HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn cd, mimik-karik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/07 :  23:17:46  Show Profile Send yalpa a Private Message
tänkte köpa nån gammal Linn cd, har just nu en Mimik här bredvid som låter helt underbart. Iofs är den gammal, nr19XX, men är det stor skillnad mot en Mimik II?

Hur länge håller lasern i Mimik & Karik, läste att 5 år, sen var det kaputt.

Skillnad mellan Karik I och II och Mimik II? är den senare bättre tack vare "surface mount"?

Hur håller sig dessa mot nya modeller? Är det ljudskillnad, de nya är vassare? jag hatar vasst ljud!!! Hörde att en Karik III spöade en Genki, och om man addar en Numerik då får Ikemi stryk.

Hjälp mig, speciellt de två första frågorna är viktiga, jag har nog inte råd med en Karik så en Mimik får duga, men den är ju asgo den åxå! Soft och naturligt ljud som gör att man gärna sjunger med, och den är aldrig vass.

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/08/08 :  11:50:13  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag tycker att Mimik är en ganska dålig cd-spelare, Karik är mycket bättre, men känd för att dras med vissa kvalitetsproblem. Genki och Ikemi låter förvisso ljusare än Mimik, men jag har svårt att tro att någon skulle uppfatta dem som vassa, de låter mjukt. De flesta föredrar nog Genki och Ikemi framför Mimik och Karik. Jag bör nog nämna att anledningen till att jag ogillar Mimik förmodligen är anledningen till att du gillar den! Jag tycker att den låter instängt och diskantfattigt. Om du har problem med vasst ljud kanske det beror på något annat. Vad har du för grejer i övrigt?

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/08 :  12:14:58  Show Profile Send yalpa a Private Message
det är möjligt att Mimiken uppfattas som diskantfattig ihop med äldre Linn prylar, speciellt Keilidh och LK100.

mina prylar står under profile, fast sonyn är borta nu. Mimiken låter inte lika rent i jämförelse, blir lite som ett kasettband, men den har klart mera detaljer och mera neutral åxå.

Är det nån stor ljudskillnad mellan mimik I och II?

Nån Karik har jag nog inte råd med, tyvärr...ser mörkt ut

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/08/08 :  16:04:16  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det är rätt stor skillnad mellan mimik I och Mimik II
jag har svårt att tro att en karik med numerik kan spela bättre än en Ikemi om inte båda är bland dom sista då kanske.jag har ej gjort någon tunedem mellan karik/numerik vs ikemi

Mikael

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/08/08 :  16:07:52  Show Profile Send Hepcat a Private Message
glömde laserns hålbarhet skall du ta med en nypa salt kan hålla längre än 5 år kan hålla kortare men skulle den ge sig så är det värt att reparera.
"kanske inte på Mimik då"

Mikael

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000