr led paralellt o det ger en rätt rak frekvens runt 89db...
men det blir ju 3 extra komponenter... vad mer kan man göra som har samma effekt som ett lcr här?

.

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/28 :  13:55:28  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Ja ER 4'an är en liten utmaning...Men SOM DEN SPELAR när den funkar...

Längd på bakröret? Diameter? Fyllning? Röret "stängt" i slutet, eller spelar den "bakut"?

Har du nån mätning att visa upp?

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

If I could tell the world just one thing, It would be that we're all ok
And not to worry 'cause worry is wasteful, And useless in times like these
- Jewel, Hands
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/08/28 :  14:25:09  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Japps man får jobba med denna! Men det är trevligt då ljudet ändras en hel del med små medel...

Längden på bakröret är 43cm med en diameter på 8cm och har en "bastratt" längst bak där den spelar ut. Kanske ska testa att stoppa in en socka o se vad som händer... Som fyllning har jag fårull, rätt lite då jag tycker det ger ett luftigare ljud.

Jag använder i nuläger speaker workshop med lånade frekvenskurvor/impdansmätningar så resultatet är ungefärliga. Men ändå rätt nära då jag alltid hört en skillnad när man hoppar från teori till praktik. frekvenskurvan på er4an är nästintill snarlik med den eton själv har uppgett på sin sida.

Tanken är att jag ska göra egna mätningar i mina lådor då jag lyckats klura ut hur SE 5 funkar.

Jag kan allt dra en screen för simuleringarna med/utan filter från workshoppen... kan man lägga upp dem här på forumet? (har inge webspace))

Mvh Anders

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/08/28 :  23:41:37  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Epkpeng: du har ju jobbat med denna, gjorde du då någon kompensering för den högsta oktaven?

Helt of topic: har du fått hem ditt Zap pulse steg än?

/Anders

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000