HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Erfarenheter av Play.com
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/10/27 :  16:52:59  Show Profile Send JesseX a Private Message
Är det någon som åkt på att betala tull vid beställning från Play.com (USA)? Eftersom paket med bara 1 CD är rätt små verkar det väl troligt att man kan slippa undan.

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/10/27 :  20:20:22  Show Profile Send Ayn a Private Message
play.com (USA)? Vadå? play.com är väl ett företag baserat i Europa såvitt jag vet.

Angående tull så finns det risk för att du åker på det ja, men då är det bara att faxa kvitton till play.com så ersätter de dig. Själv har jag beställt från play.com 6 gånger och inte åkt på tull någon av dem dock.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/10/27 :  21:02:16  Show Profile Send 10 a Private Message
Det verkar vara lite olika med tullproblemet, en del klarar sig alltid, medan de flesta åker dit varje gång. Dock ersätter Play utläggen om man har köpt varor där de inte specifikt varnar för att det kan tillkomma avgifter, även om det är lite strul att mejla och faxa kvitton (vadå, jag lat? )

Play är baserad på Jersey och skickar CD och reg 1-filmer från USA, därav problemen med den nitiska svenska tullen som borde ägna sig åt att jaga farligare saker än skivor och DVD-filmer. Det har varit lite lugnare kring Play ett tag, men nu verkar det vara svårare att smita igenom igen.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/10/28 :  08:03:48  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jo, det stämmer faktiskt. Play.com är visst registrerat på Jersey. Det är ju visst någon sorts skattefri zon men det hör ju ändå till EU.
Jag litar på att det inte blir någon tull från Play.com.
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/10/28 :  08:17:37  Show Profile Send Stenback a Private Message
Jag har nyligen beställt en DVD från Play.com (minns inte vilken region) och jag klarade mig utan att betala tull.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/10/28 :  09:55:38  Show Profile Send 10 a Private Message
Jersey hör inte till EU och tullen gör därför helt rätt som lägger på sina avgifter. Egentligen är det ju inte heller de som är problemet, utan Postens hanteringskostnad på 63 spänn!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/10/28 :  10:10:13  Show Profile Send Roq a Private Message
Den stora delen av kostnaden som läggs på köpet är INTE tull.
Det är moms och som 10 säger, postens avgifter.

Har beställt en gång från Play.com - fick betala moms och avgifter - Play.com sa att de skulle ersätta mina utgifter och jag mailade scannade kopior på kvitton men jag har aldrig fått några pengar trots upprepade mail. (Det blev visserligen billigt i alla fall...)

Edit: fel ordval

Edited by - Roq on 2003/10/28 10:11:01
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/10/28 :  10:42:46  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jo, det är nog för att det ligger på Jersey. CDWOW är ju också billiga men där fungerar det utan problem.
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/28 :  13:51:33  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Kan inte svensk tull- oxh momslag, men i Finland är det i alla fall så att ingen moms (22 %) och tullklarering (3,5 %) debiteras om beloppet på dessa är under 10 euro (90 sek). Således kan orderns värde vara ca 38 euro inkl. frakt (350 sek) vid cd-köp så kommer det rakt ner i posten. Detta gäller vid import från tredje land (kanalöarna, Åland, Norge och lite andra territorier i Europa samt USA, Canada, Australien etc etc). Tullen plockar dock vissa paket fast det uttryckligen står ett lågt värde på paketet. Orsaken till att play kan sälja billigt är att det inte blir nån moms alls så länge man går under 38 euro inkl. frakt (därav etableringen i tredje land istället för engelska fastlandet).

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/10/28 :  14:20:24  Show Profile Send 10 a Private Message
Så borde det funka i Sverige också tycker man, men tyvärr. Dessutom är det ju Posten som sköter det här på uppdrag av tullen och eftersom de får ovan nämnda 63 kronor per snokat paket, är de såklart så nitiska de kan. Det fungerar precis som man skulle kunna föreställa sig...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000