| Author |
Topic  |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:24:30
|
Är det någon som kan berätta något om denna högtalare? Kanske någon som rent ut av har lyssnat på den?
All information är av största intresse för mig.
Tack på förhand. Mvh Audionet
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 16:28:38
|
De finns väl knappt på marknaden än? Hifi News har en recension i senaste numret. Ken Kessler var mycket positiv, men har han någonsin skrivit ned någon Sonus Faber-produkt?
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:11:05
|
Jag har hört dom på Frankfurtmässan, men det var på en mässa, så jag vill inte dra några slutsatser om dom. Dom verkar ha en liten sweetspot. I demorummet fanns bara 2 stolar. Och det var fullt av folk hela tiden i rummet. Dom spelades med rörelektronik från Graaf som jag heller inte är bekant med sedan tidigare. Men när jag lyckades få en sittplats, så lät dom riktigt bra. Och snygga är dom också. Men Amatiklass når dom inte upp till vare sig i finnish eller ljud. Men för den prisklassen och med det utseendet så verkar dom vara helt OK. Här är en bild som jag tog från stolen.

------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorma
Edited by - Jorma on 2002/08/30 17:18:0 |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:16:13
|
vad är den i för prisklass?
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:29:57
|
Dom finns ute på marknaden. Priset i Sverige tror jag är 78000 kr.
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:43:42
|
okej.. där sprack min budget rejält.. skiiiit.. Jorma, för 30k, vad får man för nåt då, det bästa för de pengarna alltså?
Sonus?
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 18:03:38
|
quote:
okej.. där sprack min budget rejält.. skiiiit.. Jorma, för 30k, vad får man för nåt då, det bästa för de pengarna alltså?
Sonus?
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Om vi snackar Sonus Faber så: Nytt? Ett par Grand Piano Home Begagnat? Ett par Sonus Faber Electa Amator 2 inkl. stativ bör du få under 30000 kr. Nya inkl. stativ går dom på ca. 45000 kr. Men räkna med att dom senare (EA2) är kräsnare på kringutrustningen. Men med riktigt bra elektronik och kablage går det att få en hel del bättre ljud ur dom än Grand Piano. Och i basregistret har Grand Piano ingen fördel av sin storlek i en jämförelse. Om du inte köper med Sonus Fabers stativ, utan tänker satsa på något annat, så är det ett tungt stabilt stativ där högtalarna är ordentligt fastskruvade som gäller. Annars tappar dom mycket i basåtergivningen och precisionen. Dom fungerar inte bra på lösen eller som bokhyllehögtalare.
Jorm |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 18:56:18
|
hmm, okej, tack då Jorma!
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 19:02:17
|
Estorik hifi i uppsala har ett par EA2 till salu för strax under 25000:-, tror dock inte att stativ ingår då.
Är själv lite sugen men pengarna räcker inte riktigt så långt för tillfället . Ett par begade SL3or kan vara trevliga också, som så mycket annat
//Magnu |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 19:04:13
|
ja det finns en HEL del att välja på för 30kkr.. hmm..
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 21:35:36
|
apparat.se säljer den för 54.900..har majlat å frågat...
|
 |
|
|
Audionet

4639 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 16:28:12
|
quote:
apparat.se säljer den för 54.900..har majlat å frågat...
Säljer dom Cremona för 54 900:-?
Mvh Audionet
|
 |
|
|
Audionet

4639 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 16:32:44
|
quote:
De finns väl knappt på marknaden än? Hifi News har en recension i senaste numret. Ken Kessler var mycket positiv, men har han någonsin skrivit ned någon Sonus Faber-produkt?
Har köpt tidningen och ivrigt läst testen, och att Kessler är positiv är det väl inget snack om. Men hur låter dem, han gör en massa jämförelser mot andra Sonus Faber högtalare, men de har jag ju aldrig hört. Tyckte faktiskt att det var en rätt dåligt skriven test om man inte har Sonus Faber som referens. Samma general fel görs ofta av musik kritiker.
Man önskar sig en beskrivelse om hur det låter, inte att det låter som......
Mvh Audionet
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 17:04:11
|
Har slutat läsa Hif&Musik, men det här numret blir obligatoriskt. Vad skriver Ken Kessler i Hi-Fi News om Cremona i förhållande till andra Sonus faber-modeller? Vilka jämför han med? Det blir Interpress i morgon.
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:37:20
|
hm...54.900..eh ekar det här inne?
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:44:55
|
quote:
hm...54.900..eh ekar det här inne?
Billigare än nere i europa trots att vi har högre moms. Vi får väl se hur länge dom överlever. Men med det priset är dom verkligen prisvärda. Blue Max överlevde inte så länge. Och teknisk hjälp blir det nog lite svårt med sådana priser. Dom kallar Sonus Fabers stativhögtalare för hyllhögtalare. Jag skulle vilja se ett par Guerniri i en bokhylla.
Jorma
Edited by - Jorma on 2002/08/31 19:51:0 |
 |
|
|
Audionet

4639 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 13:03:25
|
quote:
Har slutat läsa Hif&Musik, men det här numret blir obligatoriskt. Vad skriver Ken Kessler i Hi-Fi News om Cremona i förhållande till andra Sonus faber-modeller? Vilka jämför han med? Det blir Interpress i morgon.
Kessler jämför med Guarneri, Amati, Grand Piano, LS3/5A, Quad ESL.
Quote: "I now believe The Guarneri rather than the Amati to be Serblin's masterwork. Along comes the Cremona, which gives you a taste of the Amati sound and all of its looks and finish for less than the price og Guarneri, so I have to add the following: the Guarneri may be the finest speaker Franco Serbelin has ever devised, but the Cremona is the real bargain in the pack."
Konstigt resenomang när det bara skiljer ett par tusenlappar mellan dem. Om Guarneri är den absolut bästa högtalaren till halva priset jämfört med Amati, då borde väl den var "bargain of the pack", eller?
Mvh Audionet
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 13:32:33
|
Jag funderar också på hur Ken Kessler resonerar. Kilopriset är lägre på Guarneri som väger 7 kilo mer (inkl. stativ) än Cremona. (ännu lägre kilopris är det för Amator 2, som väger samma som Cremona till ett betydligt lägre pris ) För att inte snacka om Amatins kilopris som blir riktigt hyggligt i en jämförelse. Skämt åsido. Guarneri hänger inte med i basregistret, där har Cremona ett övertag. 46 Hz jämfört med 32 Hz enl. fabriksuppgift. Det kan ju också vara så att Guarneri och Amati kräver mer av kringutrustningen för att komma till sin rätt. Därför blir dom förmodligen dyrare att äga. Då kan jag förstå resonemanget om att Cremona är en bargain. Att Cremona skulle nå upp till Guarnerins och Amatins finish som han skríver stämmer inte. Det fattas sisådär en 8 lager lack för att få den finishen. Och så äger Ken Kessler ett par Guarneri, vilket kan bidra till det han skriver?
Jorm |
 |
|
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 13:36:58
|
Hmm, Ken Kessler skriver alltid underhållande..men frågan är hur trovärdig mannen är..han hyllar ju allt..! T.o.m Musical Fidelity..
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 14:36:34
|
Underhållande var ordet( )!
Om vi plockar fram den gamla Amati-recensionen, avslutas den med följande konklusion (mycket fritt översatt):
"Om (den ännu ej lanserade) Stradivari Homage kommer att göra med Amati vad Amati gör med Guarneri, ja då är jag beredd att sälja det finaste jag äger: Min klocksamling."

|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 14:42:54
|
det är lite hifisäljare i backen varning på den killen ju =)
|
 |
|
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 14:52:28
|
Mmm...fast token i backen samlar på bilar...
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 15:02:28
|
hahaha ja det är tur att vi inte är specifika =))
jag vet dessutom att handlarn i fråga läser detta eller iallafall brukade läsa lite då och då på hifimagasinet =) undrar vad han säger om allt snack om honom
|
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 15:36:15
|
Å så kör han (KK) väl en Volvo 480, eller gjorde? Med Mission högtalare! WOW!!
| |
Topic  |
|