jag har en fundering angående ferritringar. det är så att den förra ägaren hade klämt på en ferritring runt slutstegets nätkabel-varför sätter man dit såna?? jag provade att ta av den för att höra vad skillnaden var. men vad var egentligen skillnaden?ingen aning men nåt var det i alla fall-möjligtvis blev det mer bas utan.!? vad gör egentligen en sån och hur påverkas ljudet?vanligast.
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
En ferritring gör kabeln induktiv för likfasiga signaler, men gör ingen skillnas för icke-likfasiga signaler. Man använder sådan ringar för att förhindra likfasiga störningar från att komma in i apparaten.
Ferrit används till avstörning av känslig utrustning. Dämpar bort radiostörningar och annat skräp. Huruvida det märks beror på om kabeln redan har skärm eller ej och givetvis på hur mycket störningar som kommer in från närmiljön.
Något entydigt svar på din fråga finns dessvärre icke Hur systemets egenskaper förändras beror på hur systemet ser ut. Ju mer välimplementerad eletronik, desto mindre skillnad blir det. I själva verket skulle jag bli ytterst förvånad om någon hör skillnad alls.
På min transport och dac har jag ferrit på alla sladdar, ger lugnare ljud. Tycker inte det blev strypt på min anläggning i alla fall, bara positivt. Däremot var ferrit inte bra på andra ställen än runt digitaldelarna. På nätsladden till slutsteget var det rena giftet, tabbade bas.