Author |
Topic  |
|
VälLjud
F.d. Affe

116 Posts |
Posted - 2002/06/20 : 17:49:29
|
Hej!
Går och funderar på att köpa nya Mg 1.6 eller beg 3.5 då det handlar om ungefär samma pengar vad göra? Vore tacksam för synpunkter och råd........
MVH
Ps. kanske Björn (Audio Nord) har något att säga......
Edited by - Affe on 2002/06/20 23:04:12
Edited by - Affe on 2002/06/20 23:11:10
Edited by - Affe on 2002/06/21 23:06:0 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 10:24:54
|
Oh.. Varför just magnepanar?
Jag har aldrig förstått. De låter verkligen inte bra! Ludd ludd, lödder, ingen stuns och attack för fem öre.
De kan dock vara lättlyssnade (ibland).
Allvarligt talat, jag har aldrig förstått varför någon väljer maggies..
Är det någon här som upplevt nått speciellt med dessa? jag har det inte.
Quad ESL 63 låter bättre än alla Maggies tycker jag. Fast det är juh ingen MAGNETOSTAT!
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 15:59:20
|
Var inte sån´ Niklas! Du borde väl veta att det handlar om rätt kombination, och tycke och smak! Om grabben gillar Maggies så klanka inte på honom, han vill ju ha synpunkter och råd.

//StefanZ "Art is just short for Arthur |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 16:25:23
|
Till Affe!
Gör som såhär, gå in på www.audioreview.com och läs recensionerna av dessa två högtalare, där kan du se vad folk använder för kringutrustning, vad de bytt från för högtalare, eller om de tänker byta bort sina maggies.
Det finns MASSOR med bra info på audioreview, verkliga människor som har dessa hemma, bättre än så kan det inte bli.
www.esoterisk-hifi.se kan nog hjälpa dig med ett par beg eller nya till mkt bra pris! där är de alltid trevliga i sitt bemötande!
Hifi Art och Kent där, har väl koll på sådanna också!
Lyssna även på elektrostater! Quad, Final´s bättre modeller INTE 0.3 dock. Martinlogan, och de andra.. sök på esl circuit!
Sedan är det upp till dig!
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 17:03:22
|
quote:
Till Affe!
Gör som såhär, gå in på www.audioreview.com och läs recensionerna av dessa två högtalare, där kan du se vad folk använder för kringutrustning, vad de bytt från för högtalare, eller om de tänker byta bort sina maggies.
Det finns MASSOR med bra info på audioreview, verkliga människor som har dessa hemma, bättre än så kan det inte bli.
www.esoterisk-hifi.se kan nog hjälpa dig med ett par beg eller nya till mkt bra pris! där är de alltid trevliga i sitt bemötande!
Hifi Art och Kent där, har väl koll på sådanna också!
Lyssna även på elektrostater! Quad, Final´s bättre modeller INTE 0.3 dock. Martinlogan, och de andra.. sök på esl circuit!
Sedan är det upp till dig!
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern
Hej Niklas Med tanke på vad du skriver skulle man nästan tro att du äntligen har lyssnat på QUADARNA eller har jag fel?Elektrostater är kul MVH Mats
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 17:53:49
|
quote:
Hej!
Går och funderar på att köpa nya Mg 1.6 eller beg 3.5 då det handlar om ungefär samma pengar vad göra? Vore tacksam för synpunkter och råd........
MVH
Ps. kanske Björn (Audio Nord) har något att säga......
Edited by - Affe on 2002/06/20 23:04:12
Edited by - Affe on 2002/06/20 23:11:10
Edited by - Affe on 2002/06/21 23:06:02
Hej!
När det gäller Magneplanar är priserna i Sverige rent ut sagt våldsamt höga. Det är inte omöjligt att det blir billigare att plocka hem ett par själv från USA. Priset i Sverige är ungefär det dubbla!
I övrigt bör man tänka på att panelerna ger lika mycket energi bakåt som framåt, men i motfas. Det är nödvändigt att dämpa bakväggen rejält om det skall fungera.
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-
|
 |
|
VälLjud
F.d. Affe

116 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 11:35:54
|
Hej på er!
Tack för era synpunkter och råd! Usa priserna är lägre men det där med transport frakt tull moms....
Har lyssnat på magneplanar 3.6 med Audiophysic minos och det lät mycket bra. Även billigare magneplanar med rel sub låter bra mer naturligt än en lådkonstruktion tycker jag, men det är ju en smaksak.
Mvh
|
 |
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 12:10:20
|
quote:
Hej på er!
Tack för era synpunkter och råd! Usa priserna är lägre men det där med transport frakt tull moms....
Har lyssnat på magneplanar 3.6 med Audiophysic minos och det lät mycket bra. Även billigare magneplanar med rel sub låter bra mer naturligt än en lådkonstruktion tycker jag, men det är ju en smaksak.
Mvh UL
Jag hade ett par 2.6 QR för ett tag sedan och jag får säga att dom låter oerhört öppet och ofärgat, speciellt i mellanregistret, röster kommer fram på ett väldigt naturligt sätt med bra närvarokänsla. Sen är ju kruxet med storleken dom tar verkligen plats och är dessutom för iögonfallande.
Man kan lyssna på dessa utan att bli lyssningstrött. S-ljuden är perfekta, bra ljup så jag kan verkligen rekommendera dessa (bortsett storleken)
|
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 17:40:56
|
quote:
Jag har aldrig förstått. De låter verkligen inte bra! Ludd ludd, lödder, ingen stuns och attack för fem öre.
Quad ESL 63 låter bättre än alla Maggies tycker jag. Fast det är juh ingen MAGNETOSTAT!
Hmmm, har du verkligen lyssnat på ett par maggies som varit uppställda korrekt samt i ett någorlunda tillfixat rum? Ludd och lödder är väl inte riktigt den beskrivning jag kan ge av mina 1.6 snörade till en Amplifix...
Ett antagande från min sida är att många av de som tycker att Magnepan låter riktigt illa är att de lyssnat hos någon (butik, mässa?) som ställt upp dom lite på en höft, ungefär som "vanliga" högtalare ska stå.
Innan jag flyttade till min nuvarande vindsvåning hade jag ett helt vardagsrum att ha anläggningen i. Under det halvåret lade jag ner åtskilliga timmar på att flytta runt högtalarna och testa, testa och åter testa. Anläggningen lät allt ifrån ljus och skrikig (högtalarna efter långväggen) till dovt och "bröligt" med outhärdliga rumsresonanser (högtalarna efter kortväggen).
Nu när jag ställt upp dom efter Cardas-metoden för dipoler och finjusterat eftersom så är jag rätt så nöjd. Dom låter verkligen ljusår ifrån hur det lät när jag först lyssnade på dom i butik.
Har du vägarna förbi någon gång så är du välkommen på en lyssning!
//Johansson
|
 |
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/07/19 : 08:59:37
|
quote:
Hej på er!
Mvh
Arcam igen, jag skulle rekommendera dig att köpa ett par beg 3.5 istället för 1.6 om du nu inte köper 3.6 för det är väl det allra bästa men också det dyraste, hur som helst lycka till med högt. köpet
p.s. med risk för att låta påträngande, men man kanske kunde få lyssna på dom "nyinköpta" någon gång om man har vägarna förbi mvh U.L.
|
 |
|
VälLjud
F.d. Affe

116 Posts |
Posted - 2002/07/20 : 13:55:39
|
quote:
quote:
Hej på er!
Mvh
Arcam igen, jag skulle rekommendera dig att köpa ett par beg 3.5 istället för 1.6 om du nu inte köper 3.6 för det är väl det allra bästa men också det dyraste, hur som helst lycka till med högt. köpet
p.s. med risk för att låta påträngande, men man kanske kunde få lyssna på dom "nyinköpta" någon gång om man har vägarna förbi mvh U.L.
Det blev nya mg 1.6. vågade inte ta de beg 3.5 då diskanten är känslig och kostar att byta ut. Jodå kommer du till malmö så hör av dig, skicka ett mail först för adress. Mvh Alf
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/07/20 : 14:29:44
|
Grattis till en bra högtalare med personligt stuk!
Det finns alldeles för många menlösa 2,5-vägare i d´apolito-konfiguration därute....
- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - - |
 |
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/07/20 : 16:21:50
|
quote:
quote:
quote:
Hej på er!
Mvh
Det blev nya mg 1.6. vågade inte ta de beg 3.5 då diskanten är känslig och kostar att byta ut. Jodå kommer du till malmö så hör av dig, skicka ett mail först för adress. Mvh Alf
Hej Affe, Arcam här, Jasså du bor i den trevliga staden Malmö  dessvärre är det sällan jag är deär nere i dom trakterna men tack ändå för inbjudan och det var rologt att höra att du nu har köpt dessa välspelande Magnepan högtalare.
Jag kan nämna det att första gången jag lyssnade på ett par Magnepan var 1978 känns som hundra år sen nu och dom lät verkligen naturligt utom något som helst lådljud eller annan färgning, så jag har alltid haft ett gott öga till dessa. Till sist hur mycket fick du ge för dom?

|
 |
|
VälLjud
F.d. Affe

116 Posts |
Posted - 2002/07/20 : 23:53:32
|
quote:
Grattis till en bra högtalare med personligt stuk!
Det finns alldeles för många menlösa 2,5-vägare i d´apolito-konfiguration därute....
- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Tack.....tror jag!? Kan du precisera "Det finns alldeles för många menlösa 2,5-vägare i d´apolito-konfiguration därute...."
Mvh Affe
Edited by - Affe on 2002/07/20 23:56:43
Edited by - Affe on 2002/07/20 23:57:1 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/07/21 : 08:17:27
|
Det var bara en reflektion över den mest förhärskande typen av högtalare just nu. Låda med fronten bestyckad av bas/mellanregisterelement, en diskant i mitten och ett mellanregister ovanför. Billigt delningsfilter, ganska enkel låda och ganska förväntat ljud ....
Paneler är skojigare, alla dagar i veckan
- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - - |
 |
|
VälLjud
F.d. Affe

116 Posts |
Posted - 2002/07/22 : 16:40:04
|
quote:
quote:
Hmmm, har du verkligen lyssnat på ett par maggies som varit uppställda korrekt samt i ett någorlunda tillfixat rum? Ludd och lödder är väl inte riktigt den beskrivning jag kan ge av mina 1.6 snörade till en Amplifix...
Ett antagande från min sida är att många av de som tycker att Magnepan låter riktigt illa är att de lyssnat hos någon (butik, mässa?) som ställt upp dom lite på en höft, ungefär som "vanliga" högtalare ska stå.
Innan jag flyttade till min nuvarande vindsvåning hade jag ett helt vardagsrum att ha anläggningen i. Under det halvåret lade jag ner åtskilliga timmar på att flytta runt högtalarna och testa, testa och åter testa. Anläggningen lät allt ifrån ljus och skrikig (högtalarna efter långväggen) till dovt och "bröligt" med outhärdliga rumsresonanser (högtalarna efter kortväggen).
Nu när jag ställt upp dom efter Cardas-metoden för dipoler och finjusterat eftersom så är jag rätt så nöjd. Dom låter verkligen ljusår ifrån hur det lät när jag först lyssnade på dom i butik.
//Johansson
Hej Johansson!
Vad använder du för cd och kablage samt tycker du amplifixen räcker till för att driva mg 1.6?
Mvh Affe
|
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 20:52:20
|
quote:
quote:
quote:
//Johansson
Hej Johansson!
Vad använder du för cd och kablage samt tycker du amplifixen räcker till för att driva mg 1.6?
Mvh Affe
Tjenare!
Cd:n är en Thule DVD250B i väntan på ekonomin för en S1:a. (har hunnit lyssna lite på den i Umeå, låter fiiint!) Kablarna är en dystrare historia med någon billig GamuT original ballad signalkabel och Supra Ply 3.4S (eller vilka siffror det nu var) som högtalarkablar. Jag vill inte investera för mycket i kablar innan jag vet om det blir monoblock i framtiden.
Amplifixen funkar bra, den största begränsningen sitter nog i delningsfiltrena och anslutningspanelerna på högtalarna. Jag har tagit bort anslutningarna och diskantsäkringarna och anslutit högtalarkablarna direkt mot kablarna från delningsfiltret. Låter betydligt bättre. Nu till hösten ska jag bygga bättre delningsfilter.
//Johansson
|
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 07:42:05
|
Grattis Affe!
Dina magneplanar är minst lika bra som Quad m.fa, har själv ett par ursnygga Tympani 1D som går i svart och mässing. Det ända problemet med dina "planar" kan väl vara att basen inte går så djupt. Det kan också vara svårt att finna en lämplig "sub" som är tillräckligt snabb till dina "burkar"
Mvh Kenth
|
 |
|
VälLjud
F.d. Affe

116 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 15:13:21
|
quote:
Grattis Affe!
Dina magneplanar är minst lika bra som Quad m.fa, har själv ett par ursnygga Tympani 1D som går i svart och mässing. Det ända problemet med dina "planar" kan väl vara att basen inte går så djupt. Det kan också vara svårt att finna en lämplig "sub" som är tillräckligt snabb till dina "burkar"
Mvh Kenth
Hej Kenth!
Jag använder en REL "strata" som inte har basreflex port, kopplad till högnivå på sub samt direkt till hgt ut på förstärkaren och det fungerar bra, men billigare än så är nog svårt att lösa det om det skall fungera.
Mvh Affe
|
 |
|
VälLjud
F.d. Affe

116 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 15:25:16
|
quote:
quote:
quote:
quote:
//Johansson
Hej Johansson!
Mvh Affe
Tjenare!
Cd:n är en Thule DVD250B i väntan på ekonomin för en S1:a. (har hunnit lyssna lite på den i Umeå, låter fiiint!) Kablarna är en dystrare historia med någon billig GamuT original ballad signalkabel och Supra Ply 3.4S (eller vilka siffror det nu var) som högtalarkablar. Jag vill inte investera för mycket i kablar innan jag vet om det blir monoblock i framtiden.
Amplifixen funkar bra, den största begränsningen sitter nog i delningsfiltrena och anslutningspanelerna på högtalarna. Jag har tagit bort anslutningarna och diskantsäkringarna och anslutit högtalarkablarna direkt mot kablarna från delningsfiltret. Låter betydligt bättre. Nu till hösten ska jag bygga bättre delningsfilter.
//Johansson
Hej Johansson!
Advatage S1 är säkert en fin CD spelare, flexibel med tanke på uppgraderings möjligheterna med olika kort etc. Frågan är hur den blir som SACD/DVD-A spelare, Audioresearch hävdar med sin nya cd spelare om jag förstått det riktigt att de två värdarna SACD/DVD-A och CD inte går att kombinera i en och samma spelare med bibehållen ljudkvalitet...... Har själv funderat på att byta ut hgt terminalerna mot WBT.
Mvh Affe
|
 |
|
|
Topic  |
|