| Author |
Topic  |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 19:33:33
|
...men finns fortfarande på Posten.
Hämtas i morgon. Rapport lämnas självklart hur denna nya teknik fungerar!
Jag är väldigt nyfiken på den. Jag har hört väldig positivit, men även lite negativt om tekniken. Självkalrt är det upp till implementationen och inte val av teknik som ger slutresultat!
...i väntans tider...
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
If I could tell the world just one thing, It would be that we're all ok And not to worry 'cause worry is wasteful, And useless in times like these - Jewel, Hands
|
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 21:44:57
|
Spännande!  Du får även berätta hur det gick att bygga det, några bitar som var speciellt svåra och så... Vilka och hur många kondar har du tänkt använda dig av? Och vilken låda ska du ha till allt detta?
Väntar spänt...  
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 22:01:11
|
Hejsan!
Bekväm, och utrustad med lättja, så lånade jag först hem ett färdigbyggt ex. Denna skall enligt utsago vara byggd med LC Audio grejjer, bl.a. deras rekommenderade trafos och kondingar.
För mig är det bara till å tuta å köra!
Återkommer som sagt....
If I could tell the world just one thing, It would be that we're all ok And not to worry 'cause worry is wasteful, And useless in times like these - Jewel, Hands
|
 |
|
|
deerhunt
Member

365 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 22:57:51
|
Jag antar att det är ett s.k. evalueringskit?!
Oxå nyfiken på resultatet. Har en egen fundering på att biampa (i basen) med en sådan. Men går det att justera förstärkningen (om det inte skulle passa med befintlig förstärkare)?
mvh
|
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 23:02:53
|
P.P är skeptisk!
Inte mot att förstärkaren är bra ur en och annan synvinkel (exempel miljömässig) utan att den är så bra som man skulle önska!
Gillar man låg upplösning i diskanten så är det säkert inget dåligt val...  
|
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 23:04:12
|
Hejsan!
Jag kommer göra ett test med cd'n direkt till slutsteget och bara en högkvalitativ alps-potentiometer (för ca 100kr i Elfa) mellan.
CD'n har en rätt OK volymutång, som fungerar mkt bra. Med den gör jag småjusteringar.
Alltså är det bara till å sänka nivån till steget som man vill! Funkar utmärkt (så länge man tar i beaktning alla de vanliga elektriska aspekterna, se/sök annan tråd för mer info om potentiometer).
|
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 09:05:51
|
P.P, men det går ju också att höja switch-frekvensen, vilket sägs ge mer högupplöst diskant.
Epkpeng, ska du testa det (läs ovan)? Vilket motstånd skall du ha på alps-volym-pot'en?
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 09:26:19
|
Hejsan!
Kommer inte ihåg värdet på pot'en.
Men visst skall det testas!
Kan ju vara en bra lösning för att relativt billigt komma undan...eller så är problemet med bassteg löst! 200watt vid 4 ohm...400 vid 4ohm...
'Cause anyone can start a conflict It's harder yet to disregard it I'd rather see the world from another angle We are everyday angels - Jewel, I'm Sensitive
|
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 16:05:18
|
"Kommer inte ihåg värdet på pot'en." Kolla gärna upp det! D.v.s. om det går.
"Men visst skall det testas!" Kul! Skall bli mkt. roligt att höra resultaten!!
Mvh
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 22:35:56
|
Hejsan...
Då har den packats upp, pott'en kopplats in och ett par första plattor spelats.
Pot'en är på 100 kOhm. Direktkoplat mellan cd och slutsteg.
Har några initiala intryck... För de ~10'000 kr som hela kit'et kostar är det övervägande positivt kritik.
Återkommer om en vecka med fullgod recension.
'Cause anyone can start a conflict It's harder yet to disregard it I'd rather see the world from another angle We are everyday angels - Jewel, I'm Sensitive
|
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 23:01:08
|
quote:
Hejsan...
Då har den packats upp, pott'en kopplats in och ett par första plattor spelats.
Pot'en är på 100 kOhm. Direktkoplat mellan cd och slutsteg.
Har några initiala intryck... För de ~10'000 kr som hela kit'et kostar är det övervägande positivt kritik.
Återkommer om en vecka med fullgod recension.
Jag är lite nyfiken på detta slutsteget. LC-Audio har ju tillbud på "ZAPpulse Evalution Kit" för 2499 DKK vilket är drygt 3000kr. Det enda man behöver utöver det är ju nättrafo, en låda samt ingångsterminaler och högtalarterminaler (enligt deras hemsida).
Skulle kunna bli VÄLDIGT billigt! 
/Erik
|
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 10:34:41
|
E. J., även kondensatorer kommer att behövas + plus interna kablage. Men visst blir det billigt!
Håller själv på att planera ett bygge av ett sådant steg.
Mvh
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:06:37
|
Och nätbrunn, likriktare och lite annat smått.
Mvh
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:43:56
|
Hej E.! "Pot'en är på 100 kOhm. Direktkoplat mellan cd och slutsteg." Ojj, jag har fått tips om att ha mellan 10-50 kOhm (Flint föredrog 20 (kOhm)).
"Har några initiala intryck... För de ~10'000 kr som hela kit'et kostar är det övervägande positivt kritik." Vad kul att höra! Särskilt då det blir ännu billigare att bygga helt* själv.
"Återkommer om en vecka med fullgod recension." Väntar med spänning på ditt utlåtande!
*= Självklart inte helt, då stärkarkretsen görs av LC Audio.
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder...?
Edited by - no_85 on 2002/08/31 13:14:3 |
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 14:28:39
|
no_85: Jo det stämmer ju givetvis som du säger att man behöver lite mer småsaker, men billigt blir det ju som sagt! Vad tar Golden Age för dessa kit? Har mailat dom och väntar ivrigt på svar.
/Erik
|
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 15:26:00
|
Har för mig att jag läste i HiFi&Musik's senaste att dom tar 3000 för den. Men posta gärna ditt svar här! Annars kan du gärna maila det till mig (gärna hela brev-växlingen)
Mvh
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:48:05
|
Golden Age tar 2990kr för ZAPpulse Evaluation Kit.
Som sagt, billigt är bara förnamnet! 
/Erik
|
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 21:48:45
|
Epkpeng, innan du postar resencionen som jag så ivrigt väntar på, skulle du kunna göra mig en jätte tjänst; Skruva upp locket och kolla lite i lådan?
Det jag är mest intresserad av att veta är hur många och hur "stora"/"starka" (definition: i uF) kondar det finns där i. Och vilken sorts "Gate Driver" dom har monterat, är det den som är längst till höger här;

Eller den i nedre högra hörnet här;

Not: Storlekskillnaderna och att den förstnämnda har en blå kloss.
Men även annan info som t.ex. hur många VA transfon ligger på och hur många V sekundären är på skulle vara intressant att få veta. Tror dock (ganska säker faktiskt) att den ligger på 650VA 40V*2.
Tack på förhand!
Mvh
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 22:09:13
|
no_85: Det är den nya strömförsörjningen till gatedrivern i de kit som säljs av GA* i dagsläget va?
*Golden Age Music
/Erik
Edited by - Erik Johansson on 2002/09/01 22:09:2 |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 10:11:18
|
Det är det som jag funderar på, eftersom den med blå klossen är "beta-modellen", och dom säkert har massa sådana kvar, kanske det är dom LC Audio säljer ut i sina paket. Och GAM handlar ju ifrån LC A så det borde vara samma för dom isf.
Mvh
 |
|
| |
Topic  |
|