| Author |
Topic  |
|
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 16:52:59
|
| Är det någon som åkt på att betala tull vid beställning från Play.com (USA)? Eftersom paket med bara 1 CD är rätt små verkar det väl troligt att man kan slippa undan. |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 20:20:22
|
play.com (USA)? Vadå? play.com är väl ett företag baserat i Europa såvitt jag vet.
Angående tull så finns det risk för att du åker på det ja, men då är det bara att faxa kvitton till play.com så ersätter de dig. Själv har jag beställt från play.com 6 gånger och inte åkt på tull någon av dem dock. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
10
Member

732 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 21:02:16
|
Det verkar vara lite olika med tullproblemet, en del klarar sig alltid, medan de flesta åker dit varje gång. Dock ersätter Play utläggen om man har köpt varor där de inte specifikt varnar för att det kan tillkomma avgifter, även om det är lite strul att mejla och faxa kvitton (vadå, jag lat? )
Play är baserad på Jersey och skickar CD och reg 1-filmer från USA, därav problemen med den nitiska svenska tullen som borde ägna sig åt att jaga farligare saker än skivor och DVD-filmer. Det har varit lite lugnare kring Play ett tag, men nu verkar det vara svårare att smita igenom igen. |
 |
|
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 08:03:48
|
Jo, det stämmer faktiskt. Play.com är visst registrerat på Jersey. Det är ju visst någon sorts skattefri zon men det hör ju ändå till EU. Jag litar på att det inte blir någon tull från Play.com. |
 |
|
|
Stenback
Member

102 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 08:17:37
|
| Jag har nyligen beställt en DVD från Play.com (minns inte vilken region) och jag klarade mig utan att betala tull. |
 |
|
|
10
Member

732 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 09:55:38
|
Jersey hör inte till EU och tullen gör därför helt rätt som lägger på sina avgifter. Egentligen är det ju inte heller de som är problemet, utan Postens hanteringskostnad på 63 spänn!  |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 10:10:13
|
Den stora delen av kostnaden som läggs på köpet är INTE tull. Det är moms och som 10 säger, postens avgifter.
Har beställt en gång från Play.com - fick betala moms och avgifter - Play.com sa att de skulle ersätta mina utgifter och jag mailade scannade kopior på kvitton men jag har aldrig fått några pengar trots upprepade mail. (Det blev visserligen billigt i alla fall...)
Edit: fel ordval |
Edited by - Roq on 2003/10/28 10:11:01 |
 |
|
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 10:42:46
|
| Jo, det är nog för att det ligger på Jersey. CDWOW är ju också billiga men där fungerar det utan problem. |
 |
|
|
lasse78
Member

297 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 13:51:33
|
| Kan inte svensk tull- oxh momslag, men i Finland är det i alla fall så att ingen moms (22 %) och tullklarering (3,5 %) debiteras om beloppet på dessa är under 10 euro (90 sek). Således kan orderns värde vara ca 38 euro inkl. frakt (350 sek) vid cd-köp så kommer det rakt ner i posten. Detta gäller vid import från tredje land (kanalöarna, Åland, Norge och lite andra territorier i Europa samt USA, Canada, Australien etc etc). Tullen plockar dock vissa paket fast det uttryckligen står ett lågt värde på paketet. Orsaken till att play kan sälja billigt är att det inte blir nån moms alls så länge man går under 38 euro inkl. frakt (därav etableringen i tredje land istället för engelska fastlandet). |
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..." |
 |
|
|
10
Member

732 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 14:20:24
|
| Så borde det funka i Sverige också tycker man, men tyvärr. Dessutom är det ju Posten som sköter det här på uppdrag av tullen och eftersom de får ovan nämnda 63 kronor per snokat paket, är de såklart så nitiska de kan. Det fungerar precis som man skulle kunna föreställa sig... |
 |
|
| |
Topic  |
|