Author |
Topic  |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 01:49:46
|
Hej!
Har betänkt 1st sak.
Detta med säkerket satt i relation till att, pyssla med DIY-audio är inte överdrivet...... på något sätt........ överhuvudtaget. A anser det tvärtom vara mkt väsentligt då:DIY-audio är( kan vara) den farligaste hobbyn som går att ha............. alla kategorier. Äh, lägg av nu A!!- tänker du nu.... men vänta, se det så här:
Varken ex, sportdykning eller segling är särskilt farliga sysselsättningar( ändå dör det mååånga utövare av dessa...... varje vecka, ed) och de som sysslar med dem är( oftast, ed) erfarna/-mkt erfarna men, betänk om det nu fanns 1st galning som enbart älskade vattnet, men som egentligen var fullkomligt ointresserad av allt annat angående sportdykning/segling och,- om nu denne någon, utan att ens veta vad som var fram eller bak på: luft-tubens anslutningar/ seglets alla tampar, begav sig ut på ett mörkt stormande hav... ...... inte helt ofarligt, eller hur??
Men precis så( lätt överdrivet, ed) är det med många DIY-nissar( inkl A, ed) då det ska: byggas, lödas, sågas, "el´as", osv.... då det är ljudet/musiken som älskas..... ingenting annat!!
( 1st sanning: den enda anledning till att ngn större olycka inte redan har inträffat Á under hans DIY:ande är att,-han* gjort sig illa vid såpass många multipla tidigare tillfällen( innan DIY:andet påbörjades, ed) att det fanns en av självbevarelsedrift viss försiktighet och respekt inför, sågar, rakblads-skärare, magneter, "kap-maskiner", starkstrom, lödkolvar, frätande syror osv..... och trots detta,- så har det ändå inte hindrat A ifrån att( bla, ed ;) få: blå högertumme ifrån( inte 1 utan 2ggr o ifrån 2st olika ;) magneter, 1st skärare 3cm in i vänsterhanden, lite "små-elstötar", halva vänster tumnagel bortskuren, mååånga lödkolvsblåsor, slinta med sågen, osv, etc.
Iaf, mitt förslag är att vi sätter ihop 1st,- "Virtuell SkyddsOmbudsman"/-"DIY:arens Guide till Olycksfriheten", här på DIY Så kanske..... vi räddar livet på ngn av A´s ( klantiga) tvillingsjälar.
Vad säger ni??
* A.
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/30 03:26:5 |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:38:13
|
A... Jag tycker det låter som 1st väldigt (/-jätte /-mkt.) bra idé( )!!

Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 12:12:03
|
är man korkad när man ser att lödkolven håller på att ramla ned från bordet, den ramlar och halvägs till golvet den är när man greppar den VARMA delen på kolven och lägger upp den med ett grin och skrik föga begynnat..
fy, sen blir man gul i handen, bränner och man står en vecka under kallt vatten och spottar och fräser..
jag lödda en gång runt i en pioneer spec 2, glömde ladda ur kondingarna, AJ, jag sköt ifrån mig från skrivbordet, kontorsstolen rullade mig rakt ner i trappan ner i källaren, ont och AJ
tappade en JBL 12" på halva stortån, ca13kg AJ
220 volt 3 gånger
tände eld på mig själv när jag lödde bort reläer ur en telefonväxel jag tyckte jag kunde ha nytta utav nån gång
lödde bort kondingar från en gammal kopieringsmaskin på vår gamla skola, de va kolosala de kondingarna, stöt sklart, slog huvudet innuti maskinen.. tappade en lins på foten.
några PA lådor tappade
lödit i högtalarlådor, lödtennet lossnar från lödningen och rinner sakta ner över handflatan och sedan handleden och hela underarmen
som du ser käre A du är inte ensam
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 12:54:35
|
A och Niklas Nord,
Ni verkar ha råka ut för en hel del "missöden" pricis som jag ! Klarar inte att räkna upp allt man har gjort illa sig på ... Skulle dock koppla om lite i en elcentral nyligen och fick 400 V genom kroppen. Det kändes som om hjärtat skulle prängas och flyga ut genom bröstkorgen. Blev tvungen att uppsöka läkare ... inga allvarliga men identifierades dock, som tur var, i min redan ganska sargade stackars kropp  
|
 |
|
jonaswes
Member

65 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 12:58:10
|
Hehe, jag som är förälskad i både vatten och musik kan tala om att det ÄR farligt att segla oxå.
I förr förra helgen badade vi från båten, gick knappt att ta sig upp igen, har liksom inte utrustat den med stege eller sånt tjafs. (man sätter inte takräcke på porsche) I somras ramlade jag ner från en klippa när jag skulle ut till båten från en ö, ena foten på båten andra på land, vips lossnar den utsatsen jonas står på, jonas ramlar baklänges slår i ryggen i berget, ojoj. Efter ryggdunken åker jonas rakt ner i plurret, mycket trevligt att få uppsliten hud vadderad med lagom salt västkustvatten.....så här såg jonas ut:
Detta är naturligtvis bara ett axplock av i efterhand lustiga småhändelser, så nja säjer jag till A, men å andra sidan bra ide med skyddarkille.
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 13:24:33
|
Hej NN!
Nej, A misstänkte det. quote: lödde bort kondingar från en gammal kopieringsmaskin på vår gamla skola, de va kolosala de kondingarna, stöt sklart, slog huvudet innuti maskinen.. tappade en lins på foten.
-Den fann A rolig ;).
Mvh A |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 14:42:09
|
fast jag tror A är den klumpigaste DIY:aren!
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 18:18:40
|
He he he. Kul historier NN och A. Ni verkar vara mindre oklumpiga!  
P.P har bara lyckats ta upp lödkolven fel en gång (det var den gången P.P lärde sig att det ska man inte göra!!!) med en liten blåsa som följd. P.P har annars bara lyckats få lite mindre skador som punkterad hud av utstickande koppartrådar och liknande och en mindre skada på en nagel av en inte helt avstängd fräs. Detta gäller vid diy-projekt.
Vid elinstallationer så har P.P lyckats tabba sig minst två ggr. Ena gången knipsade P.P av en sladd som P.P trodde inte hade någon spänningsförbindelse med nätet men ack vad P.P bedrog sig. Den var kopplad till en annan säkring och det small till och blev ett hål på några mm i P.P's avbitare...P.P har aven lyckats nästan byta ett vägguttag som var spänningssatt. Även där var fel propp borttagen och P.P var den som fick en propp. Det tänker P.P inte försöka upprepa!
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 18:38:23
|
PP
jag tycker att "mindre skada på en nagel av en inte helt avstängd fräs" tar priset i farlighet!
 |
|
macke
Member

161 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 18:48:09
|
Jag hör till sällskapet som har fått en stöt från vägguttag.
Inget jag vill göra om men jag har ju många diy-år framför mig så någon mer gång lär det nog bli.
/Marku |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 19:09:04
|
Jag måste hitta på nått at göra har inte fått någon välbehövlig stöt på länge LOL   
Mikael
|
 |
|
holmgrenstefan
Member

390 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 20:35:09
|
Jag har ramlatt.elstötar.fräs lödigtmig.skuritt mig.boffatt mig på lim,klämtmig.och nu sist kapade jag mig i benett med en 12 tums kapskiva.
stefan gb |
 |
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 22:29:04
|
quote:
Hej!
Har betänkt 1st sak.
Detta med säkerket satt i relation till att, pyssla med DIY-audio är inte överdrivet...... på något sätt........ överhuvudtaget. A anser det tvärtom vara mkt väsentligt då:DIY-audio är( kan vara) den farligaste hobbyn som går att ha............. alla kategorier. Äh, lägg av nu A!!- tänker du nu.... men vänta, se det så här:
Varken ex, sportdykning eller segling är särskilt farliga sysselsättningar( ändå dör det mååånga utövare av dessa...... varje vecka, ed) och de som sysslar med dem är( oftast, ed) erfarna/-mkt erfarna men, betänk om det nu fanns 1st galning som enbart älskade vattnet, men som egentligen var fullkomligt ointresserad av allt annat angående sportdykning/segling och,- om nu denne någon, utan att ens veta vad som var fram eller bak på: luft-tubens anslutningar/ seglets alla tampar, begav sig ut på ett mörkt stormande hav... ...... inte helt ofarligt, eller hur??
Men precis så( lätt överdrivet, ed) är det med många DIY-nissar( inkl A, ed) då det ska: byggas, lödas, sågas, "el´as", osv.... då det är ljudet/musiken som älskas..... ingenting annat!!
( 1st sanning: den enda anledning till att ngn större olycka inte redan har inträffat Á under hans DIY:ande är att,-han* gjort sig illa vid såpass många multipla tidigare tillfällen( innan DIY:andet påbörjades, ed) att det fanns en av självbevarelsedrift viss försiktighet och respekt inför, sågar, rakblads-skärare, magneter, "kap-maskiner", starkstrom, lödkolvar, frätande syror osv..... och trots detta,- så har det ändå inte hindrat A ifrån att( bla, ed ;) få: blå högertumme ifrån( inte 1 utan 2ggr o ifrån 2st olika ;) magneter, 1st skärare 3cm in i vänsterhanden, lite "små-elstötar", halva vänster tumnagel bortskuren, mååånga lödkolvsblåsor, slinta med sågen, osv, etc.
Iaf, mitt förslag är att vi sätter ihop 1st,- "Virtuell SkyddsOmbudsman"/-"DIY:arens Guide till Olycksfriheten", här på DIY Så kanske..... vi räddar livet på ngn av A´s ( klantiga) tvillingsjälar.
Vad säger ni??
* A.
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/30 03:26:50
Audimekaniker !!! tack för trevlig läsning          
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 22:54:32
|
Den här tråden var kul. Jag skulle kunna tillföra en del egna ”erfarenheter” men det skulle bara bli upprepningar så jag står över. Däremot har jag en huskur mot brännskador. Det händer att åven jag grabbar näven om den varma delen av lödkolven. Det finns en salva som heter Aloe99 (finns på hälsokostbutiker) som är bra mot färska skador. Inget vatten utan bara att lägga på ett lager och när man känner att det börjar svida så lägger man på ett lager till. Så håller man på tills svedan har slutat återkomma. Det kan ta någon halvtimma. Ingen blåsa och mycket lite svära. Efter några dagar byter bara skinnet ytterlager utan problem. Det låter som healing det här men det fungerar.
 |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 13:07:26
|
Bättre utt Flintan!
Jag har en Aloé -planta hemma, jäkigt snygg. Den kan man ha på det mesta, insektsbett, bränn- sår osv.. Har man finniga tonnåringar så kan man säkert ta på finnarna också
haha
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 14:41:03
|
Nja, blåmärken kan förståss uppstå när lådorna blir för fina, alt. bashål är för litet! 

Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 15:17:35
|
mohashahashaaaa
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 16:06:56
|
Har man finniga tonnåringar så kan man säkert ta på finnarna också
Hur vet plantan att det är finnen som ska bekämpas och inte tonåringen?
 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 21:33:41
|
...man måste även vara vaken när MDF-bitarna skall sågas ut!

n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 22:59:49
|
Hej!
Helt klart 
-flummig* tråd.
* I ordets positiva bemärkelse.
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/09/01 15:52:2 |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 23:52:47
|
Ahahahhahaha Den där celef är ju helt makalös               
>( En falukorv är aldrig helt fel )< |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 12:49:09
|
hahaha ja du niklas nord =) läste ditt inlägg igår och har fortfarande svårt att sluta skratta hehe helt underbar |
 |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 17:45:24
|
Kan ju bidra med mina blessyrer och missöden. Det är långt, men värt att läsa igenom!
Under senaste projektet, golvhögtalare + TV-bänk, lyckade jag med inte mindre än tre relativt klantiga incidenter.
1. Under limning av diverse sidor använde jag ett flertal 5-liters dunkar som press. Efter att ha kontrollerat att de var rena kollade jag även att korken var ordentligt påsatt. Dock inte på den sista, som såg ut att vara ny/full/med obruten kork. Efter ett tag råkar en dunk vippa pga av någon mystisk anledning. Naturligtvis den jag inte kontrollerade. Den var full av använd motorolja. Min morbror hade råkat dragit av korken, så gängorna tog inte. Ut flöt en hel del olja som raskt fick torkas upp. Idag syns det dock inget av fadäsen, men jag svor rikligt under en dryg halvtimme!
2. Högtalarna är nästan klara. Ska bara limma fast frontbaffeln. Tvingar fast skiten och ska lyfta ner lådorna från arbetsbänken. Jag har då en del silikon på fingrana som inte gynnar friktionen/fästet mellan hand och trä. Hela härligheten glider snabbt mot marken. Som tur är, är man en gammal fotbollsspelare och försöker dämpa högtaleren med vristen. Dessvärre vägde den strax över 30 kg då och gled cirka 20 cm över smalbenet för att stanna mitt på vristen. Muskler, skinn, blod och diverse andra essentiella prylar hade korvats ihop vid min vrist. SMÄRTA! Det syns fortfarande!
3. Skulle kapa en 150 cm'ers bit i tre delar. Använde ett stort sågbord, dock utan ordentligt stöd åt det hållet överskjutet var. När jag hade sågat igenom nästan hela biten orkade jag inte hålla i resterande skivan varpå den "bröts" uppåt, fastnade i klingan. Den sågade biten häktade också tag i klingan och flög med våldsam kraft i min mage. Jag flög bakåt, chockad, med ett flertal jack i magen. ytterligare en Real-life-tatto |
 |
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 12:38:57
|
Oh my....vad ni har lyckats..... det kanske är säkrast att köra formel 1 iallfall?? |
ACCUrate PHASE |
 |
|
brn2rnTR
Member

85 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 22:18:28
|
Hej,
Om man kapar sladden av en standard skitcdspelare så passar nätpluggen perfekt i högtalarjacken på en för ändamålet lämplig förstärkare, standrar 19mm eller vad det heter.
Om man i andra änden löder fast ett högtalarelement så är detta mycket praktiskt och snabbt vid mätningar o dylikt.
Om sagda kontakt ligger på golvet och du behöver koppla in lödstationen som har en likadan kontakt och du tar fel....
...då smäller det som faan om det är ett Seas P17Rex som du kopplar in istället för lödstationen.
Klantigt men sant.
Va, vad sade du??? Va? Va?
|
 |
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 15:50:18
|
o fan! :)
den var inte dålig alltså.... ROTFL!