| Author |
Topic  |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 21:38:22
|
Jo jag har en fråga: Tror ni att en Edison Triod rör 2x10 w skulle kunna passa till ett par Quad högtalare, räcker effekten
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 01:35:50
|
quote:
Jo jag har en fråga: Tror ni att en Edison Triod rör 2x10 w skulle kunna passa till ett par Quad högtalare, räcker effekten
Tja det är väl tveksamt.Visst får du ljud ur dem men deras låga känslighet och dina tio watt blir nog inte mycket att hänga i granen Har du ingen möjlighet att provlyssna nånstans och höra.Var bor du?
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder |
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 14:58:44
|
quote:
quote:
Tja det är väl tveksamt.Visst får du ljud ur dem men deras låga känslighet och dina tio watt blir nog inte mycket att hänga i granen Har du ingen möjlighet att provlyssna nånstans och höra.Var bor du? Göteborg jo det finns väl någon affär här som har dom mvh arcam <<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder
|
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 15:00:08
|
Nått som heter radiolagret väl?
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 15:11:59
|
Jorå!
Enligt Erik Andersson, så var det ju så att man drev Quadarna med Quadar på sin tid! Quadarna var alltså rörhäckar på den tiden.
Lite sjukt dock: Först kör man signalen genom stärkarens uttrafo, sen kör man den vidare genom högtalarens "intrafo". Men så var det och det fonka' som fan! Förvisso inte trioder, men va' fan!
Strmbrg,
|
 |
|
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:08:27
|
Till Strmbrg, (Enligt Erik Andersson, så var det ju så att man drev Quadarna med Quadar på sin tid! Quadarna var alltså rörhäckar på den tiden.)Det fanns dessutom inget annat än rörhäckar på den tiden (runt1957)
Jodå visst har du rätt i det men det var ESL57 och de tålde bara 50 Watt dessutom fanns det inte några speciellt kraftiga slutsteg på den tiden.QUAD II gav väl sisådär 15-18watt lågt drivna med KT66 för lång hållbarhet.Ett av QUAD´s adelsmärke ""driftsäkerhet""Använder själv QUAD Esl med rör och som du påpekar det funkar kanon
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 21:09:17
|
quote:
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern
Ja just det Radiolagret har dom. Angående din bild; är det du som sitter och dagdrömmer om ett par nya högtalare  mvh 
|
 |
|
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 00:58:29
|
quote:
quote:
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern
Ja just det Radiolagret har dom. Angående din bild; är det du som sitter och dagdrömmer om ett par nya högtalare  mvh 
Niklas gör det kanske men inte jag He he.Gå in på sid 10 på posta bilder på ditt system 
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 11:01:28
|
quote:
quote:
quote:
Niklas gör det kanske men inte jag He he.Gå in på sid 10 på posta bilder på ditt system 
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder
ja där har vi dom Quadarna
|
 |
|
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 18:32:55
|
Hej ARCAM Vad skall du ge för ESL 63 orna?Du får kanonljud med rör .Mina monoblock är på 100w och det är lite skillnad mot vad du har.QUAD är aldrig fel MVH/Mats
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:16:55
|
Hej Ear, jag har ett pris på c:a 15000:-. Jag hört att det finns en kille i Västsverige som bygger om ESL och efter ombyggnad då tar 15K. Vad tror du om priset? mvh Arcam
|
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:19:04
|
quote:
Hej ARCAM Vad skall du ge för ESL 63 orna?Du får kanonljud med rör .Mina monoblock är på 100w och det är lite skillnad mot vad du har.QUAD är aldrig fel MVH/Mats
HEJ EAR, senare skulle man ju kunna byta ut nuvarande förstärkare mot en annan kraftigare rörförstärkare.mvh
|
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:22:40
|
Hej Ear jag igen, Quad är ju svarta med trälister finns dom i andra färger? kan man måla om dom? (ovanlig fråga, men dom skall ju ställas också)
mvh Arcamrörquad
|
 |
|
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:29:31
|
Hej ARCAM Det har lite att göra med hur gamla de är.Jag gav 9000 för mina för 3 månader sedan den ena högt dessutom renoverad för 6000 för ett år sedan men jag gjorde nog ett klipp.De var iofs rätt gamla men mycket sparsamt använda.(LÄS SKICK SOM NYA).Rek att du kollar serienumret på dem.Är de nyare än ca 11500 är de uppgraderade mot första generationens.De flesta jag har sett har legat kring 13 -16 tusen.Du har kanske lite prutmån.När du sen köpt dem får du skaffa ett par stativ så de kommer upp lite från golvet vilket påverkar en hel del. MVH/Mats
 |
|
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:33:14
|
quote:
Hej Ear jag igen, Quad är ju svarta med trälister finns dom i andra färger? kan man måla om dom? (ovanlig fråga, men dom skall ju ställas också)
mvh Arcamrörquad
Tja du Mina är i TEAK.Tror att de fanns i diverse kombinationerVill du bara byta ovanplattan till något annat så är det lätt gjort.
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:34:46
|
quote:
Hej ARCAM Det har lite att göra med hur gamla de är.Jag gav 9000 för mina för 3 månader sedan den ena högt dessutom renoverad för 6000 för ett år sedan men jag gjorde nog ett klipp.De var iofs rätt gamla men mycket sparsamt använda.(LÄS SKICK SOM NYA).Rek att du kollar serienumret på dem.Är de nyare än ca 11500 är de uppgraderade mot första generationens.De flesta jag har sett har legat kring 13 -16 tusen.Du har kanske lite prutmån.När du sen köpt dem får du skaffa ett par stativ så de kommer upp lite från golvet vilket påverkar en hel del. MVH/Mats
Ok tack för ditt svar EAR/Mats, det kanske går att pruta. HiFi-consult i Alingsås hade ett par för 16000:- för ett tag sedan. mvh EdisonarcaM
|
 |
|
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:48:57
|
En undran ,hur kan det komma sig att du fastnat för QUAD Esl?
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:56:32
|
quote:
En undran ,hur kan det komma sig att du fastnat för QUAD Esl?
Ja du bra fråga, första gången jag lyssnade på Quad var för drygt 20 år sedan och det är ett av dom bästa hifiminnen jag har. Men jag tror framförallt att det är upplösningen, inga lådresonanser, bra närvarokänsla, ärligt ljud - inget stereoljud utan väldigt naturligt, luftigt. Dessutom har jag tidigare ägt ett par Magneplan 2,7 och dom är liknande.
...det skall låta som verkligheten...inte som en stereo...
rörande ljud...mvh Edisonrör...arcam
|
 |
|
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 20:00:15
|
Jag får väl gratulera.Du har precis som jag kommit rätt i tillvaron trots avsaknaden av lågbasen.Men det homogena ljudet i Quadarna är en fröjd för örat inte sant
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 20:12:41
|
Jag skall förhoppningsvis få en lyssningssejour hos aktuell person inom den snaraste framtiden, men det blir ju också lyssning nästa helg på Arken
|
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 20:50:34
|
quote:
Jag får väl gratulera.Du har precis som jag kommit rätt i tillvaron trots avsaknaden av lågbasen.Men det homogena ljudet i Quadarna är en fröjd för örat inte sant
hej ear hur är det med placering, långt från vägg? mvh arcam
|
 |
|
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 19:08:16
|
Tja du om du får ut dem en bra bit från bakväggen är det bara bra i vårt rum står dem ca 2m ut från bakvägg vid seriös lyssning(i vanliga fall 1m)Det är rätt kul med dipoler för sitter jag i soffan bakom är helt plötsligt högtalarna 5,5m in i rummet istället.Lite kul ljudprovning om du köper dem utlovas.Men du har en snäv sweetspot dock
 |
|
| |
Topic  |
|