Om du begränsar din fråga lite så får du säkert fler svar. "Bra klassisk musik med stråkar" innebär nästan ALL bra klassisk musik (eftersom stråkar alltid ingår i orkestern). Menar du enbart stråkkvartetter och liknande (några få musiker på enbart stråkar)?
På din ursprungliga fråga finns det säkert några hundra tips.
Beethovens sena stråkkvartetter opus 127,130-133 och 135 anses vara bland de yppersta av stråkkvartetter. Inspelning kan jag inte rekomendera någon då mina är av ganska taskig kvalitet och klass.
Schuberts kvartetter och kvintetten i C är oumbärliga.Även den berömda stråktrion i E (D929) som har hörts i många filmer etc Alltså ; Forellkvintetten A-dur/ stråkkvartetten D-moll "döden & flickan" på samma CD Deutche Grammophon Resonanse 427 215-2 (har jag lyssnat på i ca 15års tid) en av anledningarna till att Franz Schubert är är så oerhört betydelsefull (lyssna även till hans "Impromptus" för Solo-piano med Daniel Barenboim vid pianot. Schuberts "Moments Musicaux" för piano är även det mycket bra !
Stråkkvartett Rosamunda A-moll D804. Kvintett i C-Dur D956 finns på NAXOS PianoTrio E-moll D929 "den kända" NAXOS
Beethovens sena kvartetter är också fina. Mozarts "jakt-kvartett" även den
Antonin Dvoraks Stråkkvartetter bör du lyssna på strkv nr 12 "American" är en bra inkörsport till Dvorak. Min favorit är Lindsay Qt på ASV CDDCA 797 Shostakovich strkv 4 Coull Qt ASV CDDCA 631 är också en höjdare. Beethoven strkv tycker jag Quartetto italiano är bäst på (philips) Haydn - Kodâly QT nr 75 -78 på NAXOS helt outstanding.
Beethovens alla stråkkvartetter finns samlade i en box framförda av Emerson String Quartet. Denna box har fått mycket bra kritik genom åren. Låter mycket bra!
Själv har jag dregglat efter den länge. Idag kostar den kring 1400 pix NK & Åhlens i Stockholm. På Nätet går den avsevärt billigare.
För er som gillar stråkkvartetter och avantgarde så finns Kronos Kvartetten. Dom har gjort en hel hög plattor. Har själv bara några. Kan rekomendera en "samling" 1985-95 som är en riktig musikalisk resa.