Sandy Denny har bara spelat in en officiell live-inspelning - "Gold dust live". Den är i mitt tycke ganska dålig och hör inte alls till hennes bättre skivor.
Någon gång i mitten av 90-talet gav BBC-bolaget Strange fruit ut hennes BBC-sessions. De här inspelningarna hör till hennes absolut bästa. Ägaren till hennes låtmaterial lyckades dock få till stånd att utgåvan drogs tillbaka och endast ett begränsat antal skivor såldes därför. Skivan är idag relativt sällsynt. Det enklaste sättet att hitta den är på Kazaa.
Utöver nämnda skiva finns flera stycken suveräna bootlegs exempelvis "Dark the night" som innehåller några av hennes tidigaste inspelningar.
Jag har själv bränt ned både "Dark the night" och "BBC sessions" eftersom de inte går att få tag på annars.
Nyligen gavs det ut ytterligare någon riktigt bra bootleg med tidiga inspelningar som jag dock inte hunnit undersöka.
Samlingen "No sad refrains" innehåller nog det mesta man behöver med Sandy Denny. Albumet "Sandy" är det i särklass bästa men det är nog klokt att invänta en remastrad version med bonusspår. Det är nog mest en tidsfråga innan den kommer.
Angående ”The BBC Sessions 1971-73” så bör det kanske nämnas/varnas för att det finns en inofficiell ”utgåva” som en del sajter på nätet säljer till ordinarie CD-priser. Detta är en hemtillverkad CD-R med bläckstråleprintat omslag som bör undvikas (ljudkvaliteten är förvisso densamma som originalet men be då hellre om en kopia från någon som har den).
”Dark the night” kan man för övrigt också hitta ”på nätet” och även det är en CD-R men den har i alla fall ett snyggt och professionellt tryckt omslag/CD-insert. En annan ”bootlegrelease” är ”Sandy at the BBC” (ej att förväxla med ”BBC Sessions 1971-73”) som bla innehåller en del rariteter från Fairport Convention/Fotheringay tiden och finns på silver-CD med tryckt omslag…