HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 US vs. UK vs. EUR?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:59:09  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Som alla kanske vet så har alla regionerna aningen olika prefenser
gällande populärmusik. Själv föredrar jag nog US framom UK och sen EUR. Dock med det undantaget att numetal och hiphop inte tilltalar mig nämnvärt. Vissa brittiska fenomen är ju svåra att förstå för nordbor och tyskarna har ju sin egen stil. Själv lyssnar jag för mycket på "big in Japan"-metall. Ni svenskar har ju erkänt god smak.
Mitt land skall inte nämnas alls i sammanhanget.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/18 :  10:25:07  Show Profile Send KC a Private Message
quote:
Ni svenskar har ju erkänt god smak.

Jaså? Är det därför grupper som "Ronny och Ragge", blir etta på topplistan?
Tja, allt är ju relativt, och jag kan se din poäng, även om jag ibland ifrågasätter hur sjutton en del artister kan bli så populära.

Nu skrev du pop musik, och jag tar mig friheten att tolka det bokstavligt. Själv kan jag inte säga att jag föredrar en regions musik framför en annan, rent av så där. Det hela beror på musiktyp och tidsperiod. T.ex. så tycker jag bäst om musik från UK under 60-talet (den [då]nya blues-vågen), men under 70-talet föredrar jag the amerikanska sounded. 80-talets våg av britisk hårdrock är inte helt fel, men 90-talets våg av brittpop hade jag helst sluppit. Förutom viss fransk och spansk musik så har inte "EU" mycket att komma med
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/18 :  10:28:59  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Misstag inträffar självfallet. Tomas Ledin brukar också ligga bra till på listorna. Men det faktum att Sverige lyckas få fram imponerande mängder världsband tyder ju på nån touch iaf. Det finska band som sålt absolut bäst, HIM, är enligt mig mycket tillfredsställande. Säljer bäst i Mellaneuropa...hehe.

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/18 :  11:59:50  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller med KC om det mesta, men brittpopen hade faktiskt sina guldkorn. Har du lyssnat på Supergrass?
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/18 :  12:11:09  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Undantag finns såklart åt båda håll. Men ett brittiskt musikmagasin känns på nåt sätt mindre tilltalande än ett amerikanskt dito. Huvudsakligen därför att det finns typiskt "brittiska" fenomen som jag har svårare att förstå än dito amerikanska (numetal t.ex.).

Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/10/18 :  15:35:00  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Jag tycker att det är omöjligt att säga från vilket land den bästa musiken kommer... Jag har favoriter både från USA, Europa och England...

quote:
Säg inte så! Finland har ju de suveräna Pan sonic och 22 Pistepirkko som båda är några av mina favoriter just nu!
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/18 :  15:40:05  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Särskilt Panasonic (hette alltså samma) va/e ju oerhört kult i vissa kretsar. 22 Pistepirkko känns på nåt sätt just lite "brittiskt".

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/18 :  17:53:16  Show Profile Send ekman a Private Message
svensk populärmusik är ju den största katastrofen sen industrialismen? hehe får ju kväljningar av bara tanken
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/18 :  18:23:07  Show Profile Send svejk a Private Message
Ja det mesta av populär köret är skit. Men vi får inte glömma att skiten har genererat en massa smal musik som inte kommit ut annars.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/24 :  02:59:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Sedan glömmer vi väl som vanligt att det finns en stor mängd artister i södra Europa, Spanien, Frankrike, Italien m.fl. som ytterst sällan når hit upp.

Bravo
Go to Top of Page

MaxSchreck
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/10/25 :  10:59:19  Show Profile Send MaxSchreck a Private Message
Jag känner litegrann att USA producerar mycket bra och nyskapande musik men att allmänheten i USA inte uppskattar detta lika mycket som folk i Europa gör där man kanske är lite mer medveten och frisinnig när det gäller kultur. Det känns också som det blivit än värre de senaste åren då allt amerikanarna vill ägna sig åt ska vara så genomamerikanskt så man blir svettig. Titta bara på svartlistningar av artister som är kritiska till styrningen av landet. (Go Bruce, Neil, Dixie Chicks)
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/25 :  11:30:53  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Nei Young är väl från Canada? Nåväl, begreppet "US" kan väl antas vara Nordamerika i detta fall.

Go to Top of Page

Jalk
Member

85 Posts

Posted - 2003/10/26 :  00:27:14  Show Profile Send Jalk a Private Message
quote:

Hanoi Rocks gjorde inte ett enda dåligt album (enligt mig.
Hurriganes och 22 Pistepirkko är inte heller att förakta.
Dessutom gjorde Eppu Normaali, J.Karjalainen
och Pelle Miljoona så att det införskaffades ett finskt-svenskt
lexikon så nu vet jag bland annat vad
"Poliisi Pamputta Taas" betyder.

Hälsningar Janne

"Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade..."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000