HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Uppgradera Dual CS 505-III
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/10 :  08:29:09  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Hej,

Jag skulle behöva råd lite råd om förbättringar på min Dual CS 505-III. Jag funderar på att "modda" den lite .

1. Dämpa den skramliga bottenplattan med bitumen-matta eller helt enkelt byta ut till något mer stabilt.
2. Byta motor till en Origin-Live DC motor www.originlive.com
3. Byta till en ny MM PU kanske en Shure V15VxMR (Tack Thomas A)

Är det värt mödan och kostnaden? Jag tänkte på att chassit och tonarmen är för dåliga för att motivera motorbytet (3700:- + frakt) och en värre PU än min nuvarande Grado Zf1+

Blir jag inte nöjd kommer jag förmodligen att köpa en enkel begagad LP12:a och flytta puppan och motorn till den.

Finns det något mer man kan göra? Byta signalkabel? etc

Alla råd mottages tacksamt

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/10 :  08:57:39  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Visserligen är 505 III en helt ok spelare (har haft en 505 II), men frågan är om inte V15 (som jag själv vill ha) är "overkill"? Byter du dessutom motor är du uppe i över 8.000:-, lägg till nytt kablage och lite dämpning och du närmar dig 10KKr! Personligen hade jag nog övervägt en ny Rega eller liknande, alternativt en begagnad high end spelare.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/10 :  13:28:19  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Har du någon info om 505-III?

Det är några saker man kan förbättra/förändra:

Stabilt underlag
Byte av skivspelarmatta (prova filt, "diskunderlägg", kork)
Dämpning av skivspelartallrik (kork)
Smörja lager i skivtallrik.
Byte av rem (remdrift?) och rengöring av remmens anliggninsytor
Se efter motorns upphängning. Bussningar etc.
Bättre jordning. Kolla skivtallrikens jordning.

Optimera pickupens last i RIAA steget.

Om tonarmen är av lätt typ, tror jag V15VxMR fungerar bra.

Inställning av tonarm/pickup är viktigt.

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/10 :  14:06:11  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Thomas A << Nej har inte speciellt mycket info tyvärr, har letat på nätet men utan större lycka. Jag har bara användarmanualen har försökt hitta servicemanualen på nätet

Har en väggfast hylla
Har en filtmatta
Ska byta rem
Smörja upp den hade jag också tänkt på men är lite osäker på var och med vad
Ska kolla upp så att motorn sitter som den ska

Dämpa skivtallriken med kork hur gör jag det?
Jordning vad ska man tänka på där?
Tänkte också dämpa upp den skramliga bottenplattan i plast med tex bitumen-matta.

Jag är oerhört tacksam för alla tips

mvh Tomas
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/10 :  16:52:31  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag minns inte exakt, men det fanns ett nummer i MoLT för några år sedan om modifieringar av en Dual, bl a jordningen. Nu vet jag inte vilken Dual det var, men det kan vara värt att leta upp dylikt nummer på biblioteket.

Kork kan limmas under skivtallriken om plats så finnes. Den skall dock limmas symmetriskt så man inte får någon ojämn balans.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/10 :  17:10:01  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
MoLT finns inte på biblioteket här, men jag ska kolla upp tipset det går ju alltid att beställa gamla nummer från deras hemsida.

Ska kolla ikväll vad som verkar gå att göra med talriken och spelaren.

BTW såg på phonophono.de att det rekommenderade Shure puppan till Dual
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/09/11 :  10:40:11  Show Profile Send Lennart a Private Message
Här finns en bra och intressant sida med de flesta av Duals skivspelare och många av deras data:

http://www.compassnet.com/concept/tableinx.htm
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/09/11 :  23:12:05  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Att lägga så mycket pengar på en 505:a är inte värt utgiften. Har själv försökt tweaka en Dual 505, det hjälper en del men vinsten är inte värd de pengar du talar om.

Man kan dämpa både spelaren och armen, bygga en ny (betydligt tyngre) bas i MDF, förändra jordningen, byta kablage m.m.

Frågan är dock om det inte är bättre att köpa en ny spelare (vad gäller ljudet). Dock är ju själva tweakandet rooooligt.

Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/09/11 :  23:59:28  Show Profile Send Lennart a Private Message
Tweakandet är kul som attan :-))) men det är INTE värt pengarna. Att tweaka en Dual är som att utmana ödet.

Dual har endast gjort två eller tre spelare som kan anses vara High End. Den sista (1997) är en HE av grövsta sort som kostar multum och som är en "prestigespelare" som luktar pengar och lyx på 100 mils avstånd! Men Gud vilken spelare!!! :-)))

Duals idé var att göra användarvänliga spelare av högsta HiFi-kvalité och högsta driftsäkerhet.

Jag har en gammal 1219 som fortfarande fungerar som en skållad råtta jagad av en utsvulten hund. Och den låter mycket bra för sin ålder (1972).

Köp en nu spelare för pengarna!

<Allt som inte låter bra låter dåligt!>
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/12 :  09:21:04  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Tack för alla råd jag har nu bestämt mig för att inte lägga en massa pengar på Dualen. Jag kommer bara att köra på tipsen ovan som inte kostar.

PU byter jag när Gradon har gjort sitt om jag inte har köpt en ny spelare innan dess.

/Tomas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000