HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att Quota och lite annat...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts

Posted - 2002/08/30 :  09:42:51  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Nu har det gått så långt i mitt fördärv att jag börjat fundera på att sluta svara på inlägg.
Jag vet ju inte hur man gör för att svaret skall hamna direkt under det inlägg jag vill besvara...

Kan ingen pedagogiskt lagd person försöka hjälpa mej med detta.
Vilken ikon skall jag klicka på?

Nähe, inte den heller...

Detta med att kabeln samverkar med elektroniken nu:

Naim nämndes som ett exempel. Så då tar vi detta, eftersom det är ett ganska lätt och tydligt fall:
Ibland sitter det en liten gles spole på insidan av en förstärkares bakstycke. Den är då direkt ansluten i serie med ena polen på högtalarutgången. Avsikten är att utgångssteget i förstärkaren skall få lämpliga betingelser att driva högtalarlasten.

Naim har valt att utesluta spolen. Man uppnår emellertid samma sak genom att ansluta sin egen högtalarkabel. Den kabeln har en väl definierad serieinduktans per meter. Därmed, så kan man erhålla den frånvarande spolens induktans genom att ansluta en viss längd av Naims egen kabel istället.

Detta handlar inte om att få till något slags Naim-ljud, fixa till S-ljud eller få drive, rythm, pace eller annat mer eller mindre subjektivt fenomen.
Det handlar om att förbättra förhållandet mellan slutstegets utimpedans och högtalarens inimpedans. Naim skriver dessutom:
Man kan använda annan kabel också. Dra då isär ledarna, tvinna dessa löst, med tre slag per meter (eller nåt sånt). Använd minst tre meter kabel. Detta förfarande leder alltså till samma sak som att använda Naims egen kabel, som har effekten av detta inbyggd.

Att det är inbyggt i Naimkabeln innebär INTE:
Att Naimkabeln har någon speciell kristallstruktur.
Att den har något speciellt dielektrikum
Att den har någon speciell kopparkvalitet.
Att den har någon annan svårbegriplig eller hemlig Naim-uppfinning inbyggd.

Att det är inbyggt i kabeln innebär bara att Naim lägger ledarna med någon centimeter plastdistans mellan dem för att få ett lämpligt värde på induktansen för 2,5-3 meter kabel!

Om nu någon trodde något annat, alltså.

Strmbrg,

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/08/30 :  11:15:28  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Hej Strmbrg!

När du är inne i en tråd/ämne så använd alltid "Reply to topic" som finns högt upp till höger på sidan och längst ned till vänster.

"New topic" skapar nya trådar.

Undvik "Reply with quote" som finns som alternativ i raden högst upp i varje inlägg.

Om du måste citera/quota för att tråden är lång eller om du syftar på ett inlägg i en annan tråd så använd funktionen quote. Du börjar en quote med [quote och avslutar med [/quote. Du skall avsluta med en högerhake ] men jag kan inte visa detta här men om du klickar på FAQ högst uppe till höger så finns det beskrivet lite funktioner du kan använda i dina meddelanden. http://www.hififorum.nu/faq.asp

Go to Top of Page

Strmbrg

1583 Posts

Posted - 2002/08/30 :  11:24:12  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Kommer mitt inlägg att hamna direkt under det inlägg jag vill svara på då?

Säg att jag vill svara på inlägg sju i en sträng, exempelvis.

Strmbrg,

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/08/30 :  11:43:03  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Nej det går aldrig att tränga sig in mellan två inlägg i samma tråd. Du får helt enkelt skriva "Hej Strmbrg, du nämner ovan ...och jag tycker du har helt fel...osv"

Då bör väl alla förstå vad du svarar på i just den tråden. Om tråden spänner över flera sidor så kan du klicka på ikonen "Reply with quote" i första raden på det inlägg du vill besvara. Då får du en automatisk quote i ditt nya meddelande och det är lämpligt om du besvarar efter hela quoten/citatet och inte editerar ditt eget svar inne i själva quoten. Ditt svar hamnar alltid sist i hela tråden.
Detta blev krångligt men prova och se vad som händer!
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/30 :  11:43:49  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Kommer mitt inlägg att hamna direkt under det inlägg jag vill svara på då?

Säg att jag vill svara på inlägg sju i en sträng, exempelvis.

Strmbrg,

inlägget kommer alltid att hamna sist, det är då quote är bra (som använts här)..

Go to Top of Page

Strmbrg

1583 Posts

Posted - 2002/08/30 :  11:52:36  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ja, då var det precis som jag trodde då! Tror jag.

Jobbigt att hålla igång på två helt olika fora samtidigt och även tala i telefon på samma gång. Ursäkta därför en viss rörighet i mitt beteende!

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/08/30 :  16:10:34  Show Profile Send Jonas N a Private Message
quote:

Detta handlar inte om att få till något slags Naim-ljud, fixa till S-ljud eller få drive, rythm, pace eller annat mer eller mindre subjektivt fenomen.
Det handlar om att förbättra förhållandet mellan slutstegets utimpedans och högtalarens inimpedans.

Exakt!
Då kan du hålla med om att snygga kablar med rätt pris inte alltid är tillräckligt för att få ett snyggt ljud att vara avslappnad till. Det handlar om att ge komponenterna bästa möjliga förutsättningar att jobba som det var tänkt. Det finns andra exempel på tillverkare som medvetet eller omedvetet drivit sin designfilosofi så att betydelsen av kabelvalet blivit stort. Danska Densen t.ex. med sina motkopplingfria transistorförstärkare.

MVH
Jonas N

Go to Top of Page

Strmbrg

1583 Posts

Posted - 2002/09/01 :  11:31:37  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Exakt!
Då kan du hålla med om att snygga kablar med rätt pris inte alltid är tillräckligt för att få ett snyggt ljud att vara avslappnad till. Det handlar om att ge komponenterna bästa möjliga förutsättningar att jobba som det var tänkt. Det finns andra exempel på tillverkare som medvetet eller omedvetet drivit sin designfilosofi så att betydelsen av kabelvalet blivit stort. Danska Densen t.ex. med sina motkopplingfria transistorförstärkare.[/purple]

MVH
Jonas N

Hej!
Jag passar på att sticka ut hakan såpass att jag hävdar följande:
Den STÖRSTA av alla begränsningar i att få ett - för mej själv - tillfredsställande ljud i mitt hem är:
Jag själv!
Inte min ekonomi, inte min förmåga att välja grejor, inte min förmåga att kombinera grejor etcetera.

Bara jag själv!

Mvh
Strmbrg,

[/quote]

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/01 :  12:05:53  Show Profile Send Flint a Private Message
Strömberg

Den STÖRSTA av alla begränsningar i att få ett - för mej själv - tillfredsställande ljud i mitt hem är: Jag själv!

Visst är det så. Det dom ofta osäkra tekniknarkomanerna inte tänker på är att i slutändan resulterar deras bevisande med mätningar och f/e-testande likt förbannat en subjektiv upplevelse, dvs. själva lyssnandet
Go to Top of Page

Gorgo
Member

70 Posts

Posted - 2002/09/01 :  12:43:37  Show Profile Send Gorgo a Private Message
Jag handskas dagligen med Placeboeffekten i mitt arbete. Det är en mycket kraftfull faktor man måste ta hänsyn till när man undersöker om hur exempelvis en medicin mot cancer fungerar. Många blir friska ifrån svåra sjukdomar pga att de tror att medicinen, handpåläggningen - eller vad det nu är de får - faktiskt fungerar. Alltså är Placeboeffekten bra?
Ja, enligt devisen "Det som fungerar är bra". Problemet uppstår när man skall marknadsföra sin medicin eller sin hifi-apparat och man hävdar att medicinen "Botar cancer" eller komponenten "låter bättre än allt annat". I och med att folk är HÖGT motiverade att bli av med sin cancer eller att förbättra sin anläggning så kommer de att vara villiga att betala stora summor pengar.
Dessutom finns det ett annat fenomen som går ut på att ju svårare det är att komma in i en klubb desto mer nöjd är man med medlemskapet.

Mitt problem är att jag inte vill betala 10.000 kr för någonting som inte låter bättre än en apparat för 3000 kr. Och det enda sättet att komma undan från det för mig är att jag faktiskt inte vet vad jag lyssnar på innan jag väljer.
Jag struntar i debatten om f/e-test och dylikt och konstaterar att JAG inte vill betala för sådant som inte faktiskt ger bättre ljud föer en för mig rimlig summa. Jag har helt enkelt inte råd att låta placeboeffekten och annat styra mina inköp - de blir för dyra då...

Slutklämmen blir att man visst skall tro på sina sinnen, att man när man väljer komponent lyssnar och använder sitt hörselsinne och inget annat sinne.

Var och en blir salig på sin tro och tycker man att man har världens bästa ljud med hjälp av sådant som det inte är helt uppenbart att det borde påverka ljudet - grattis, fortsätt så. Men man måste vara ödmjuk inför det faktum att alla inte kommer att höra de skillnader man själv hör(inte bara för att de är mindre erfarna än man själv) utan för att upplevelsen är individuell och styrs av faktorer som inte bara tillhör hörsel.

/George

Live long and prosper

Edited by - Gorgo on 2002/09/01 12:45:34

Edited by - Gorgo on 2002/09/01 18:23:4
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/01 :  14:11:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Gorgo

Mycket kloka ord. Om du känner för lite extraknäck så kan du få bli min psykdoktor (skämt) men jag tippar att du vill hålla isär arbete och fritid.

” Slutklämmen blir att man visst skall tro på sina sinnen, att man när man väljer komponent lyssnar och använder sitt hörselsinne och inget annat sinne.”

Ja, men till det krävs mod. Det är mycket lättare att dölja sig bakom en vetenskaplig pseudosanning som f/e - test eller anti - f/e - test ideologi och få grupptrygghet av likasinnade. Alla som tänker själva uppfattas som opålitliga eftersom dom/vi inte går att kategorisera
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000