HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En bra högtalarkabel för 100kr/meter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/08/29 :  14:47:07  Show Profile Send ayayay a Private Message
Är ute efter en bra högtalarkabel.
Men kruxet är det att jag inte vill betala ett antal
hundralappar/metern.

Så jag undrar om man kan hitta en bra högtalarkabel
för runt 100kr/m

B-> JoJo

JoJ

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts

Posted - 2002/08/29 :  14:48:52  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
[quote]
Är ute efter en bra högtalarkabel.
Men kruxet är det att jag inte vill betala ett antal
hundralappar/metern.

Så jag undrar om man kan hitta en bra högtalarkabel
för runt 100kr/m

Hej!

Varför vill du att den skall kosta hundra kronor per meter?

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/08/29 :  14:49:15  Show Profile Send dekengren a Private Message
Svenska Supra Ply 3.4s är väl en ganska bra och poppis kabel för nått i stil med 90:- metern!?

/Daniel

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/29 :  14:49:37  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
van den hul har en bra, fast den ligger på ca 140kr/m..

"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/29 :  14:55:57  Show Profile Send ekman a Private Message
"Varför vill du att den skall kosta hundra kronor per meter?"

varför skriver du samma sak i precis alla trådar och varför tycker du att hans ekonomi är ditt problem??

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/08/29 :  14:57:22  Show Profile Send ayayay a Private Message
Ja runt 100kr, men upp till 200kr/m kan man gå.
Men jag ville bara veta om man kan få "välljud" ur en kabel
för detta omdiskuterade priset (100-200kr/m)

JoJ
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/08/29 :  15:02:59  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Kör själv med Supra Ply 3.4S samt 2.0 som biwire... Jag är mycket nöjd och ser ingen anledning att lägga mer pengar på detta...

/P

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/29 :  15:04:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
"Välljud" är ett begrepp som är olika för olika människor. Hur länge man hållt på med hifi och vilken utrustningsnivå man har för tillfället spelar in också.

Strömberg hör själv ingen skillnad och pläderar för det och mina valhallakablar för en oherrans massa pengar för en meter skulle jag aldrig byta bort.

Generellt blir det bättre med ökat pris. Fast man kan köra allt i diket genom att matcha fel. Ta hem ett gäng olika och gärna en riktigt billig och prova själv!

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/08/29 :  15:08:50  Show Profile Send Jonas N a Private Message
ayayay, det torde inte vara något problem alls att får en hyffsad kabel för 100-200 kr/m. Det ska till en mycket dyr anläggning och många långa lyssningssessioner för att hitta en kabel som är mer välgörande för ett högre pris.

Sedan finns det förståss vissa kablar från alla prissegment som kan skapa natt och dag upplevelser i en anläggning. Pröva en kopparkabelmot en silverdito t.ex..

Edited by - Jonas N on 2002/08/29 15:10:0
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/08/29 :  15:10:18  Show Profile Send ayayay a Private Message
Okej!

Det låter som en god ide

JoJ
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/29 :  15:13:05  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
har sagt det i andra trådar, man skall inte spara in krutet på ngn seciell sak, det ÄR skillnad på kablar i ALLA system, de blir bara olika stora, men sen är ju frågan om det är vart det i just din anläggning, skulle jag vara ute efter ny kabel idag så skulle den bli skitdyr, eftersom att man ppgraderar hela tiden å får bättre å bättre system, så varför göra en flaskhals om man inte måste?

"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/08/29 :  16:00:06  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Så följdfrågan till "ayayay" blir: Vad har du för prylar för övrigt? Vad är rimligt att lägga på "en bra högtalarkabel" i ditt sammanhang?

/P

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/08/29 :  16:24:21  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag använder själv en "Van den Hul Royal Jade" (för ca 100 kr/m) som jag är väldigt nöjd med. Den har även fått fina recensioner av Hifi & Musik Samt Hifi Choice (sen om bra recensioner är något att bry sig om eller inte finns det säkert de som har synpunkter på).

/Stefan

-- Life sucks, then you die -
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/08/29 :  16:43:09  Show Profile Send arcam a Private Message
Jag rekommenderar Supra Ply 3.4
arcam

Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/08/29 :  18:07:56  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Kapten A. rekommenderar EKK för cirka 10 kr/m istället för tvivelaktiga "snake-oil"-kablar.

mvh\Kapten A. von Gyllenkrok

Go to Top of Page

Strmbrg

1583 Posts

Posted - 2002/09/01 :  10:50:11  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ekman till Strmbrg:
"Varför vill du att den skall kosta hundra kronor per meter?"

varför skriver du samma sak i precis alla trådar och varför tycker du att hans ekonomi är ditt problem??

Jo:
En anledning till att jag upprepar mej är att jag tycker detta är viktigt!

Ekman frågar varför jag tycker att "hans" ekonomi är mitt problem:
Svår fråga att svara på. Den bygger på Ekmans tolkning av det jag skrivit. Tolkningen stämmer inte med min egen tolkning av vad jag har skrivit.
Men, bortsett från det, så gällde ju frågan ekonomi i så måtto att det efterlystes tips på ett köp.

Vad jag vill komma till, nu:
Jag kan inte förstå varför man från början bestämmer sej för vad saken man skall köpa skall kosta.
Alltså, man bestämmer det redan innan man tagit reda på om den ens behöver kosta den summan man bestämt!
MAN KAN JU HITTA NÅGOT BRA FAST MYCKET BILLIGARE. VARFÖR UTESLUTA DEN MÖJLIGHETEN INNAN MAN UNDERSÖKT SAKEN??
DET FINNS INGET ORUBBLIGT SAMBAND MELLAN PRIS OCH VAD MAN ERHÅLLER!! DEN SOM ANSER ATT DET GÖR DET, ÄR OKRITISK OCH TÄNKER INTE SJÄLVSTÄNDIGT!
Vad gäller en kabel för önskade hundra kronor metern, så finns det kanske inte så himla mycket under den nivån utöver rena gratis och trettikronorskablar. Det är mera principen i tänkandet jag ifrågasätter.

Någon annan ville ha tips om bra hörlur för tiotusen. Här anser jag att det är rent dumt att utesluta allt som kostar mindre. Jag säger det av omtanke INTE av elakhet. Observera detta!!
- VET vederbörande redan att det inte finns något "lika tillfredställande" att hämta under sagda summa?
- TROR vederbörande bara att det är så?
- VILL vederbörande till "varje pris" betala sagda summa och inte mindre?

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/01 :  11:03:53  Show Profile Send ekman a Private Message
" VET vederbörande redan att det inte finns något "lika tillfredställande" att hämta under sagda summa?
- VILL vederbörande till "varje pris" betala sagda summa och inte mindre?"

nu är det väl vederbörandes pengar och om vederbörande säger att hon vill lägga 10 000kr på hörlurar så kanske hon har testat sig fram och vet att det är så mkt hon har råd med och vill ha det bästa hon kan få för dom pengarna? kommer de sen något för 8000kr som låter bättre så förstår nog vilken treåring som helst att man hellre köper den isåfall

Go to Top of Page

Strmbrg

1583 Posts

Posted - 2002/09/01 :  11:22:26  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
[quote]
" VET vederbörande redan att det inte finns något "lika tillfredställande" att hämta under sagda summa?
- VILL vederbörande till "varje pris" betala sagda summa och inte mindre?"

nu är det väl vederbörandes pengar och om vederbörande säger att hon vill lägga 10 000kr på hörlurar så kanske hon har testat sig fram och vet att det är så mkt hon har råd med och vill ha det bästa hon kan få för dom pengarna? kommer de sen något för 8000kr som låter bättre så förstår nog vilken treåring som helst att man hellre köper den isåfall

Hej Ekman!
Jasså du sitter också framför "dumburken"?

Pja, om vederbörande redan testat så många lurar att hon VET att inget under tiotusen tillfredställer hennes önskemål, då verkar det ju lite underligt (tycker jag) att hon inte skaffat sej full koll även på segmentet runt 10-tusingen!

Det vore ju dessutom trevligt om hon kunde dela med sej sina test-erfarenheter av alla sub-10kkr lurana till oss andra, nu när detta test uppenbarligen redan är avklarat!
Jag menar, nån kanske vill ha tips om bästa lur för 8kkr...

:-)

"Den som VET mycket, FÖRSTÅR kanske - å andra sidan - ganska lite."
[Citat: mej själv.]

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/01 :  11:43:04  Show Profile Send ekman a Private Message
jodå jag sitter också här ska gå till jobbet snart dock =)

men saken är ju den att hon tycker hon har råd med 10 000kr och vill ha hörlurstips i den prisklassen men kommer du sen med ett tps för 5000 tror jag inte direkt hon blir ledsen om den låter bättre? detta är en ganska självklart och en fruktansvärt onödigt diskussion iochmed den rudimentära självklarheten i det hela =)

det där blev säkert fel nånstans men jag gillar stora ord idag =)

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/01 :  12:02:16  Show Profile Send n/a a Private Message
http://www.cloucable.se/101b.htm

250kr/m

Bättre än ply, dock lite dyrare...

<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/01 :  12:30:47  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
SKA DET VARA SÅ SVÅRT ATT GE NÅGON REKOMMENDATIONER UTAN EN MASSA OVIDKOMMANDE TJAFS??????????

(gäller iofs inte enbart denna tråd!)

OM ayayay NU VILL HA REKOMMENDATIONER PÅ HT-KABEL RUNT 100:-/m, SÅ GE HONOM DET. DET TORDE OCKSÅ VARA OK ATT REKOMMENDERA BILLIGARE ELLER NÅGOT DYRARE ALTERNATIV.

THAT´S IT!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/09/01 :  17:41:18  Show Profile Send Robis a Private Message
Ok, jag kör med Van Den Hul CS-122 just nu fast om jag inte minns
helt fel så har priset gått upp en aning på den till 125:-/m (?)

Och innan dess körde jag med Supra Ply 3.4 så trenden verkar vara
Van Den Hul eller Supra Ply om man ska köpa kablar för 100:-/metern.

Båda rekommenderas alltså.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/01 :  21:38:29  Show Profile Send ekman a Private Message
"SKA DET VARA SÅ SVÅRT ATT GE NÅGON REKOMMENDATIONER UTAN EN MASSA OVIDKOMMANDE TJAFS??????????

OM ayayay NU VILL HA REKOMMENDATIONER PÅ HT-KABEL RUNT 100:-/m, SÅ GE HONOM DET. DET TORDE OCKSÅ VARA OK ATT REKOMMENDERA BILLIGARE ELLER NÅGOT DYRARE ALTERNATIV.

THAT´S IT!"

DET VAR JU PRECIS DET JAG MENADE

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/01 :  22:03:16  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
ekman,
ja, vi är nog på samma våglängd (nu är ja iofs OT), men en del andra verkar drabbas av "stående vågor" .
Som du skrev i en annan tråd, blir det en massa bjäbbande överallt.
Ställer någon en fråga så är det ju bara att diskutera denna.
Enkelt!?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"

Edited by - SZR on 2002/09/01 22:03:4
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/01 :  22:12:52  Show Profile Send ekman a Private Message
=) jag håller med helt och fullt låt varje person själv bestämma hur mkt dom vill lägga på sina grejer och vill dom sen ha tips i den prisklassen ge dom då det och kanske även i lägre prisklasser om ni tror att dom kan konkurrera =) det är väl inget att tjafsa om egentligen

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/01 :  23:37:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej SZR o ekman!
quote:
"SKA DET VARA SÅ SVÅRT ATT GE NÅGON REKOMMENDATIONER UTAN EN MASSA OVIDKOMMANDE TJAFS??????????

THAT´S IT!"

DET VAR JU PRECIS DET JAG MENADE

-Klockrent!!
Detta har A velat säga( skriva, ed) multipla ggr men, då A( till skillnad irån SZR o ek)
både tillhör de som frekvent tjafsar samt (nog? ;) har svårighet att tas på allvar...
... så har A avstått.

Mvh A
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000