Author |
Topic  |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 20:23:52
|
Tja..det är dags att införskaffa komponenter till mitt proteusbygge. kruxet är att få tag på en e-kärnespole, var hittar man en sån?
det skall vara en 3,9mH E57 trafo 0,16 Ohm
___________________________ kommissionen - gudrun 0- |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 20:58:41
|
medans man är igång kan man passa på fråga vilka kondingar man ska satsa på. Mcap Supreme verkar ju jäkligt bra...men då drar ju priset iväg. kan man nöja sig med vanliga Mcap? finns det några andra prisvärda kondingar?
mvh // v
___________________________ kommissionen - gudrun 0- |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 21:19:56
|
quote:
medans man är igång kan man passa på fråga vilka kondingar man ska satsa på. Mcap Supreme verkar ju jäkligt bra...men då drar ju priset iväg. kan man nöja sig med vanliga Mcap? finns det några andra prisvärda kondingar?
P.P anser att de axiella MKP som finns hos Elfa av fabrikat SCR är suvve!
|
 |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 18:16:55
|
Tja
Jag har tyvärr inte hittat någon e-kärne drossel typ E57. Inte ens Golden Age hade någon. Kan man byta ut den mot någon annan drossel med transformatorkärna. Elfa har en där värdena matchar. Men den lämpar sig för PA-bruk står det.
Erfarenheter, tips och kommentarer mottages tacksamt.
fred på jorden // vit |
 |
|
A8
Member

360 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 20:36:48
|
Golden age har Multicap RTX condingar som slår allt. De är tyvärr inte riktigt prisvärda. Innan jag började använda dem hade jag mycket goda erfarenheter av att använda ex SCR MKP med ett gäng före detta Phillips numera BC Components, typ 460...464, 250V eller mer (finns på elfa). Dessa har varvat en bly film med polypropolenfilm istället för metaliserad polypropolen som ex SCR. Multicap RTX är uppbyggt på samma sätt men har 10 st paralellkopplade i varje konding. Om resten av din uppspelnings kedja är av toppkvalitet är detta viktigt om inte kan du nöja dig med en uppsättning polyester kondingar.
|
 |
|
Guldis
Member

116 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 13:07:55
|
"Tja..det är dags att införskaffa komponenter till mitt proteusbygge. kruxet är att få tag på en e-kärnespole, var hittar man en sån?
det skall vara en 3,9mH E57 trafo 0,16 Ohm"
Kärnan i sig gör inte spolen bättre, att man använder kärna är för att hålla ner lindningens resistans, en för klen kärna bidrar i värsta fall med distorsion.
Satsa på en luftlindad spole (typ Xcoil) med så lågt R du kan hitta, tappar du basåtergivning så får du överväga kärna, tyvärr blir dom stora (fysiskt).
Är det emellertid diskantfiltret kan det förbättra egenskaperna med lagom R i spolen, ökad R ger lägre Q som dämpar signalen runt delningen.
|
 |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 15:33:05
|
3,9 mH Cross coilspolen har en resistans på 0,41 Ohm, är inte det för mycket? dessutom går den på 550 spänn...uhh
jag tror faktiskt att det är en monacor-spole som tony gee använde. finns på efla för 85:- http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2023805.htm
Kan meddela att jag har hittat ett ställe i Tyskland som säljer jäkligt billiga Mundorf Supremekondingar, t ex en 10uf för 22,30 euro, jämfört med 397;- på goldenage. Men jag kommer antagligen att snika lite och nöja mig med vanliga mcap.
Angående toleransen, efter uppmätning, hur mycket tycker ni att komponenterna får avvika ifrån varandra?
mvh//vit |
 |
|
|
Topic  |
|