HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 P.P ska ge sin skivspelare smörj...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/29 :  15:59:25  Show Profile Send P.P a Private Message
...för att den beter sig inte bra. Spårningen är kass men P.P hittar ingen antiskatingjustering... Misstankarna faller då på att den kanske inte ska justeras utan kanske bara smörjas.

Fråga är: vad ska P.P lämpligen använda för att smörja upp spelaren? Symaskinsolja, teflonsprej eller nåt annat?

Spelaren är en antik Dual 1210.

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/08/29 :  16:41:58  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Finns dom kvar jag har haft en det skall finnas antiskating på den den har ställen som har någon form av fett på sig.
kullagret i tonarmen borde nog rengöras och smörjas med kulagerfett eller lager fett. se till att inte tappa bort några kulor om du plockar isär den.

BTW hur är mellanhjulets kondition?

Mikael lyly

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/08/29 :  16:51:57  Show Profile Send molsson a Private Message
...kanske, sista smörjningen?

/marcusoft (som molycote)

"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers.
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2002/08/29 :  17:22:59  Show Profile Send M3 a Private Message
Det här med att ge sin skivspelare smörj..... Jag undrar åxå vad jag ska ha för en olja till skivtallrikslagringen på min rega.
Hälsningar Ronnie.

M
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/29 :  18:20:49  Show Profile Send P.P a Private Message
Hej.

Kollade precis och mellanhjulet verkar vara ok! Det fick ändå en liten släng av paraffinolja för att inte åldras så mycket mer på ett tag.

Har fortfarande inte hittat något ställe som borde vara ensamt ansvarigt för antiskatingen...

Pilla isär lagret till tonarmen verkar lite över P.P's förmåga så det undviks ett tag till.

Lite nytt lagerfett på diverse ställen är alltså det som ska testas. Hur får man då lämpligen bort det gamla hårda kladdet?

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/29 :  20:24:40  Show Profile Send P.P a Private Message
Nu kom P.P på en sak.

McDonalds och Burger King (fast det vore ju synd med så goda frites) har stora bad med olja! I ett obevakat ögonblick så borde ett st skivspelarmekanik kunna nedsänkas i ett dylikt bad! Då skulle väl alla sega fetter kunna upplösas och man kunde smeta på nya fina dito??

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/29 :  20:29:37  Show Profile Send AndersP a Private Message
P.p: Kanske det ska vara en sån där liten motvikt i en tråd som antiskating och så kanske motvikten kommit bort? Tänker högt bara.....

Annars verkar dom gamla Dualspelarna ha väldigt god renomee, så du kan ju försöka vara lite försiktig med den?

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/08/29 :  20:50:44  Show Profile Send falukorv a Private Message
Mina allra bästa herrar.
Använd vanlig Motorolja med hög viskositet till tallrikslagringen. Ju mindre tyngd desto högre viskositet. Tonarmslagringar ska rengöras och kan smörjas med symaskinsolja men jag rekomenderar hellre motorolja med liknande viskositet.
Se dock till att inte vräka på med för mycket olja. Då blir det för hög friktion.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/29 :  22:31:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Öh. Ska tonarmslager ha olja? Beror väl lite på lagertyp, eller?

Har hört att det inte ska vara nåt i tonarmslager. Bara extremt rent.

Linn oljan är väl bra för skivspelarlager. Är väl symasksinsolja-typ med något tillägg. Tror de lärde säger att det är MoS2.

http://www.molyslip.co.uk/additives.html

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/08/30 :  18:18:22  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Linn oljan till tallriks lagret är grafit olja, till motorn liknande symaskins olja.

Mikael

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/08/30 :  18:20:24  Show Profile Send Hepcat a Private Message
du kan använda någon form av alkohol att lösa det gamla fettet eller någon annan typ av olja fett (fett löser ju fett)

Mikael

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/31 :  11:21:39  Show Profile Send celef a Private Message
Asch, skaffa en ny!

Urk! För mkt kaffe kan få magen...
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/09/11 :  23:19:06  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Prova kontakta personerna bakom "the dual classics website" (www.compassnet.com/concept/index.html) de kanske vet hur man fixar spårningen. Vad jag vet så finns det ingen antiskating inställning på 1210:an.

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/12 :  07:45:14  Show Profile Send P.P a Private Message
Tackar P!

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/12 :  10:11:03  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
P.P, när du vet ordentligt, säg till mig, har en likadan som man skulle ta å "piffa" upp..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000