HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Patricia Barber - ny skiva
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:18:53  Show Profile Send arcam a Private Message
Patricia Barber har kommit med en ny skiva
Den heter A distortion of love.

Hoppas bara att det inte är distorsion på skivan

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/10/09 :  02:58:44  Show Profile Send redestad a Private Message
Nja, såg på Allmusic att den skivan kom 1991 och något nytt verkade inte vara på gång. Kanske en återutgivning du sett?
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/09 :  22:54:55  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag har lite märklig inställning till Barber

När jag trillade över henne för några år sedan blev jag helsåld och köpte alla hennes skivor

Närmare bestämt

nightclub
companion¨
cafe blue
split
modern cool

Sen för nåt år sedan så bara dog min kärlek.

Vet inte varför. Har inte ens brytt mig om att lyssna på hennes senaste. Någon annan som känt likadant?

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/10/09 :  23:37:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
"Verse", tror det är den senaste.. är RÄTT speciell tycker jag. Den måste man lyssna in sig på. Säkert riktigt bra inspelad.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/09 :  23:46:45  Show Profile Send Margaux a Private Message
Inspelningskvaliten på Barbers skivor är kanske det bästa jag hört alla kategorier. De visar verkligen vad CD kan klara av. De går dessutom så djupt att det bara är i rum helt utan resonanser som man kan spela utan att störas. Kanske var det inspelningskvaliten som förförde mig mer än musiken. Jag måste dock erkänna att musiken är mkt cool. Det blir bara så att jag aldrig tar fram någon skiva längre. Och om jag gör det så "spolar" jag bara framåt hela tiden.
Nåja, hon ligger där i lådan. Kanske kommer hon tillbaka

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/10/09 :  23:51:40  Show Profile Send pesa a Private Message
Har ingen skiva med froken Barber. Har hort henne (speciellt cafe blue) pa en del demo-visningar. Vilken skiva rekommenderar ni att man borjar med? Jag ligger mer at "easy listening" an "jam-session"...

Edit; stavfel

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2003/10/09 23:53:04
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/10/10 :  00:22:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vet inte om jag skulle säga att damen i fråga kan klassas i närheten av "Easy listening" =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/10 :  01:10:32  Show Profile Send pesa a Private Message
Nej, det ar nog korrekt... felaktig indikation av mig. Vad jag avsag var bara att fa veta om ngn skiva ar "lattare" an de ovriga i jamforelse....

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/10/10 :  01:40:46  Show Profile Send redestad a Private Message
Skulle rekomendera Nightclub, som väl får anses som lite "lättare". Väldigt cool, men samtidigt mycket mer spännande än t ex N Jones och grymt välljudande dessutom. Ger lustigt nog lite känslan av rökig, gemytlig och tillbakalutad jazzklubb tycker jag allt. Prova och bli glad!
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/10 :  02:06:39  Show Profile Send pesa a Private Message
Kanon! Da lagger vi till den pa inkopslistan...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/10/10 :  03:32:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nightclub är ett bra inköp... Tänkte inte på den. =)

Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/10/10 :  21:55:55  Show Profile Send x2000 a Private Message
hi pesa

exakt nightclub gillar du säkert
har haft den på vanlig cd
men fick idag hem den från USA i cd/sacd hybrid utgåva
utgåvan är gjord av Mofi och låter kusligt bra
beställde från www.elusivedisc.com i söndags kväll
det tog bara knappt fem dar från USA till stockholm
det fixar inte ens cdon i sverige
så beställ genast :)
.asp

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/10 :  23:04:27  Show Profile Send pesa a Private Message
x2000;
Wow, finns den pa SACD-hybrid dessutom.... Far lagga pa ett kol pa den bestallningen...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/10/11 :  00:09:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Av Mobile Fidelitys 3 nyutgivna SACDhybrider är det Cafe Blue som har minst bra ljud. Minst bra skriver jag därför att den låter också bra som alla hennes inspelningar, men den är den enda som ärn enbart digitalt inspelad på PCMsystem. Cafe Blue är inspelad 1994.
Dom andra 2 som är inspelade senare hade också en analog backup som användes när MOFI (Mobile Fidelity) gjorde dessa SACDhybrider.
Idag spelar Patricia Barber enbart in med DSD teknik därför att hon vill ha bästa möjliga ljudkvalitet och hon anser att DSD är så nära analoga m,asterband som man kan komma idag.
Jag funderade själv på varför Cafe Blue inte hade samma närvarokänsla tills jag läste detta. Och detta står på skivomslaget till MOFI,s nyutgivning av "Modern Cool".
Ljudmässigt står MOFI,s nyutgivna Patricia Barbers skivor högt över
Blue Note/Premonition,s originalutgåvor.
Men musikaliskt står Patricias "Companion" högst på min lista.
Den är genomgående bra. Dom övriga har sina höjdpunkter, men också en del som inte är något för min del att lyssna på oavsett ljudkvalitet.
Jag hoppas på att MOFI kommer att ge ut en nyutgåva av Companion också.
Patricia Barber,s musik kanske inte är helt lättsmält.
Det tog ett tag innan jag till fullo uppskattade den omväxlande och aldrig tråkiga musik som hon spelar.
Men ju mer jag har lyssnat desto mer uppskattar jag den.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/11 :  01:02:15  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jorma, Companion kommer som SACD på MFSL den 11 november. Jag kollade upp eftersom jag inte har något av Barber och dessa nämns ofta. Jag skall köpa någon men har en misstanke att inspelningskvaliteten är intressantare än musiken. Men detta kan ju vara helt fel.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/10/11 :  11:24:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Då blir det till att köpa den.
Det var en trevlig nyhet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/10/11 :  16:12:10  Show Profile Send x2000 a Private Message
... och enligt elusive disk med extra mtrl - se nedan

Release Date: October 21st, 2003 preorder your copy today! Orders with both preorder and in-stock items will have all in-stock items shipped immediately!
Patricia Barber's live album has been expanded with additional tracks from the same July 1999 dates at Chicago's historic Green Mill plus new liner notes by Michael Fremer!
Format: Mobile Fidelity Ultradisc UHR™ Hybrid Stereo SACD

Mvh
Thomas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000