HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 exploderande kondensator ! INGE kul !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2003/10/04 :  11:07:28  Show Profile Send urban a Private Message
Hej, jag hoppas att någon har tid att ge mig några goda råd i följande problem. När jag nu på morgonen slog i gång mitt ytterst välljudande Andersson triodslutsteg så knastrade det lite i vänster kanal och efter ytterligare ett par sekunder så kom ett rökmoln utvällande ur förstärkaren.Det visade sig vara en kondensator som hade havererat. Nu undrar jag följande - är den vätska som rann ut ur kondensatorn skadlig för andra komponenter, alltså frätande och att jag därför måste göra en mycket grundlig rengöring? och kan en kondensator gå sönder på grund av andra orsaker än att den bara kortsluts internt (förstärkaren är ungefär 12-13 år gammal),jag tänker att om den inte gick sönder på grund av yttre orsaker så kan jag bara byta kondensatorn och så är allt bra! Till sist undrar jag, den kondensator som satt där, en ROE Elko rauh 2A,guldfärgat yttre och med en kapacitans på220mf/100v,håller denna typ av konding (utom just detta exemplar förstås!) en hög kvalitet. Man är ju alltid intresserad av förbättringar så kan det vara ide att byta till bättre kvalite? Jag måste säga att denna förstärkare har,vad jag förstår en ganska hög kvalitetsnivå på komponenterna så jag antar att denna kondensator är kanske inte av den sämsta sorten! Jag är tacksam för alla inlägg och ideer! Tack på förhand mvh Urban.

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/10/04 :  12:20:35  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
De innehåller borsyra om jag inte minns fel...
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/10/04 :  12:52:56  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
du bör rengöra förstärkaren ordentligt, eftersom elektrolyten är elektriskt ledande vilket kan ge överslag på andra komponenter.
Dessutom orsakar den korrosion på andra komponenter. Natrium borat, d v s borsyrans natriumsalt a k a borax kan vara en av komponenterna i elektrolyten.

torka av så mycket så möjligt, akta från att få på fingrarna , elektrolyten är irriternade för huden. Och dessutom ögonen! (jag vet av erfarenhet)
Om du skall använda vatten, använd avjonat eller destillerat vatten , vilket kan köpas på t e x bensinmackar. etanol går också bra att rengöra med.

kondensatorer åldras pg a elektrolyten torkar ut , speciellt lite mindre sådana som en 100 uF, så 12-13 år är inte omöjligt att den ger upp. De kan isåfall bli överhettade=> totalhaveri.

men den kan ha gett upp också p g a det har kommit växelström över den, alltså externa faktorer, då blir det kraftig gasutveckling innuti=> totalhaveri. Du bör nog kontrollera detta innan du ger dig på att byta ut mot en ny kondensator.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/10/04 :  14:00:48  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Är elektrolyten ledande? Trodde att meningen med elektrolyten var just att den är isolerande...?
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2003/10/04 :  14:03:06  Show Profile Send urban a Private Message
Tack för inläggen! Jag förstår att det kanske vore lite väl tufft att bara byta kondensatorn, måste alltså få tag i någon som kan göra en ordentlig genomgång av förstärkaren. Jag har tittat i hifi-kitkatalogen och Ljudias dito, dom säljer ju båda kondensatorer men inga med dom värden som det handlar om här, så jag undrar dessutom om någon kan rekommendera ett bra inköpsställe för sådana, mvh Urban
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/10/04 :  14:12:38  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ja, elektrolyten är ledande (elektrolyt = elektriskt ledande vätska)

lämpligt inköpsställe för ny konding :

www.elfa.se , stor elektronikomponentleverantör.
märket roe är dock inte så vanligt längre, fanns ofta i äldre utrustningar, de är rätt typiska med sina "guldgula" höljen.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/04 :  14:44:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag råkade ut för samma sak för inte så länge sedan. Kondingen hade pajat och tagit med sig en likriktardiod i fallet. Mitt råd här är att mäta upp dioderna som hör dit innan du slår på strömmen med en ny konding. Nu vet jag inte hur Edison triods nätdel är uppbyggd, men det kan ju finnas fler kondingar som är på väg att paja. Är det så att det är motsvarande konding på andra kanalen skall du nog byta den också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/10/05 :  12:13:39  Show Profile Send time a Private Message
Kolla också kondingarna till Katoden, dina dyra trioder kanske går upp i rök !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/05 :  12:35:06  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

när jag praktiserade på ericsson för många år sedan, va det
standard att eleverna i lödskolan fick vara med när läraren
sprängde en liten kondensator utanför fönstret på fönsterbläcket
med ett vanligt strömaggregat.

en rätt liten kondensator, 3cm bred och 6cm hög small som världens
luftvärnskanon, efter det har jag varit rädd för kondesatorer:)

roligt va det när jag en gång lagade ett Pioneer SPEC 2, ni som vet vad
detta är - ett GIGANTISKT slutsteg från pioneer.. Skulle löda på nya kablar
på kondingarna, kom åt met en lång bit lödtenn över bägge poler på en konting,
och så sa det bzzzztsss och så fick jag en fin dush av lödtenn över mig:)

man ska va försiktig

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/10/05 :  17:03:22  Show Profile Send Parasite a Private Message
Ha ha, det va ju skitkul att koppla en kodning i grenkontakten med strömbrytare när man pluggade elektronik, jävlar va det small när nån skulle använda det sen =D

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:05:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad ni är busiga!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:24:53  Show Profile Send Parasite a Private Message
va busiga, många år sen nu =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:33:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag studerade kemi på teknis, där fanns det också möjligheter att få saker att smälla. Buskul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:28:52  Show Profile Send Frasse a Private Message
Utanför klass rummet hehe våran lärare kopplade upp i klass rumet och slog på ström agregatet med en lång pinne. Sedan var det bara att vädra och byta klass rum för det luktar ju inte hallon direkt.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000