HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Delning till subbas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

d3s
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/08/28 :  14:47:01  Show Profile Send d3s a Private Message
Hej!

Jag är lite nyfiken på hur jag ska bygga delningsfiltret till en subbas för att ta in både höger och vänster signal till ett element, med andra ord stereo in och mono ut? Läste nån stans att det skulle finnas sånna filter men jag har inte hittat nåt...

Jag är tacksam för all hjälp jag jag få.

/Daniel

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/28 :  18:25:21  Show Profile Send AndersP a Private Message
http://www.marchandelec.com/xm9.htm

http://www.t-linespeakers.org/pomann/subwooferkit.htm

http://www.emblaaudio.no/products-nor.htm

Go to Top of Page

d3s
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/08/28 :  22:21:53  Show Profile Send d3s a Private Message
Hej Anders!

Jag kikade på länkerna du gav mig, bra grejer! Är lite nyfiken på om det går att göra ett passivt filter med samma princip. Eller är ett aktivt att rekomendera?

Bör kanske tillägga att jag vill bygga filtret själv.

/Daniel

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/28 :  23:06:44  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det går nog passivt också, men då blir det en kompromiss mellan hur mycket överhöring mellan kanalerna du kan akseptera och hur mycket signal du vill ha ut ur suben. En bas med dubbla talspolar eller en sub med två element är en annan sak. Då kör man i stero utan att behöva blanda signalerna på något sätt. Men strunta i det. Det är aktivt som gäller. Det är alltid det bästa och vinsten är större ju lägre delningsfrekvensen ligger. Jamenar har du sett ett 80 Hz filter med tillräcklig branthet någon gång som klarar några hundra Watt utan att brinna upp? Det har inte jag kan jag säga.

Alla filtren i länkarna kan byggas från scratch om du vill. I bruxet till Marchandfiltret finns schemat utritat så att du kan lägga ut kretsen själv. En nivå upp skulle väl vara att köpa kortet löst, köpa komponenterna i Sverige och slöjda ihop nätdelen själv. Pomanns filter bygger man på ett sk. breadboard. Han har inga färdiga kort vad jag vet. Jag tycker det är roligare och bättre att bygga på ett ordentligt kretskort, med jordplan, screentryck och grejer.

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/28 :  23:08:54  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P bör inflika att P.P inte har orkat kolla länkarna. P.P har däremot orkat tänka lite själv.

Vill man ha monobas så är det att föredra med ettt aktivt filter. Vill man absolut ha en passiv delning så kan det funka med ett passivt men man bör vara medveten om att det ställer speciella krav på förstärkaren (gemensam jord och tålighet mot att driva låga impedanser).

Det enklaste är att köra med en subbas med isobarik-kopplade basar eller att använda basar med dubbla talspolar. Då slipper man många problem.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000