| Author |
Topic  |
|
|
lasse78
Member

297 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 19:59:09
|
Som alla kanske vet så har alla regionerna aningen olika prefenser gällande populärmusik. Själv föredrar jag nog US framom UK och sen EUR. Dock med det undantaget att numetal och hiphop inte tilltalar mig nämnvärt. Vissa brittiska fenomen är ju svåra att förstå för nordbor och tyskarna har ju sin egen stil. Själv lyssnar jag för mycket på "big in Japan"-metall. Ni svenskar har ju erkänt god smak. Mitt land skall inte nämnas alls i sammanhanget. |
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..." |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 10:25:07
|
quote: Ni svenskar har ju erkänt god smak.
Jaså? Är det därför grupper som "Ronny och Ragge", blir etta på topplistan?  Tja, allt är ju relativt, och jag kan se din poäng, även om jag ibland ifrågasätter hur sjutton en del artister kan bli så populära.
Nu skrev du pop musik, och jag tar mig friheten att tolka det bokstavligt. Själv kan jag inte säga att jag föredrar en regions musik framför en annan, rent av så där. Det hela beror på musiktyp och tidsperiod. T.ex. så tycker jag bäst om musik från UK under 60-talet (den [då]nya blues-vågen), men under 70-talet föredrar jag the amerikanska sounded. 80-talets våg av britisk hårdrock är inte helt fel, men 90-talets våg av brittpop hade jag helst sluppit. Förutom viss fransk och spansk musik så har inte "EU" mycket att komma med  |
 |
|
|
lasse78
Member

297 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 10:28:59
|
| Misstag inträffar självfallet. Tomas Ledin brukar också ligga bra till på listorna. Men det faktum att Sverige lyckas få fram imponerande mängder världsband tyder ju på nån touch iaf. Det finska band som sålt absolut bäst, HIM, är enligt mig mycket tillfredsställande. Säljer bäst i Mellaneuropa...hehe. |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 11:59:50
|
| Håller med KC om det mesta, men brittpopen hade faktiskt sina guldkorn. Har du lyssnat på Supergrass? |
 |
|
|
lasse78
Member

297 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 12:11:09
|
Undantag finns såklart åt båda håll. Men ett brittiskt musikmagasin känns på nåt sätt mindre tilltalande än ett amerikanskt dito. Huvudsakligen därför att det finns typiskt "brittiska" fenomen som jag har svårare att förstå än dito amerikanska (numetal t.ex.).
|
 |
|
|
bubblebobble
Member

119 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 15:35:00
|
Jag tycker att det är omöjligt att säga från vilket land den bästa musiken kommer... Jag har favoriter både från USA, Europa och England...
quote: Mitt land skall inte nämnas alls i sammanhanget.
Säg inte så! Finland har ju de suveräna Pan sonic och 22 Pistepirkko som båda är några av mina favoriter just nu!  |
 |
|
|
lasse78
Member

297 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 15:40:05
|
| Särskilt Panasonic (hette alltså samma) va/e ju oerhört kult i vissa kretsar. 22 Pistepirkko känns på nåt sätt just lite "brittiskt". |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 17:53:16
|
| svensk populärmusik är ju den största katastrofen sen industrialismen? hehe får ju kväljningar av bara tanken |
 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/10/24 : 02:59:26
|
Sedan glömmer vi väl som vanligt att det finns en stor mängd artister i södra Europa, Spanien, Frankrike, Italien m.fl. som ytterst sällan når hit upp. |
Bravo  |
 |
|
|
MaxSchreck
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/10/25 : 10:59:19
|
| Jag känner litegrann att USA producerar mycket bra och nyskapande musik men att allmänheten i USA inte uppskattar detta lika mycket som folk i Europa gör där man kanske är lite mer medveten och frisinnig när det gäller kultur. Det känns också som det blivit än värre de senaste åren då allt amerikanarna vill ägna sig åt ska vara så genomamerikanskt så man blir svettig. Titta bara på svartlistningar av artister som är kritiska till styrningen av landet. (Go Bruce, Neil, Dixie Chicks) |
 |
|
|
lasse78
Member

297 Posts |
Posted - 2003/10/25 : 11:30:53
|
| Nei Young är väl från Canada? Nåväl, begreppet "US" kan väl antas vara Nordamerika i detta fall. |
 |
|
|
Jalk
Member

85 Posts |
Posted - 2003/10/26 : 00:27:14
|
quote: Mitt land skall inte nämnas alls i sammanhanget.
Hanoi Rocks gjorde inte ett enda dåligt album (enligt mig. Hurriganes och 22 Pistepirkko är inte heller att förakta. Dessutom gjorde Eppu Normaali, J.Karjalainen och Pelle Miljoona så att det införskaffades ett finskt-svenskt lexikon så nu vet jag bland annat vad "Poliisi Pamputta Taas" betyder.
Hälsningar Janne
|
"Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade..." |
 |
|
| |
Topic  |
|