| Author |
Topic  |
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 18:00:34
|
Är Neil Youngs cd Decade med nummer 7599-27233-2 remastrad? Hoppas det finns någon som vet …
Vad säger ni som känner bättre hans musik om ljudkvalitet? Är det godtagbart?
Stay cool! JJ |
|
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 14:07:07
|
Den är möjligen remastrad enligt den standard som rådde under sent 80-tal/tidigt 90-tal.
Det är inte dåligt ljud på Neil Youngs plattor men att det går att förbättra är helt klart. Hur petig man är måste väl ändå vara en smaksak. Gillar man musiken finns det ju (än så länge) ändå inga riktigt välljudande alternativ. |
 |
|
|
skärlock
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2003/10/07 : 10:41:03
|
Det varierar lite mellan låtarna har jag för mig, dock är musiken grymt bra. Detta är, enligt mig, den bästa "best of"-plattan som finns alla kategorier rent musikaliskt.
Neils nyutgivna "missing 4"-plattor har dock remastrat ljud som är krispigt och otroligt bra. On the beach är ett givet köp men även Hawks and doves och Re-actor är intressanta plattor med allt från kanonlåtar till lite väl udda inspelningar. Dessa plattor ska även komma ut som DVD-A under hösten/vintern. |
 |
|
|
ozzy osmond
Member

73 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 23:43:38
|
Underbart att någon nämner On The Beach !! Detta kan vara Nisse Ungs bästa ( om man nu måste hålla på å ranka. Andra givna album är; After the Goldrush, Tonights the Night, ZUMA, Rust never sleeps. On the beach är nyutgiven remastrad (fanns inte på köpCD innan) |
Kunskap , Glädje ock så mycket Sabbath |
 |
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/10/11 : 09:53:51
|
Håller med dig skärlock!
Jag hade glömt hur otroligt hög klass hela trippeln (alltså som original-LP) håller. Hade den förr inspelat på kassettband. Finns INGEN dålig låt och skivorna innehåller 73.24 resp. 71.09 musik och man kan lyssna många gånger utan att tröttna. Den dubbel-cd:n som har bättre låtar genom hela albumet skulle jag vilja se … Decade går dessutom ofta hitta under 180 kronor. Bättre använda pengar för skivköp blir svårt att hitta. Ljudet är förvånansvärd bra med tanke på åldern. Väntar bara när han släpper sin beryktade ”Archive?-samlingsboxen” … vilket lär nog dröja om man känner honom! |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/10/13 : 09:21:28
|
| VAr det inte i Hifi&musik som "missing 4"-skivorna fick låga betyg i ljudkvalitet? |
Oops! I did it again |
 |
|
|
skärlock
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2003/10/13 : 16:50:28
|
| Jo det fick de nog allt... men jag tycker att de är rejält ute och cyklar! Smaken är ju naturligtvis högst personlig, men att säga att det är dåligt ljud på plattorna känns väldigt fel. Jag tycker ljudet är ruggigt bra, men om man anser att Dire straits är det absoluta ljudidealet så blir man nog besviken. On the beach är en fantastisk skiva som jag tycker att alla som är det minsta intresserade av Neil borde lyssna på. |
 |
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/10/13 : 17:40:19
|
Hej divander!
Originalalbumet är från 1974 och då ska man inte förvänta absolut bästa ljud. Det finns inte många plattor som håller så hög kvalitet från -74! Det är också så att man skaffar inte NY:s plattor enbart för det fina ljudet som är fallet med många andra artister. Musiken är alltid i främsta rummet, fast hans ideal är att låta så bra som möjligt, men åtminstone på cd har han nog inte lyckats så bra hittils vad gäller de äldre inspelningar. Det kan mycket väl vara så att de låter oerhört mycket bättre på vinyl, särskild om hela ljudprocessen har varit analog. Mr. Y är ju som bekant en stor anhängare av analogljud.
|
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/10/13 : 23:02:05
|
| Jag tycker nog att det finns en hel del skivor med bra ljud även från 74. Jag köper aldrig skivor för ljudet Och jag har Youngs övriga skivor. Jag har för mig att det var herr Ivarsson som skrev ner Youngs skivor. Det kanske var han som hade knäck i lurarna. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
skärlock
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2003/10/14 : 15:56:18
|
| Om du har hans övriga skivor så borde du inte tveka en sekund, utan gå och köpa On the beach omedelbart... om du inte vill vänta på DVD-audio versionerna förstås! |
 |
|
| |
Topic  |
|