Author |
Topic  |
JensP
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 21:43:54
|
Står i begrepp att köpa ett par Audio-tronic cm3 pro ultra. Undrar nu om det är ngr. speciella svagheter man bör tänka på innan man ger sig på att göra en sån sak. De har ju ett antal år på nacken (ca 15) och kanske är det mkt. för dem. Går det att få dem reparerade för rimliga priser om ngt. skulle rasa? Tack på förhand/Jens
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 22:03:15
|
Får man fråga vad du får betala?
//X-ray
"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det."
-Voltaire |
 |
|
JensP
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 22:13:20
|
7000kr var det sagt men det kan kanske vara förhandlingsbart. Jens
|
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 22:33:35
|
Är dom verkligen 15 år gamla ? Jag tror inte Ultra-modellen fanns för 15 år sedan överhuvudtaget faktiskt. Min bror hade för länge sedan ett par CM3PRO, och jag vet att den modellen var en väldigt krävande last för förstärkaren... Kanske ngt att tänka på ?
Mvh/Janne
|
 |
|
Gorgo
Member

70 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 23:35:37
|
Böjd att hålla med om att de troligtvis inte har 15 år på nacken. Rätt är däremot att de är en grym last för förstärkaren. Jag var inne på hifiklubben för en 10-15 år sedan och en av killarna som jobbade där beklagade sig över det antal förstärkare de fått in som vart rökta av CM3-or. Audiotronic hade(har?) en intressant designfilosofi som gick ut på att högtalaren skulle kunna återge fyrkantsvågen så bra som möjligt. Ju närmare fyrkantsvågen desto bättre ljud.
/George
Live long and prospe |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 01:25:51
|
Har för mig att audiotronic körde med transmissionline och banddiskant 2 eller 4 basar 8tums som tål massor av effekt mycket bas utlovas plus som sagt en svår last för förstärkaren Prisvärdhet,har ingen aning.Men det är stooooooora högtalare vi pratar om
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder |
 |
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 09:36:06
|
Ifall jag ska vara ärlig så tycker jag att det låter alldeles för dyrt.
två, tretusen låter betydligt bättre.
//X-ray
"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det."
-Voltaire |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 10:36:23
|
Tycker att priset verkar ok. Ultra-modellen hade ju 3st 8-tumsbasar och hade extrema specifikationer (om man nu får tro dom). Har tyvärr aldrig hört dom, men de som har, har sagt att de låter bra
marki |
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:21:58
|
Vanliga CM3 har 2 st 8-tums basar (KEF). CM3PRO har 3 st ! CM3PRO Ultra har samma bestyckning som CM3PRO fast med en större låda ! Jag ganska säker på att den är 160cm hög.... Medans CM3 & CM3PRO är ca 110 cm höga.... samma mått i övrigt..
Mvh/Janne
|
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:52:06
|
Såvitt jag vet tillverkas de ännu med en prislapp över 20 KKr. så 7000:- är ju inte så blodigt för ett par fullregister. Sett till elementkostnad för standard element ej selekterade och ej moddade så kostar banddiskanterna ca: 700:- st. och om du kan få tag på begagnade basar, för de tillverkas inte längre (tror jag), så kostar de nog minst 500:- st i bra skick. Då kvarstår det hemliga filtret och transmissionline lådor som man ju inte slänger ihop i en hast. Nä för fanken slå till !
|
 |
|
brn2rnTR
Member

85 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 18:02:20
|
Hej,
Alla CM3 varianter jag har hört har en otroligt bra bas tack vare en mycket fint designad transmissionline. Tyvärr låter de väl lite oinspirerat och tråkigt från nedre mellanregistret och uppåt. Diskanten har extremt liten spridning.
Två tre tusen nämde någon. Låter vettigt för en basnarkoman med kraftig stärkare.
Mvh, Thomas
|
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 19:21:29
|
Nja tycker nog snarare att röster, slagverk, blås och alla andra naturliga instrument låter mycket mäktigt, levande och realistiskt. Att diskanten inte har så bra spridning pga hornen är dock rätt, men sitter man i sweetspoten låter de mycket bra. Nu pratar jag iofs om CM-2 men jag antar att CM-3 Pro inte är sämre.
Klangen drar åt det mörka.
|
 |
|
JM
Member

533 Posts |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 21:52:14
|
JensP
Du frågar om ev. nackdelar. Den kritik som jag har hört är att dom är riktningskänsliga. Kanske på grund av diskanthornet. Jag har inte hört dom själv men skulle kunna tro att det stämmer eftersom jag har liknande erfarenheter med andra diskanthorn. TL-principen anses annars av många passa bra ihop med rörstärkare.
 |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 00:23:43
|
quote:
JensP
Du frågar om ev. nackdelar. Den kritik som jag har hört är att dom är riktningskänsliga. Kanske på grund av diskanthornet. Jag har inte hört dom själv men skulle kunna tro att det stämmer eftersom jag har liknande erfarenheter med andra diskanthorn. TL-principen anses annars av många passa bra ihop med rörstärkare.

Nämn vad som inte skulle passa bra ihop med rörstärkare he he  Tubes rules you know
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder |
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 09:41:32
|
Att dom är smalstrålande behöver ju inte vara ngn nackdel, då påverkas ju ljudet mindre av rummet... Detta kan ju faktiskt vara en fördel i många fall !
Mvh/Janne
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 10:54:07
|
"Att dom är smalstrålande behöver ju inte vara ngn nackdel, då påverkas ju ljudet mindre av rummet... Detta kan ju faktiskt vara en fördel i många fall !"
Problem uppstår ifall olika register har olika spridning, så verkar vara fallet här.
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 11:26:00
|
celef
Problem uppstår ifall olika register har olika spridning, så verkar vara fallet här.
Håller med. Svårt att kombinera och sy ihop en helhet med horn i toppen och icke-horn i resten av tonområdet. När det låter bra mitt i skottriktningen så låter det luddigt en meter off side. Kritiken gäller förmodligen också Målares lådor.
EAR Nämn vad som inte skulle passa bra ihop med rörstärkare he he
DET FINNS INGET. Vissa transistorförstärkare kan vara bättre att mäta på eller f/e-testa med om man är tekniknarkoman. När det gäller musikåtergivning passar rör däremot till allt med gradering bra, mycket bra och perfekt.
Edited by - Flint on 2002/09/01 11:37:4 |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 14:42:44
|
quote:
Håller med. Svårt att kombinera och sy ihop en helhet med horn i toppen och icke-horn i resten av tonområdet. När det låter bra mitt i skottriktningen så låter det luddigt en meter off side. Kritiken gäller förmodligen också Målares lådor.
Det är väl bara att komma hit och lyssna då, så får du höra hur man gör för att få det att inte "falla isär" i olika riktningar och register.
Mvh. Per Målar |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 14:59:42
|
"Det är väl bara att komma hit och lyssna då, så får du höra hur man gör för att få det att inte "falla isär" i olika riktningar och register."
Om man har små blottlagda baselement kombinerat med ett diskanthorn så lär det bli konstiga strålningsmönster. Bättre då (kanske?) att kombinera diskanthorn med stora (blottade) element och/eller använda "waveguides". Man kan säkert oxå optimera konform... Hur gör du?
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 15:10:46
|
Skulle inte vilja påstå att diskanthornen har "extremt liten spridning". De har lika spridning som t.e.x. Decca hornen m.fl diskanter med samma horntyp. Sedan är ju bas/mellan av 2 st. (CM-3 pro har 3 st) 8" Keffar så spridningen är ju inte så extremt stor vid högre frekvenser där heller. CM-2 låter stundtals fantastiskt i rätt rum och placering. En brasklapp är dock att de större transmissionlajnarmodellerna kan få problem i mindre rum, har inte lika snabb bas och är mer placeringskänsliga.
|
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 15:16:40
|
quote:
Om man har små blottlagda baselement kombinerat med ett diskanthorn så lär det bli konstiga strålningsmönster. Bättre då (kanske?) att kombinera diskanthorn med stora (blottade) element och/eller använda "waveguides". Man kan säkert oxå optimera konform... Hur gör du?
Jag provar. Fungerar det så fungerar det. Det här med konstiga strålningsmönster är ditt antagande.
Mvh. Per Målar |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 15:18:48
|
Målare
” Det är väl bara att komma hit och lyssna då, så får du höra hur man gör för att få det att inte "falla isär" i olika riktningar och register.”
Eftersom jag inte äger någon bil och därför får gå så föredrar jag att du först förklarar hur du tacklar problemet innan jag startar min ca 20-mila gångmarsch. Jag vill liksom veta om det är värt besväret. Förklara så kanske jag tror att du är så duktig som du vill verka. Upp till bevis. I dagsläget så tvivlar jag.
 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 15:26:18
|
Falukörv
” Skulle inte vilja påstå att diskanthornen har "extremt liten spridning".”
Av ditt svar utläser jag att du ändå tycker att hornen är något smalspridande. Nu behöver dom kanske inte vara extremt smalspridande för att ge problem. Det räcker nog med några dB för att det ska märkas. Har jag fel?.
Edited by - Flint on 2002/09/01 15:26:5 |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 15:46:34
|
quote:
Eftersom jag inte äger någon bil och därför får gå så föredrar jag att du först förklarar hur du tacklar problemet innan jag startar min ca 20-mila gångmarsch. Jag vill liksom veta om det är värt besväret. Förklara så kanske jag tror att du är så duktig som du vill verka. Upp till bevis. I dagsläget så tvivlar jag.
Jag vill först bara säga att jag absolut inte vill göra mig "duktig". Jag har nog bara haft en ganska stor tur när jag har gjort mina konstruktioner. Jag började redan omkring 1972 att svarva horn (grunda trattar) och upptäckte att det var ett bra sätt att förbättra diskantens arbetsbetingelser. Jag vet inte hur andra konstruktörer gör men min idé bygger på att man ska utnyttja trattens förstärkning (vilken är störst vid "låga" frekvenser och sedan faller med 6 dB/okt. uppåt i frekvens) för att sänka distortionen i elementet, styra spridningen (med formen på hornet) och kunna placera diskantelementet i rätt tidsläge gentemot nästa element neråt i frekvens (detta genom att mäta upp det akustiska centrumet hos elementen och sedan välja längden på tratten för att få diskanten att hamna i rätt läge). Frekvensgången i kombinationen diskantelement + tratt kommer inte att bli rak, men det kompenserar jag med en länk i filtret. Diskanten kommer därigenom att få en lägre tillförd effekt och en lägre distortion plus att jag kan använda den längre ner i frekvens än vad annars vore möjligt, vilket innebär att övergången mellan elementen får en mindre skillnad i spridningsegenskaper.
Så nu är det väl bara att börja gå, om du inte ångrar dig och tar bussen istället 
Mvh. Per Målare
Edited by - malare on 2002/09/01 15:52:0 |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 16:05:41
|
Tjena Flint.
I dag är du hård som sten  Jovisst, lite mer kunde de ju sprida... det skulle inte göra något. Om man önskar bättre spridning så kan ju en annan utformning av hornen eller helt enkelt att ta bort hornen vara ett alternativ. Då måste man iofs dubblera diskanterna för att uppnå rimlig effekttålighet och känslighet. Dessutom blir den undre användbara gränsfrekvensen högre. Fast nu börjar vi tala rätt stora pengar för diskant.
Ett kul och mycket billigare alternativ kunde vara att prova den fina lilla Peerless kondiskanten 62CT13 om man vill ha stor spridning.
Tokfattiga kan annars modifiera piezo diskanter med kallasfalt och bitumen på chassit samt coata membranen med damarfernissa 50/50 4 ggr.
Knastokfattigalowbudgetdiyfreaks som har ett par CM-2 kan också passa på att sälja Kef 8:orna och hornen och istället köpa Gamma BBK 200 till halva priset (coatas givetvis), förändra lådornas dimensioner till ca: 60 liter och slänga ut filtren. För den ansenliga summa som blir över köper man 2 st flirtkulor som man hänger i en tråd framför Gammorna. Sedan kan man mumsa ofantliga mängder ostron och champagne på Operakällaren för resten.

|
 |
|
Topic  |
|