| Author |
Topic  |
|
|
Amund
Fisherman

682 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 00:02:58
|
Tjena på er.. Jag skulle vilja ha lite tips på skivor med bra inspelning/mastring/mixning.. Kan vara vilken typ av musik som helst men gärna något som man kan lyssna på . Här är några av mina tips:
Eros Ramazotti - Eros (vissa tycker det är lite för mycket compressor på) Annie Lennox - Bare (underbar mixning.enl mig) Fourplay - Alla? Johnny Lang - Lie to me
Har några fler men eftersom jag glömt nästan alla skivor hos en vän så får jag återkomma med dessa..
|
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
|
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 06:24:28
|
Du nämner Fourplay, då säger jag Metro. Metro's inspelningar äger + att det är musik i den stilen (fast bättre enligt mig) ;)
Sen kan man väl nästan vara säker på att allt som släppts från skivbolaget ECM är kanon.
-Vecc |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 11:57:13
|
| Tracy Chapmans första är både mycket bra och har bra ljud. Crowded House har bra ljud på många spår (har tyvärr bara en samlingsskiva). |
 |
|
|
räven
Member

3654 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 13:49:38
|
Al di meola-Heart of the Immigrants The Chieftains-tears of stone Doug Macleod-Come to find Diana Krall-All for you Cassandra Wilson-New moon daughter Muddy Waters-Electric mud Görel Crona-Sjunde ön Ben Harper-Fight for yor mind |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
|
Amund
Fisherman

682 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 00:58:23
|
Då jag tycker det är kul att jämnföra "bra" skivor med inte så "bra" vore det kul med tips på skivor inspelade på tex Sheffield Lab osv, eller DDD skivor. Tack för tipsen hittils!
/Amund |
/Daniel
Edited by - Amund on 2003/10/20 00:59:21 |
 |
|
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 01:06:56
|
Det spanska skivmärket Pneuma har mycket hög kvalitet på sina inspelningar, men om du kan lyssna på dem har jag ingen aaanning om!  se: http://www.ctv.es/USERS/pneuma/home.htm
"Den Flygande Bokrullen" har annars hyggliga inspelningar på sina skivor. se: http://www.denflygandebokrullen.nu/klez.htm
Men jag vet inte om du kan lyssna på dem heller... |
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2003/10/20 01:10:45 |
 |
|
|
Amund
Fisherman

682 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 02:30:52
|
Nej du har nog rätt att det inte går å lyssna på dom du tipsade om  Letar efter lite mer "mainstream" musik... Gillar mycket strange musik, men gränsen går en bit innan dina tips 
/Amund |
/Daniel
 |
|
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 15:58:33
|
Gaucho med Steely Dan The Nightfly med Donald Fagen The Hunter Med Jennifer Warnes,sen finns det mång återutgivningar ifrån Mobile Fidelity Sound Lab som låter mycket bra. Mvh
|
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 20:22:54
|
| Simple Minds 'Neon Lights' & Kings of Convenience 'Quiet Is The New Loud' är riktigt bra om du menar cd-skivor. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
jari
RödaTråden vinnare

4561 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 20:44:14
|
Här är några tips:Aaron Neville,Warm your heart,cdon 69:-Underbar skiva med mkt bra ljud. Yello.The new mix in one go.cdon 69:-Om man skall ha någon skiva med Yello så är det den här.Mkt bra musik och ljud. Maria Muldaur.Richland woman blues.Det här är enda skivan med Muldaur jag har,men misstänker att hennes andra har lika bra ljud. Urblues. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang 845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta med KLEI Classic Harmony rca-kontakter signalkabel,Diy silver sexfläta + Audioquest typ 4 utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig kopparledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
 |
|
|
lasse78
Member

297 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 20:47:25
|
| Eagles "Hell freezes over" och Eric Clapton "Unplugged" figurerar ofta i butikerna som testskivor (bland kommersiella inspelningar). För mer ruff musik så prov Rage Against the Machines "Renegades". |
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..." |
 |
|
|
yak52
Member

164 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 21:23:05
|
När jag nyligen bytte till en ny CD-spelare märktes denna skiva ordentligt jämfört med de flesta andra:
Paul Simon "You're The One" från år 2000.
Paul leker med olika rytmer och musikstilar. Det här tycker jag är en skiva som kombinerar bra musik med en kraftfull dynamisk inspelning. Den har en tung ljudbild samtidigt som den är luftigt svävande. Efter att ha kört den låter många andra skivor lite tillplattade och gråa.
/Martin |
Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem...... |
 |
|
|
Farbror Barbro
Member

95 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 12:50:44
|
| jag är svag för Opus 3's inspelningar och i synnerhet Eric Bibb och Tiny Island (eftersom jag även gillar musiken). Vinylsläppet på Bibb ... wow. |
 |
|
|
Amund
Fisherman

682 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 06:03:41
|
Nu när jag äntligen har fått tillbaka favorit casen med skivor tänkte jag fylla på med lite skivor.
Debelah Morgan - Its Not Over (Motown Records 1998)
Michael Ruff - Speaking In Melodies (Sheffield Lab 1997)
David Gray - White Ladder (Warner)
Jennifer Warnes - Famous Blue Raincoat (Cypress Records 1987) Användes av SASCA vid tävlingar
/Amund |
/Daniel
 |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 07:49:14
|
Vinyl: Donald Fagen - The Nightfly Rickie Lee Jones - Pop Pop Anni-Frid Lyngstad - Frida 1971 ( Om ni kan hitta ett schysst ex...) Anders Burman-produktioner på Metronome CD: D.Parton / L.Ronstadt /E. Harris - Trio
|
 |
|
| |
Topic  |
|