HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Världens sämsta skivinspelning, ett givet köp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/10/09 :  23:24:23  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Hur går nu detta ihop?...

Jo, bandet "Franke" med Albumet "optimismens hån" upptäcktes av mig häromdagen, som fullkomligt stinker av Joy Division och underbara bassoloslingor distade i ett märkligt sprucket vakuum.

För er som är bekanta med Joy Division och deras alster så som "they walked in line..." och "transmission" är detta en underbar frisk fläkt med svenska texter som får Ian Curtis att vända sig i graven.

Plattan börjar med en ohyggligt underbar instrumentallåt som direkt styr lyssnaren in på vad som kommer längre in på skivan..

Låt nummer 2 "Jag älskar dig" (låt inte titeln lura dig) är enligt mig det starkaste spåret på plattan och gav mig faktiskt rysningar första gången jag hörde den...

I övrigt så håller plattan väldigt hög klass rent låtmässigt sett samt när det gäller textförfattandet...

Ljudet då?

Jooo, alltså jag har aldrig i mitt vuxna liv hört en så extremt uselt inspelad/mixad skiva.. den känns nästan garage med "monobandare" ner på ett slitet ferroband, och detta med dagens teknik.. men ändå lyckas materialet sticka ut igenom allt kaos.. det är vad jag kallar låtskrivarkvalitet på hög nivå.

Nej , sätt killarna Franke med bihang i en ordentlig studio med en ljudtekniker som kan mixa "skitigt" utan att sabba allt och vi har en vinnare år 2003!

Direktlänk till cdon.se, bara 89:- bagis, som hittat!

http://www.cdon.com/product.phtml?prod=187429

Edited by - ollilaboratories on 2003/10/09 23:25:23

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/09 :  23:40:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Låter som ett skräckexempel på inspelning ämnat som ett varningsexempel till allmänheten.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/09 23:41:02
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/09 :  23:51:53  Show Profile Send Margaux a Private Message
Joy Divisions "Isolation" spelade undertecknad ofta när han var olycklig i sin ungdom. Vet inte om jag skulle klara av att lyssna på något som påminner om det nu

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/10 :  03:04:24  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag läste din tråd om denna skivan och 10 min senare så hade jag mitt "förhands-ex" hemma. Nu lyssnar jag på datorhögtalarna och måste säga att ljudet är väl inte speciellt bra. Dom vill väl att det skall låt som Joy Division. Men har du inte hört något som låter sämre än detta har du inte hört mkt! Var glad att du inte gillar norska black metal och dyl, där kan vi snacka inspelningar.

Edited by - nin on 2003/10/10 03:04:53
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/10/10 :  16:56:25  Show Profile Send brumel a Private Message
Misfits liveskivor. Brus..skrap&%#....bsssshhhhhhrsssszzz. Och ur detta oväsen stiger Danzigs eminenta sångröst. Sen har vi ju div tidig black metal som Venom, Bathory, Merciful Fate samt Carcass första och Napalm Death´s tidiga fösök inom grindcore. Uruselt ljud - är bara förnamnet.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/10 :  18:22:03  Show Profile Send svejk a Private Message
Mitt största missfoster ljudmässigt är Too much junkie businiss med Johny Thunders. Inspelning gjord av ROIR ett bolag som släppte musiken på kassetter, ingen vinyl inte. Undrar vad dom spelade in på? En bärbar Philips med hobbex mickar? Sedan är hela härligheten överkörd till CD. Gissa om det låter bra! En inspelning som skulle få en noggrann telniker att begå harakiri.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:40:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tusan svejk, det blir svårt att slå.

Några mer "normala" missfoster är:

Wasp-the crimson idol
Teknikern måste ha varit påtänd under hela processen och icke närvarande när de spelade in trummorna. Ljudet varvar helt OK ljud med plåtigt, helt utan bas, direkta misstag. Kanske var trummisen så dålig att de lät honom sitta i källaren med mickarna på våningen ovanför vad vet jag?
Bitvis mycket stark musik och texter.

Whitesnake -1987
Låter bra och helt uselt på samma gång. Skivan saknar helt bas vilket gör att de ylande gitarrrerna saknar allt bett, trummorna allt driv och basisten kunde de gett ledigt för han hörs inte i alla fall.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/12 :  11:53:10  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Testaments "Practice What You Preach" är ett annat missfoster, särskilt vinylutgåvan. Var är basen?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000