| Author |
Topic  |
|
bjorn
senior advisor

390 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 10:31:03
|
Med stigande förvåning har jag läst de senaste dagarnas vilda spekulationer kring Audionords prissättning i Sverige. Vissa inlägg har varit rent felaktiga och jag känner att jag behöver reda ut vissa saker:
En Krell KAV 300iL kostar, enligt Krells USA prislista, $3 250, (motsvarande 30 875: - om vi räknar med en växelkurs på 9:50). Vägledande konsumentpris i Sverige är 49 000:-. ALLA andra prisuppgifter är felaktiga.
Då priset i USA är angivet utan den amerikanska motsvarigheten till moms, kan vi dra av den svenska momsen från 49 000. – . Denna justering bör göras för att få en rättvisande bild av prissättningen. Kvar har vi då ett pris på 39 200: -, en prisskillnad på 8 325: - eller 26.9 %, mellan det svenska priset och priset i USA.
Om Audionord skulle räkna med en dollarkurs motsvarande 20kr/$, som hävdats på forumet, skulle en KAV 300il kosta 65 000: - inklusive moms och inte 49 000: - som de facto prislistan rekommenderar.
Gällande garantier på Krell:
Krell erbjuder 5 års garanti på i USA sålda, och registrerade, modeller. Denna garanti gäller enbart i USA och är inte överförbar till andra länder.
Varje distributör anpassar sig till de regler som gäller i respektive land. Audionord har valt att erbjuda 3 års garanti på delar och arbete. Alltså ett år längre än vad som är brukligt i Sverige.
Att vi erbjuder möjlighet att köpa garanti på produkter vi själva inte importerat är ovanligt. Denna möjlighet förekommer varken i Tyskland eller i England, bara för att ta två exempel. Vi har valt att värdera den möjligheten till 10 % av produktens bruttopris i Sverige. Det är sedan upp till var och en att bedöma om man anser priset vara relevant.
Med vänlig hälsning
Björn Wiman Audionord AB
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 15:15:47
|
Ligger AudioNord i Spånga? Kan man komma och lyssna/titta på allt fläsk hos er?
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
|
brn2rnTR
Member

85 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 15:49:33
|
Hej,
Hmmm, jag tror tyvärr inte att Björns svar ang pris på just 300iL gav någon rimlig förklaring till det höga priset!
Om vi utgår från att Audionord köper direkt från fabrik (för det gör de) så betalar de cirka 1600usd för en 300iL (för det kostar den). Lägg så på frakt och tull samt 30% marginal till Audionord. Lägg sedan på en bra (normal) butiksmarginal och moms på det och vips:
41.000 sek i butik!
Klart som faan att den är överprissatt med nästan 20%
Mvh, Thomas
|
 |
|
|
CF
Member

63 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 16:04:28
|
Enligt garantin och Krells Kundsupport hadde jag 5 års garanti på delar på till min före detta Krell. Garantin är överförbar till nya ägare och gäller i hela värden. (Det finns inget på garanti sedeln som indikerar att det inte skulle göra det). Garanti sedeln är från Krell och inte generalagent. Den gällde fem år efter tillverkning eller om man kunde uppvisa ett kvitto på ett senare datum gällde den från det datumet. Sedan fanns det en annan garanti som generalagenten stod för. Denna var på 3 år men man var tvungen att registrera produkten för att den skulle gälla. Det var den som var täckte arbete
När min kompis KRELL KAV-300 falerade i Portugal var det ingen sådan här diskution. Den lagades, han betalade en timmkostnad, Krell stod för transistorerna. Den hadde en svensk garanti. Vi lever i en Global värd. Under de senaste 10 åren har jag varit bosatt i 5 länder på tre kontinenter.
Jag kan inte köpa nya prylar varje gång jag flyttar på grund av att tillverkarna skyddar förlegade monopol.
RRP i USA och utpriser på en konkurantsatt amerikansk marknad är två helt skillda saker.
RRP i USA 3250$ är efter butiken påslag. Det är inte vad butikerna i USA betalar. Skulle tippa på att det finns åtminstånne en 30% marginal på det priset.
mvh ///CF
P.S
Jag vill inte hänga ut någon. Det är ganska generellt att vi stackars HIFI hobbyister i sverige lider av att det är för små volymer på den svenska marknaden oavset agent eller märke.
|
 |
|
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 16:13:08
|
quote:
Hej,
Hmmm, jag tror tyvärr inte att Björns svar ang pris på just 300iL gav någon rimlig förklaring till det höga priset!
Om vi utgår från att Audionord köper direkt från fabrik (för det gör de) så betalar de cirka 1600usd för en 300iL (för det kostar den). Lägg så på frakt och tull samt 30% marginal till Audionord. Lägg sedan på en bra (normal) butiksmarginal och moms på det och vips:
41.000 sek i butik!
Mvh, Thomas
Jag förstår inte hur du räknar??? Varför skall man inte utgå ifrån konsumentpriset i USA?? Varför bara inköpspriset??? Urmärkligt sätt att räkna??? Du måste förstå att krellen kan ju inte kosta mindre i sverige??? Vilket den kommer att bli om man räknar som du. Jag förstår inte hur du tänker???
|
 |
|
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 16:25:08
|
quote:
Vi lever i en Global värd. Under de senaste 10 åren har jag varit bosatt i 5 länder på tre kontinenter.
Jag kan inte köpa nya prylar varje gång jag flyttar på grund av att tillverkarna skyddar förlegade monopol.
RRP i USA och utpriser på en konkurantsatt amerikansk marknad är två helt skillda saker.
RRP i USA 3250$ är efter butiken påslag. Det är inte vad butikerna i USA betalar. Skulle tippa på att det finns åtminstånne en 30% marginal på det priset.
mvh ///CF
Jo vi lever i en global värld men den är STARKT inskränkt av tullar, regler, handelhinder, straffsaktter, exportförud osv. Även detta påverkas av regler. Sverige har sin lagstiftning andra länder sina, vilka som skall gälla i tvister är minst sagt komlpicerat.
Jag förstår inte hur du tänker??? Varför skall man inte jämföra utpriset i olika länder?Sverige har också em marknad, visst konkuransen är mindre på tung hifi. Det inget vi kan göra något åt, det bor bara nio miljoner i detta land. Varför skall man inte jämföra??
Det är klart att priset är efter butikenspåslag; Varför skulle det vara anorlunda?? Det pris Björn ger är efter alla påslag och moms, vilket det amerikanska inte är. Jag fattar noll. Jag personligen tycker att det påslag som audionord gör är skäligt med tanke på den kvalité de ger.
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 16:33:07
|
quote:
Hej,
41.000 sek i butik!
Mvh, Thomas
Jag har räknat på ditt exempel och frakten är en lite osäker siffra, då jag inte vet vad Audionord har för fraktrabatter, men har räknat mellan 150 till 200 dollar. Men resten vet jag, och också vad en normal butiksmarginal i Sverige är. Dollarkurs 9,50. Jag får då en slutsiffra på mellan 47500 och 48900 kr. Har du inte glömt något eller räknat fel på någon punkt?
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 17:20:25
|
[quote] Med stigande förvåning har jag läst de senaste dagarnas vilda spekulationer kring Audionords prissättning i Sverige. Vissa inlägg har varit rent felaktiga och jag känner att jag behöver reda ut vissa saker:
En Krell KAV 300iL kostar, enligt Krells USA prislista, $3 250, (motsvarande 30 875: - om vi räknar med en växelkurs på 9:50). Vägledande konsumentpris i Sverige är 49 000:-. ALLA andra prisuppgifter är felaktiga.
Då priset i USA är angivet utan den amerikanska motsvarigheten till moms, kan vi dra av den svenska momsen från 49 000. – . Denna justering bör göras för att få en rättvisande bild av prissättningen. Kvar har vi då ett pris på 39 200: -, en prisskillnad på 8 325: - eller 26.9 %, mellan det svenska priset och priset i USA.
Om Audionord skulle räkna med en dollarkurs motsvarande 20kr/$, som hävdats på forumet, skulle en KAV 300il kosta 65 000: - inklusive moms och inte 49 000: - som de facto prislistan rekommenderar.
Krell erbjuder 5 års garanti på i USA sålda, och registrerade, modeller. Denna garanti gäller enbart i USA och är inte överförbar till andra länder.
Varje distributör anpassar sig till de regler som gäller i respektive land. Audionord har valt att erbjuda 3 års garanti på delar och arbete. Alltså ett år längre än vad som är brukligt i Sverige.
Att vi erbjuder möjlighet att köpa garanti på produkter vi själva inte importerat är ovanligt. Denna möjlighet förekommer varken i Tyskland eller i England, bara för att ta två exempel. Vi har valt att värdera den möjligheten till 10 % av produktens bruttopris i Sverige. Det är sedan upp till var och en att bedöma om man anser priset vara relevant.
Med vänlig hälsning
Björn Wiman Audionord AB
Tja! Björn
Ditt ca:pris på 49000kr hålls inte av många "krämare" Reference Audio t ex tar 53000 kr andra uppemot 58000 kr. När min egen 4 år gamla Krell Kav 300I:s bakre kontakter släppte så gällde inte min svenska garanti lägre enlig Audio Nord. Jag kontaktade då Krell i Usa som svarade att deras 5 års garanti gällde i hela världen, jag fick lämna mitt serienummer på Krellen till dem och de räknade ut att min garanti gick ut i maj-02. Därefter tog en kamrat med sig den till Usa och den reparerades helt gratis där. Kameratillverkaren Nikons generalagent i Sverige vägrade ett tag att åtgärda kameror som var köpta i utlandet trots att de hadde världsgaranti. Generalagenten fick dock ändra sig efter en massiv kritik från sina kunder. Världsgarantin gäller således även i Sverige. Mvh Kenth
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 17:36:54
|
När jag lånade hem en 300IL från Hificonsult i januari kostade den 53000 kr. Dollarkursen har gått ned sedan dess och riktpriset också.
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
 |
|
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 18:42:10
|
KAV-300iL kostar 45 900 :- på apparat.se
|
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 18:42:21
|
Björn, Jag får väl delvis ursäkta mig, om priserna för övriga produkter sätts på samma sätt som 300iL. Någon hade angett exakta priser och jag litade på att dessa var korrekta, vilket man tydligen inte kan göra. Har denna gång i alla fall kollat priset på 300iL och $3250 tycks vara gängse pris i butik i USA. Esoterisk Hifi anger 54.000 som riktpris men tar 48.000 för ett demoex. Kan det vara så väl att de högre priserna hos handlare är en eftersläpning och beräknade på tidigare högre dollarkurs? Jag var så lycklig att jag köpte en 300i när dollarkursen forfarande låg runt 7 kronor. Påslag runt 100% på dollarpriset har inte varit helt ovanliga (jag syftar inte nu på Audionord), men man kan hoppas att detta är på väg ut. Jag blir litet förvirrad angående garantin. I lådan ligger (eller låg tidigare) en garantisedel med 5 års garanti som man kunde registrera hos Krell. Har det blivit någon ändring här, eller har denna garanti aldrig gällt i verkligheten? Är det riktigt att Ulf måste köpa en tilläggsgaranti för att ni skulle modifiera hans förstärkare till 230V?
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 18:49:13
|
brn2rnTR:
Vilken firma driver du inom hifivärlden?
Exakt när kostade en krell Kav 300 il 1600 dollar från fabrik?
På vilket sätt har du räknat med de marginaler som en generalagent respektive en butik har, var har du fått de uppgifterna ifrån?
Skönt ändå att det går från dubbla eller tredubbla priset, stjärnadvokater mm ned till att handla om ett mindre gäng tusenlappar.
Världsgaranti finns tydligen. Bara att åka till USA med prylen....
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
|
CF
Member

63 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 18:54:58
|
Nu blir jag lite upprörd Krell garantin gäller hela världen förrutom sverige där generalagenten inte "hounors it"
Fråga Krells egna support. Däremot vet jag att garanti reglerna har ändrats ganska nyligen men innan så fanns det en garanti från krell på 5 år och den har i alla fall varit giltig i
-Portugal -Hong Kong -Filipinerna -USA
När jag sedan skulle sälja den när jag komm hem så kontaktade jag audionord och frågade vad som gällde med garantin döm om min förvåning att den inte var giltig i sverige. Jag kontaktade Krell igen och de sa att den var det.
Jag sålde skiten och skall inte köpa en ny innann jag emigrerat för gott.
Vad det gäller audionords beräkningar så kan jag godta dem om det var 3250$ som de betalade. Men jag skulle inte tro det.
///CF
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 20:42:35
|
Audionord hävdade aldrig att de betalade 3250 dollar. Det var bara ett jämförande pris exklusive skatt för att göra en rättvis jämförelse.
 |
|
|
ulf
Member

332 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 21:48:24
|
För att återgå till den ursprungliga frågan: Varför kan inte Audionord åtaga sig att göra voltändringen utan att kräva att man samtidigt köper garantin. Jag är villig att betala skäligt pris för arbetet med voltändringen. För att bedöma om 5.000:- är rimligt vore jag tacksam för en översiktlig beskrivning av vad som krävs. Om det bara är att ändra/byta en "tap on the transformator" förefaller priset högt men om det krävs mer ingripande jobb är jag naturligtvis beredd att betala för utfört jobb. MEN kravet på köp av försäkring förstår jag inte. Att köpa begagnat från USA innebär lägre pris men oxå vissa risker: man kan bli lurad på hela den förbetalda köpeskillingen ,apparaten kan vara sönder när man får den mm. Det finns säkert många kunder som vill betala mer och köpa sin Krell i Sverige för att slippa alla dessa fällor. MEN jag tycker att kunden måste få välja själv. Kravet på försäkring verkar vara en påhitt för att hindra folk att importera själv. Sådana "handelshinder" är tvärtemot trenden att göra handeln mellan länder allt friare. Titta på bilhandeln. 10000tals svenskar har köpt sina BMW,Mercedes och Audi i Tyskland och det ger massor med jobb åt respektive firmas verkstäder här i Sverige. Krell gör mycket bra förstärkare och Audionord har säkert en bra serviceverkstad. Jag tror alla skulle gynnas i det långa loppet om alla "restriktioner" togs bort. Vad sägs Björn, kan inte denna tråkiga "strid" blåsas av och kravet på försäkringsköp tas bort så är jag nöjd och vi kan ägna oss åt vår fantastiska hobby att njuta av välljud i världsklass som jag vet Krell ger!
|
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 22:11:56
|
Hej!
quote: Då priset i USA är angivet utan den amerikanska motsvarigheten till moms, kan vi dra av den svenska momsen från 49 000.".. .." En Krell KAV 300iL kostar, enligt Krells USA prislista, $3 250,"
-Mystiskt, att 1st individ som professionellt sysslar med import inte ens besitter grundläggande och elementära kunskaper i hur det gås tillväga, om man vill räkna på sådant*.
* Import.
Mvh A |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 22:29:08
|
Det enklaste tycker jag är att du ber den som säljer slutsteget fixa ändringen i USA. Han säger helt enkelt åt Krell att han skall flytta till Europa och vill ta med sig slutsteget till sitt nya land.
Är det en seriös försäljare du har hittat så fixar han naturligtvis detta åt dig.
|
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 02:07:42
|
quote: För att återgå till den ursprungliga frågan: Varför kan inte Audionord åtaga sig att göra voltändringen utan att kräva att man samtidigt köper garantin. Jag är villig att betala skäligt pris för arbetet med voltändringen. För att bedöma om 5.000:- är rimligt vore jag tacksam för en översiktlig beskrivning av vad som krävs. Om det bara är att ändra/byta en "tap on the transformator" förefaller priset högt men om det krävs mer ingripande jobb är jag naturligtvis beredd att betala för utfört jobb. MEN kravet på köp av försäkring förstår jag inte. Att köpa begagnat från USA innebär lägre pris men oxå vissa risker: man kan bli lurad på hela den förbetalda köpeskillingen ,apparaten kan vara sönder när man får den mm. Det finns säkert många kunder som vill betala mer och köpa sin Krell i Sverige för att slippa alla dessa fällor. MEN jag tycker att kunden måste få välja själv. Kravet på försäkring verkar vara en påhitt för att hindra folk att importera själv. Sådana "handelshinder" är tvärtemot trenden att göra handeln mellan länder allt friare. Titta på bilhandeln. 10000tals svenskar har köpt sina BMW,Mercedes och Audi i Tyskland och det ger massor med jobb åt respektive firmas verkstäder här i Sverige. Krell gör mycket bra förstärkare och Audionord har säkert en bra serviceverkstad. Jag tror alla skulle gynnas i det långa loppet om alla "restriktioner" togs bort. Vad sägs Björn, kan inte denna tråkiga "strid" blåsas av och kravet på försäkringsköp tas bort så är jag nöjd och vi kan ägna oss åt vår fantastiska hobby att njuta av välljud i världsklass som jag vet Krell ger!
Skriv till krell direkt och fråga, då det verkar vara svårt att få ett svar från Audionord......
//Magnu |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 08:20:55
|
Denna tråd inleds med just ett svar och en förklaring från Audionord, möjligtvis missade du detta mag?
 |
|
|
brn2rnTR
Member

85 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 10:40:16
|
Sladd:
Jag arbetar eller driver inte någonting som har med HiFi att göra - längre... Men jag har gjort till för ett par år sedan, därav min relativa kännedom om att importera från USA.
Jorma:
Jag räknar så här: (vilket baserar sig på de nettopriser jag själv fått reda på tidigare idag.)
Krell KAV-300iL netto från fabrik qty:20 = 1620usd ex frakt. Fakt (ex vis FedEx/box vid 20 styck): 50usd Tull: 4% = inpris på plats i Sverige = 1742usd
30% marg till Häggmark = 2264,60usd 35% marg till handlare = 3057usd + svensk moms = 3821usd * 9,50 = 36.299,50sek
Överprissatt? Jaså?
Märk väl att detta bara är ett exempel och baserar sig givetvis inte på exakt siffror. Frakt på 150 till 200 usd per box är väldigt orealistiskt så länge man inte skickar övernatt vilket skulle kosta ungefär så mycket i qty:1.
Märk också att Amerikansk sales tax bara är applicerbart på tre eller fyra stater och att den där är som mest 9%.
Ang utpriser i USA så anser jag att dessa definitivt bör tas med en stor nypa salt. 3250 dollar på plats betyder aldrig 3250 dollar ur plånboken, då är man ju dum!!! Ett pris hemkört och klart ligger snarare mot 2900-3000usd.
Detta kan givetvis inte hålla i Sverige eftersom man här säljer mycket lägre kvantiteter, därav ett högre pris här. Innan ni skäller på mig för mycket så vill jag klargöra att jag fullt ut förstår att Audionord håller ett högt pris av ovan nämnda anledning, men det pris de har är ju lätt löjligt så varför inte disskutera det?
Må väl, T
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 11:02:48
|
Ojojoj
Procenträkning...
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 11:15:05
|
quote:
Sladd:
Jag arbetar eller driver inte någonting som har med HiFi att göra - längre... Men jag har gjort till för ett par år sedan, därav min relativa kännedom om att importera från USA.
Jorma:
Jag räknar så här: (vilket baserar sig på de nettopriser jag själv fått reda på tidigare idag.)
Krell KAV-300iL netto från fabrik qty:20 = 1620usd ex frakt. Fakt (ex vis FedEx/box vid 20 styck): 50usd Tull: 4% = inpris på plats i Sverige = 1742usd
30% marg till Häggmark = 2264,60usd 35% marg till handlare = 3057usd + svensk moms = 3821usd * 9,50 = 36.299,50sek
Överprissatt? Jaså?
Märk väl att detta bara är ett exempel och baserar sig givetvis inte på exakt siffror. Frakt på 150 till 200 usd per box är väldigt orealistiskt så länge man inte skickar övernatt vilket skulle kosta ungefär så mycket i qty:1.
Märk också att Amerikansk sales tax bara är applicerbart på tre eller fyra stater och att den där är som mest 9%.
Ang utpriser i USA så anser jag att dessa definitivt bör tas med en stor nypa salt. 3250 dollar på plats betyder aldrig 3250 dollar ur plånboken, då är man ju dum!!! Ett pris hemkört och klart ligger snarare mot 2900-3000usd.
Detta kan givetvis inte hålla i Sverige eftersom man här säljer mycket lägre kvantiteter, därav ett högre pris här. Innan ni skäller på mig för mycket så vill jag klargöra att jag fullt ut förstår att Audionord håller ett högt pris av ovan nämnda anledning, men det pris de har är ju lätt löjligt så varför inte disskutera det?
Må väl, T
Då räknar du galet på marginalprocenten. Med 30 % marginal menas inte ett påslag på 30 %, utan 30 procent av priset är marginalen.
Krell KAV-300iL netto från fabrik qty:20 = 1620usd ex frakt. Fakt (ex vis FedEx/box vid 20 styck): 50usd Tull: 4,1 % = inpris på plats i Sverige = 1738usd
30% marg till Häggmark = 2482usd 35% marg till handlare = 3820usd + svensk moms * 9,50 = 45360 SEK
Audionords inköpspriser säger du att du känner till, men hur man räknar ut importörs och butiksmarginaler kunde du inte, Antingen jobbar du hos tullen eller hos Fedex och lämnar ut uppgifter som du inte har rättigheter att lämna ut. Eller på något annat ställe där du isåfall har insyn i affärerna mellan Audionord och Krell. Sådana uppgifter brukar vara en affärshemlighet mellan säljare och köpare. Och jag skulle tro att du isåfall sitter i klistret både vad det gäller frihet och ditt jobb. Eller så har du gripit Audionords inköpspris i luften i en vild gissning? Vi fåtr väl hoppas att dey senare gäller för din egen skull.
Jorm |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 12:06:19
|
Procenträkning kan vara svårt. För de som inte greppar riktigt vad vi hakar upp oss på här så är följande: ---------------------------------------- Krell KAV-300iL netto från fabrik qty:20 = 1620usd ex frakt. Fakt (ex vis FedEx/box vid 20 styck): 50usd Tull: 4% = inpris på plats i Sverige = 1742usd
Överprissatt? Jaså? ---------------------------------------
Grund till att ge IG i betyg på högstadiets matematik.... Lite tunt att hoppa på en generalagent med denna monumentala felräkning.
30% i marginal innebär ett påslag på 1,428 35% innebär ett påslag på 1,538
Som Jorma visar hamnar det - enligt de upprörda - RÄTTA priset på 3700:- lägre i pris än vad Audionord de facto tar.
Så nu börjar det arta sig riktigt ordentligt. Från dubbelpris, trippelpris, Amerikanska stjärnadvokater, ocker etc till en prisdiff på ca 7%....
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 12:17:42
|
Då räknar du galet på marginalprocenten. Med 30 % marginal menas inte ett påslag på 30 %, utan 30 procent av priset är marginalen.
Krell KAV-300iL netto från fabrik qty:20 = 1620usd ex frakt. Fakt (ex vis FedEx/box vid 20 styck): 50usd Tull: 4,1 % = inpris på plats i Sverige = 1738usd
30% marg till Häggmark = 2482usd 35% marg till handlare = 3820usd + svensk moms * 9,50 = 45360 SEK
Audionords inköpspriser säger du att du känner till, men hur man räknar ut importörs och butiksmarginaler kunde du inte, Antingen jobbar du hos tullen eller hos Fedex och lämnar ut uppgifter som du inte har rättigheter att lämna ut. Eller på något annat ställe där du isåfall har insyn i affärerna mellan Audionord och Krell. Sådana uppgifter brukar vara en affärshemlighet mellan säljare och köpare. Och jag skulle tro att du isåfall sitter i klistret både vad det gäller frihet och ditt jobb. Eller så har du gripit Audionords inköpspris i luften i en vild gissning? Vi fåtr väl hoppas att dey senare gäller för din egen skull.
Jorma
Tja Jorma!
Du är i farten igen som vanligt ser jag! Varför måste Bj..... arbeta på tullen eller Fedex? Varför skulle tullens eller Fedex prissättning vara hemlig? Jag har själv flera gånger tagit kontakt med Fedex och tullen för att ta reda på vad det skall kosta att få hit "prylar" från t ex Usa, detta har skett utan problem. De har inte på det minsta sätt uppträtt som någon Säpo-grupp. Vem som helst med en registrerad firma kan väl ringa/skriva till Krell Och säga att man är intresserad av att ta över deras agentur i t ex Sverige och därigenom få reda lite mer om deras prissättning etc. En kamrat till mig gjorde så när det gällde att starta/ ta över en brittisk firmas produkt i Sverige. Han fick massor av information om t ex denna firmas priser etc. Mvh Kenth
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 12:59:57
|
Majjen 03:
Vi kan väl mejla till Krell och fråga om dom vill visa Audionords inköpspriser. Jag tror inte att vi får veta detta. Den som ska ta över en agentur får börja från scratch och förhandla fram egna priser. Tullens priser är inte hemliga. Men tullen ser inköpspriset och fraktpriset. Fedex priser vet jag var dom ligger till små importörer. Utan speciella fraktavtal. Men Audionord har säkerligen ett specialavtal som jag knappast tror att Fedex är intresserade av att dom kommer fram. En anställd hos Fedex ser dessa priser och inköpspriset också. Och om brn2rnTR har jobbat/haft ett företag inom branchen, så borde han veta hur man räknar ut marginaler. Att han inte vet detta tyder på att han inte arbetar inom branchen. Och samma sätt att räkna på marginaler gäller inom alla brancher.
Den här diskussionen handlar om Audionord tar ut ockerpriser/påslag eller ej. Vilket denna tråd tycker jag har visat att det inte är så.
En annan diskussion som jag tror kommer framöver är om vi ska ha distributörer och återförsäljare som tar ut var sin marginal. Kan man förkorta distributionsledet så kan vi få helt andra priser på prylarna. Det har hänt tidigare att distributören har dragit in sina produkter från butikerna och sålt direkt. Med Internet kommer detta att ske mer framöver. Ett exempel från forntiden (70-talet) var Accuphase. Dom distribuerades av Audio-S, och såldes från butik. En integrerad Accuphase som kostade 5000kr i dåtidens pengar, gick ned till 3400kr när jag köpte den från Audio-S. Audio-S drog alltså in butiksförsäljningen och sålde enbart direkt på postorder. Men nackdelen är att man inte får någon möjlighet att prova eller ens höra prylarna innan man köper dom. Alternativet är att distributörerna/importörerna blir butikskedjor som säljer direkt utan mellanhänder. Så fungerar det till stora delar i Norge. En produkt som importeras av en butik/butikskedja säljs inte av andra butiker. Í vissa fall håller det nere priserna, men inte alltid. Och inom varor som tillverkas inom EU kommer tror jag distributörer för enskilda länder att försvinna och det kommer att bli direktförsäljning från fabrik direkt till butikerna eller så kommer det att bli större distributörer som kommer att täcka upp hela EU. Om priserna blir lägre med en europadistributör återstår att se. Men det är klart att jag som konsumerar en del hifiprylar är intressrerad av att prissättningen är så låg som möjligt. Men inte så låg att det kan bli problem med garantier och annat. Jag och andra som har en viss vana vid att handla med utlandet kanske får mindre problem, än andra som är vana vid att bli väl omhändertagna av en seriös importör/handlare som inte riskerar att försvinna dagen efter inköpet på grund av att dom har räknat fel på marginaler och går i KK. Då kommer problemen som ett brev på posten. Får man ett tillräckligt lågt pris så kan det kanske täcka eventuella garantireparationer. Men lite besvärligt kan det bli ändå. Och jag tror att rätt många kanske gärna betalar lite extra för att slippa dom besvären. Och kanske vill ha kvar butikerna för att kunna känna på prylarna innan man köper dom. Den som vet vad han vill ha eller litar på att Hifimagasinen ger ett rättvist betyg kan det vara en fördel att prylarna inte finns ute i butikerna.
Jorma
Edited by - Jorma on 2002/09/01 13:37:27
Edited by - Jorma on 2002/09/01 15:02:3 |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 16:07:48
|
Fråga till sladd:
Jag hittar fortfarande inte svaret så ni kan kanske hjälpa mig.
Frågan:
quote: Varför kan inte Audionord åtaga sig att göra voltändringen utan att kräva att man samtidigt köper garantin. Jag är villig att betala skäligt pris för arbetet med voltändringen. För att bedöma om 5.000:- är rimligt vore jag tacksam för en översiktlig beskrivning av vad som krävs. Om det bara är att ändra/byta en "tap on the transformator" förefaller priset högt men om det krävs mer ingripande jobb är jag naturligtvis beredd att betala för utfört jobb.
Svaret:
quote: Med stigande förvåning har jag läst de senaste dagarnas vilda spekulationer kring Audionords prissättning i Sverige. Vissa inlägg har varit rent felaktiga och jag känner att jag behöver reda ut vissa saker:
Med vänlig hälsning
Björn Wiman Audionord AB
Jag kanske är blind..... men om man ska betala 5000 för ett jobb så vill man väl veta vad som görs (eller är jag ensam om det?)
det känns lite som att du(sladd) försöker att dum förklara mig i ditt inlägg, hoppas det är ett missförstånd ?
quote: mag quote:
Skriv till krell direkt och fråga, då det verkar vara svårt att få ett svar från Audionord......
//Magnus sladd Denna tråd inleds med just ett svar och en förklaring från Audionord, möjligtvis missade du detta mag?
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Tycker förövrigt att 30-35% marginal verkar lite mycket men jag kan bara jämföra med dykprylar där det handlar om påslag istället, det kan ju vara helt annorlunda med dykbutikers påslag dock.
mvh
//Magnus
Edited by - mag on 2002/09/01 16:09:4 |
 |
|
Topic  |
|