Author |
Topic  |
|
wibbe2
Member

67 Posts |
Posted - 2002/06/20 : 17:44:32
|
Är det någon som har byggt med XT:n och vet hur den låter? Hur står den sig i jämförelse med scan-speaks modeller?
Mattias
|
|
Tobias
Member

185 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 11:43:23
|
Jag har byggt med vifa XT25TG-30; den låter väldigt bra i mina högtalare iallafall. Tyvärr har jag bara jämfört med scan-speaks modell R2904/700000 (SS´s ringradiator). Scan-speaks ringradiator är mycket bättre än vifas, men den ska ju också vara mycket bättre än deras gamla toppmodeller (9700, 9900). Efter vad jag hört av andra personer, ska XT:n vara i samma klass som SS gamla toppmodeller, men som sagt, jag har inte jämfört dem sida vid sida själv.
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 14:28:31
|
Hur låter SS rr bättre? Vad är bättre? Hur ser filtrena ut? Hur är dom implementerade?
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 15:15:18
|
Ringradiatorn har tämligen dålig spridning, varför jag tror att många av scanspeaks andra diskanter är bättre.
Joe Morello
-Time Further Out-
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 15:18:50
|
quote:
Ringradiatorn har tämligen dålig spridning, varför jag tror att många av scanspeaks andra diskanter är bättre. Joe Morello
Hejsan!
Detta med spridning är jag inte med på! Hur påvärkas ljudet negativt så länge man sitteri sweet spoot av dålig spridning?
Men smal (jag skriver "smal" för "bred" spridning är ju inte strikt lika med bra, anser jag) spridning måste väll vara bra om man inte vill ha reflektrioner från väggar?
Kort och gott: vad är dåligt med smal spridning?
(eller går det på att "sprida mer" är bättre än "sprida lite"?)
Utbildning tack!
|
 |
|
Tobias
Member

185 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 15:29:49
|
SS rr hade bättre upplösning och lät "naturligare" i klangen än XT25. Magnetsystemet på SS rr är helt annorlunda mot det i XT25:an. SS har förbättrat andra saker också, men jag vet inte exakt dem har gjort i övrigt. (faspluggen har ju en annorlunda form också)
Jag lyssnade på diskanterna utan filter, på samma sätt som SS gör när de utvecklar sina högtalarelement. Jag ska bygga högtalare med SS rr:n snart, jag har bara inte bestämt mig för den slutgiltiga designen och valet av baselement. (läser accuton-diskussionen med stort intresse)
mvh Tobias
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 15:31:07
|
quote:
quote:
Ringradiatorn har tämligen dålig spridning, varför jag tror att många av scanspeaks andra diskanter är bättre. Joe Morello
Hejsan!
Detta med spridning är jag inte med på! Hur påvärkas ljudet negativt så länge man sitteri sweet spoot av dålig spridning?
Men smal (jag skriver "smal" för "bred" spridning är ju inte strikt lika med bra, anser jag) spridning måste väll vara bra om man inte vill ha reflektrioner från väggar?
Kort och gott: vad är dåligt med smal spridning?
(eller går det på att "sprida mer" är bättre än "sprida lite"?)
Utbildning tack!
Hej!
Jag anser att en högtalare med utpräglad "seet spot" är en dålig högtalare. Jag vill ha en tredimensionell ljudbild där en förflyttning av lyssnaren svarar mot en förflyttning i tex en konsertsal. Dvs att det av högtalarna genererade ljudfältet skall likna det av tex en orkester genererade ljudfältet.
Klent spridande högtalare ger lite "hörlurseffekt".
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-
|
 |
|
Tobias
Member

185 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 15:37:41
|
Det är väl ingen nackdel att ha dålig spridning så länge frekvensgången off axis är jämn. Så länge efterklangen har ungefär samma frekvensgång som direktljudet ser jag bara fördelar med dålig spridning (inom rimliga gränser)
/Tobias
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 15:38:43
|
Tack grabbar! Då vet även jag lite grann! ;)
Tobias: T&P är ett alternativ...Jag testar ju med Skaanings sexa. Verkar klart lovande även det!
Morello: Å andra sidan, hur jäkla långt skall du flytta skallen? :? Jag menar ett det sprider väll 20 grader utan större problem (+-10grader alltså). Det är rätt hyfsad förflyttning i alla fall för mig i min lyssningsfotölj 3.5, 4 meter ifrån lätt invinklade högtalarna...
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 15:48:28
|
quote:
SS rr hade bättre upplösning och lät "naturligare" i klangen än XT25. Magnetsystemet på SS rr är helt annorlunda mot det i XT25:an. SS har förbättrat andra saker också, men jag vet inte exakt dem har gjort i övrigt. (faspluggen har ju en annorlunda form också)
Jag lyssnade på diskanterna utan filter, på samma sätt som SS gör när de utvecklar sina högtalarelement. Jag ska bygga högtalare med SS rr:n snart, jag har bara inte bestämt mig för den slutgiltiga designen och valet av baselement. (läser accuton-diskussionen med stort intresse)
mvh Tobias
Det är en känd svensk konstruktör som står för förändringarna på scanspeaks variant av ringradiatorn.
Joe Morello
-Time Further Out-
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 16:09:04
|
Hejsan!
Ja vad jag förstår är det Öhman som kommit med en del synpunkter med förbättringsförslag.
Jag får hem ett knippe innom ett par veckor, så snart står man med egna erfarenheter, vilket känns bra! ;)
Läste i HF att QRS topmodell, Jupiter, skulle använda SS RR (vet ej om det var en specialvariant eller ej). Ämnet för diskussion:

|
 |
|
Tobias
Member

185 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 03:10:49
|
Vad kostar SS rr?
mvh Tobias
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 09:03:16
|
Hejsan!
Jag har för mig att det är ca 6500kr per par dom kostar.
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 12:35:47
|
Vad kostar Vifa diskanten ungefär?
matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 12:39:23
|
Hejsan!
Om jag inte minst fel, så hamnar den på 1100 per par, men jag är lite osäker på exakta priset!
|
 |
|
hifi
Starting Member
42 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 23:15:15
|
hej,
jag vet inte om det gillas av moderatorn eller ej men det är de priser jag tar för nämnda element.
ringrad ss 6500sek (matchat par) ringrad vifa 1100sek paret.
/micke
"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 23:19:14
|
Det är lugnt micke...vi har klarat oss tillsammans förut - och det gör vi i fortsättningen åxå! Så länge det svaras på frågor om pris så får vi ju givet svara med våra egna priser, tycker jag.
Maila om det är nått du är osäker på så tar jag ställning!
Jag säljer ju element från Scan Speak, Vifa osv...
Jag tar dock bort det ena av dina dubletter - samma inlägg två ggr; räcker med enkelklick, inte dubbelklick!!!
Edited by - epkpeng on 2002/06/25 23:20:20
Edited by - epkpeng on 2002/06/25 23:23:5 |
 |
|
hifi
Starting Member
42 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 23:41:55
|
hej,
jo det är ok, och jag säljer ju TP och eton, även om jag inte värderar dem lika högt ;-)
/micke
"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei |
 |
|
|
Topic  |
|