HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur många kondar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/31 :  12:20:41  Show Profile Send no_85 a Private Message
Jag håller som tidigare nämnt på att planera ett bygge av slutsteg (och försteg med DACT CT101) med ZAPpulse-modulerna i och har lite beslutsångest över hur många kondar jag skall ha.
Antingen 20st 10'000 uF vilket ger 0,1 F/kanal,
el. 40st 10'000 uF vilket ger 0,2 F/kanal.
Skillnaden är att jag får betala ca 1400 mer för 40 st.

Då undrar jag vad ni lite mer erfarna tycker;
Är det värt merskillnaden på ca 1400:-?
El. klarar jag mig på 0,1 F/kanal?

Jag vill ju inte att stärkaren skall prestera sämre bara pga att jag inte köpte tillräckligt med kondar.
(Not: Krävandet av mer utrymme inget problem, då det finns mer än gott om det.)

Sen tänkte jag även fråga om jag nu skulle köpa 20 st kondar (10'000 uF/st) och inte tycker det räcker;
Kan jag då bara köpa t.ex. 4st 48'000 uF-kondar och sedan montera dessa?

Noteras skall att dom kondar jag tänkt köpa från början ( http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2021347.htm ) utgått och inte går att få tag i vid senare tillfälle.
Då är jag alltså tvungen att köpa en annan "modell" fast av samma märke ( http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2023154.htm ).

Går det att kombinera olika "styrka"/"storlek" och "modeller" av kondar utan problem?
(Dom har ju t.ex. olika livslängd och värmetålighet)



Skulle gärna vilja ha svar relativt snabbt, tack på förhand!


Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2002/08/31 :  14:54:37  Show Profile Send Guldis a Private Message
Varför så höga värden? Om du vill ha riktig "Hi end" när du ändå bygger från scratch satsa på exvis 1000-2200uF/100V o summera ihop till önskat värde. Det sägs att mindre uF värden ger snabbare kondingar, vilket i sin tur ger ett slutsteg med mer kraft vid snabba strömuttag såsom rapp bas. (har jag läst)

Du får även längre livslängd på kondingarna om du har större marginal till toppspänningen.

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/08/31 :  16:01:13  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Det är nog ingen större vitts att dubbla antalet kondingar då du redan planerat en "hyfsat" stor bank...

Jag föreslog att använda 2x100uF till detta steg och fick det här svaret av lc audio:

"Men 100.000 uF er nok mere end det er nødvendigt, idet
ZAPpulse vil køre ganske fint med blot 10.000 uF især hvis det er RIFA."

Men det skadar nog inte att bygga ett "overkill" system

En fråga: när man paralellkopplar så många som 20st kondingar, behöver man då någon mindre kondensator, typ 4,7uF emellan dem? (som lc audio gjort på sina end XP nätdelar)

mvh Anders

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/31 :  16:38:18  Show Profile Send no_85 a Private Message
Guldis, om jag ska ha kondar med så låga uF-tal så blir det en jääävla massa för att komma upp i endast 0,1F, dessutom kostar det då mkt. mera.
Om jag dessutom skall ha kondar på 100V blir det ännu dyrare.
Får nog isf räkna med att få betala ytterligare ett par tusen

Så mina frågor är fortfarande obesvarade då jag läst vad Lars på LC Audio säger och gärna skulle vilja veta vad ni andra tycker/tror/vet om detta.
Jag har även nu ytterligare en fundering vilken är den T-ReX nämnde.


Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/31 :  20:28:03  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:

Då undrar jag vad ni lite mer erfarna tycker;
Är det värt merskillnaden på ca 1400:-?
El. klarar jag mig på 0,1 F/kanal?

Jag vill ju inte att stärkaren skall prestera sämre bara pga att jag inte köpte tillräckligt med kondar.


Det skulle förvåna mig mycket om du märkte av den skillnaden. 20st på 10mF är f*n så mycket!!!!

quote:

Sen tänkte jag även fråga om jag nu skulle köpa 20 st kondar (10'000 uF/st) och inte tycker det räcker;
Kan jag då bara köpa t.ex. 4st 48'000 uF-kondar och sedan montera dessa?


Ja! Med reservationen som följer nedan.

quote:

Går det att kombinera olika "styrka"/"storlek" och "modeller" av kondar utan problem?
(Dom har ju t.ex. olika livslängd och värmetålighet)



Så länge du håller dig väl inom spänningstålighetsområdet och vad som är lämpligt ur temperaturhänseende så ser P.P inga problem med det.
Det är ju så att ju fler kondingar du har destu mindre ström kommer det att gå igenom var och en av dem så då kommer livslängden säker inte gynnas negativt!



Edited by - P.P on 2002/09/01 08:01:3
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2002/09/01 :  04:58:01  Show Profile Send anelar a Private Message
Frågan är ju vad du tjänar på att ha så stor glättningsbank i den konstruktionen. Tyvärr kan jag inte klass D förstärkare till 100% men du bör räkna ut hur stort rippel det blir med den banken dom föreslår (10-20000u) och sedan jämföra om det är värt att gå upp till 0,1F - 0,2F. Har du räknat på hur mycket som behövs?

//Anders som för närvarande bygger två Aleph 60 monoblock
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/09/01 :  08:21:47  Show Profile Send no_85 a Private Message
"20st på 10mF är f*n så mycket!!!! "

Tänkte väl det! ;)


"Det är ju så att ju fler kondingar du har destu mindre ström kommer det att gå igenom var och en av dem så då kommer livslängden säker inte gynnas negativt!"

Så sant. Men då kom no_85 genast att tänka på att 20st (10'000 uF/st) extra* kondar som dessutom tål ännu mer värme skulle vara ännu bättre än tidigare nämnda exemplet på 4st 48'000 uF!!
Sen kom han** på att detta kostar honom** ytterligare 1400 SEK,
vilket han tvivlar på är värt sitt pris då han** istället kan lägga pengarna på ngt. annat som han tror ger en avsevärd större ljudförbättring.


"Frågan är ju vad du tjänar på att ha så stor glättningsbank i den konstruktionen. Tyvärr kan jag inte klass D förstärkare till 100% men du bör räkna ut hur stort rippel det blir med den banken dom föreslår (10-20000u) och sedan jämföra om det är värt att gå upp till 0,1F - 0,2F. Har du räknat på hur mycket som behövs?

Nej, jag har tyvärr inte räknat ut hur stor rippel som behövs.
Då jag inte förstår riktigt vad det där med rippel betyder el. hur man räknar ut det.
Men jag vet att en 10'000 uF kond. (av den modell och fabrikat som jag tänkt mig) har "Max rippel (100 Hz 85 °C)" på 13,3. Multiplicerar man bara antalet kondar med rippel/kond. om man vill ha ut "hur stor rippel" det är i banken?
Och hur räknar jag ut hur mkt. jag behöver till steget?


*= förutom dom 20st (10'000 uF) kondarna, som man nog kan säga är obligatoriska (nästintill iaf ;).
**= no_85.


Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2002/09/01 :  08:39:42  Show Profile Send Guldis a Private Message
Det är även så att läckströmmen genom kondensatorn ökar med minskad marginal till kondensatorns märkspänning, mao sämre fitrering och kortare livslängd. Hur hög är den oglättade likspänningen efter likriktarbryggan? En bra tumregel är att kondensatorns märkspänning skall vara minst 20% över systemets spänning.

Hur har du kommit fram till användandet av .1-.2 F? Är det rekommenderat av konstruktören? Det finns bra kommersiella förstärkare på många hundra watt med mindre värden. Är klass D mer krävande än analoga kosnstruktioner?

Om det var jag som satt bakom lödkolven skulle jag börja med 1000uF/100V x 20st för + matning och detsamma för - matningen. Skippa bultkondingarna, använda kondingar med anslutningsben.

Köpa 1mm kopparplåt (finns i välsorterade hobbyaffärer) o klippa till i 5mm breda skenor (kan lödas med vanlig lödkolv, dra dessa som matningsskenor mellan kondingarna.

Om du sen vill utöka är det "bara" att koppla på fler "kondingpaket"

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2002/09/01 :  10:05:23  Show Profile Send A8 a Private Message
No 85,
Jag har labbat med, byggt och byggt om ett antal klass A o AB slutsteg och generellt vill man ha så mycket lyt capacitet som möjligt. Samtidigt är det så att beroende på resten av uppspelnings kedjan har du mer eller mindre nytta av det.
När det gäller ditt LC Audio klass D slutsteg är dess styrka (förutom litenheten)just att det inte behöver lika stor nätdel/lytbank som klassiska steg eftersom dess effectivitet är mycket högre (man tappar inte så mycket effect i värme).
Jag tittade på vad du hade i övrigt och sluter mig till övriga i att redan 0,1F är mycket, och mer kommer inte vara värt pengarna.


Det går bra att addera olika typer, se bara till att ha de snabbaste närmast utgångs stegen.
Om det inte redan finns i konstruktionen föreslår jag att du även köper ett gäng filmkondingar på 10uF eller mer och kopplar av så nära utgångs trissorna som möjlig, se ochså till att du har rejäla jordbanor vars centrum är så nära filmkondingarna och utgångs steget som möjligt.


Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/01 :  10:19:31  Show Profile Send P.P a Private Message
En liten sak. Många/stora kondingar belastar trafon hårdare och den kommer att bli varmare om P.P inte minns fel.

Någon diffus förklaring till det kan vara att ripplet blir lägre och då minska spänningsintervallet där trafon levererar ström och då får den leverera mer ström för att kunna mata fram samma mängd energi.

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/09/01 :  10:50:10  Show Profile Send no_85 a Private Message
Guldis:
quote:

Det är även så att läckströmmen genom kondensatorn ökar med minskad marginal till kondensatorns märkspänning, mao sämre fitrering och kortare livslängd. Hur hög är den oglättade likspänningen efter likriktarbryggan? En bra tumregel är att kondensatorns märkspänning skall vara minst 20% över systemets spänning.



Okay. Oglättad? Transfon ligger på 42V, * 1.42 för att få likpänning efter likriktare (el.?!) = ungefär 60V (59,64V).
Då duger ju egentligen inte dom kondar jag tänkt mig (enligt din +20% regel), då dom klarar 63V.

Men "Livslängd vid max rippelström": 12 000 h vid +85 °C och 100 Hz och 160 000 h vid +40 °C och 100 Hz!
Så då borde man väl inte behöva oroa sig för att dom inte håller, då dom väl inte såå varma (inte så mkt. mer än 40°C, el.?).
Om dom nu skulle gå sönder efter ett tag, kan det på ngt. sätt skada andra delar i stärkaren?


quote:

Hur har du kommit fram till användandet av .1-.2 F? Är det rekommenderat av konstruktören? Det finns bra kommersiella förstärkare på många hundra watt med mindre värden. Är klass D mer krävande än analoga kosnstruktioner?



LC Audio rekommenderar mellan 10-47'000 uF*2(+ & - matning)/kanal, då tänkte jag man kunde ta 0,1F/kanal (el. 0,2F/kanal som jag föreslog men förstod att det inte behövdes ;).
Anledningen att jag har tänkt köpa just 10'000 uF/63V är för att jag får dessa billigare.


quote:

Om det var jag som satt bakom lödkolven skulle jag börja med 1000uF/100V x 20st för + matning och detsamma för - matningen. Skippa bultkondingarna, använda kondingar med anslutningsben.

Köpa 1mm kopparplåt (finns i välsorterade hobbyaffärer) o klippa till i 5mm breda skenor (kan lödas med vanlig lödkolv, dra dessa som matningsskenor mellan kondingarna.

Om du sen vill utöka är det "bara" att koppla på fler "kondingpaket"


Ska fundera på det. Tack!


Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2002/09/01 :  11:33:00  Show Profile Send Guldis a Private Message
Livslängden som tillverkaren anger utgår "ofta" ifrån en systemspänning som ligger 20% under märkspänning. En hög läckström genererar värme, alla ni som "labbat" med kondingar o dragit upp spänningen över märkspänning för o simulera "kinapuff" vet vad jag menar... Först värme o sen pang!

Lite kuriosa, titta på ovansidan av en vanlig stående ellyt, spåren är till för o få en kontrollerad explosion vid överspänning.

Jag tycker du bör överväga o välja 100V då din systemspänning ligger på ca 60V, har du sen 230V i stället för 220V i uttaget så ökar den ytterligare.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/01 :  12:37:34  Show Profile Send Flint a Private Message
P.P

”Många/stora kondingar belastar trafon hårdare och den kommer att bli varmare om P.P inte minns fel.”


Ökad belastning på trafon gäller förmodligen bara vid uppstart. Efter uppstart behöver den ju bara komplettera med den energi som steget tar ifrån lytbanken. Förlusterna pga. läckströmmen i varje konding ökar förstås eftersom det blir fler kondingar men i dom här sammanhangen får dom betraktas som små. Kanske 5- 10W beroende på använd kondensator och inte minst som du nämner deras sp.marginal. I det läget är det alltså bättre med en 100V konding istället för en 63V även om man bara lägger på 50V. Men som sagt så tycker jag inte att den förlusteffekten spelar någon roll för transformatorn.

Edited by - Flint on 2002/09/01 13:57:5
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2002/09/01 :  12:42:24  Show Profile Send Guldis a Private Message
Om du underdimensionerar kommer du att öka ripplet mao 100hz brummet kommer att öka. Rippelspänningen och strömmen ökar med belastningen/effektuttaget i förstärkaren.

Se också till o använda högkvalitets dioder som likriktare, billiga kiselbryggor är inte lika snabba i switchningen, gärna Schottky didoer om du kan få tag i sådana som klarar hög ström.

Parallelkoppla gärna varje diod med en konding på 1nF, kan vara av billig keramisk typ. Detta för o dämpa transienter som kan uppstå när dioden switchar mellan ledande icke ledande.

Jag har bytt kondingar i en del äldre förstärkare o det första som märks om kondingar är defekta är att brum hörs i högtalarna. Om det skall skada förstärkaren eller högtalarna måste nog merparten av kondingarna fallera samtidigt.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/01 :  12:57:00  Show Profile Send Flint a Private Message
Guldis

” Om det skall skada förstärkaren eller högtalarna måste nog merparten av kondingarna fallera samtidigt.”

Vettiga synpunkter men jag förstår inte den här citerade meningen. Menar du att dom kollektivdör. En konding av flera i en apparat kan vara placerad på ett varmare ställe och av den anledningen döden dö
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/01 :  14:10:16  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Detta var mkt interesant!

Det här med att koppla in de snabbaste (=minsta värde??) närmast ingången vore väl optimalt att använda tex 20x1.000uF närmast för att sist sedan lägga en bamse på 47.000uF som gardering? (alla av samma sort)

Guldis: Är det sådana här schottchy dioder du menar:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2009893.htm

mvh Anders

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/01 :  14:26:59  Show Profile Send Flint a Private Message
T-ReX

” Det här med att koppla in de snabbaste (=minsta värde??) närmast ingången vore väl optimalt att använda tex 20x1.000uF närmast för att sist sedan lägga en bamse på 47.000uF som gardering? (alla av samma sort)”

Jag tror inte att det gör så stor skillnad eftersom anslutningen mellan dom är extremt lågohmig vilket gör att dom helt enkelt bara kommer att uppfattas som parallellkopplade. Idén är dock tankemässigt vettig och kan nog sägas gälla för diodernas små keramiska avstörningskondensatorer som bör sitta så närma dioden som möjligt för att hindra att störningen sprider sig.

Edited by - Flint on 2002/09/01 14:28:5
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/01 :  15:02:18  Show Profile Send Flint a Private Message
P.P

” Någon diffus förklaring till det kan vara att ripplet blir lägre och då minska spänningsintervallet där trafon levererar ström och då får den leverera mer ström för att kunna mata fram samma mängd energi.”

Helt och totalt fullständigt fel.

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/01 :  17:45:03  Show Profile Send T-ReX a Private Message

En likriktarbrygga har ju 4 ben, kiselbryggan har det med, men de Schottky dioder jag sett har endast 2 ben, ska man då koppla ihop 4st i en "ring till 4st ben" för att det ska funka som en likriktarbrygga? eller har jag kollat fel...

Ska man sedan köpa dubbel eller enkel diod?

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2009893.htm

Finns en del att välja på, artikelnr:MBR4060PT/Taw 2x20A dubbeldiod, tål den tillräckligt med ström?

mvh T-ReX

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/01 :  18:52:08  Show Profile Send Flint a Private Message
T-ReX

Det som jag skriver nu är bara spekulationer eftersom jag inte har provat. Jag visste inte ens att det fanns högström Schottkydioder.

Det verkar som om 70-086-00_PBYR10100/ Ph är ett bra val. Dels för den högre spänningsnivån 100V men också för att den är en enkeldiod. 10A kan dock tyckas vara i underkant men motsvarar i alla fall 1kW vid 100V som den tål. (100 x 10 = 1000)
Det verkar inte finnas dioder med ”minus” ihopkopplade vilket krävs för att kunna tillverka en brygga av två dubbeldioder (den ena med plus ihopkopplad och den andra med minus ihop).

” Finns en del att välja på, artikelnr:MBR4060PT/Taw 2x20A dubbeldiod, tål den tillräckligt med ström?”

Jo strömmen räcker nog till men spänningen är lite för låg. Jag har just nu en konflikt med mig själv om det är topp-spänningen eller topp-till-toppspänningen som gäller i en brygga eftersom två dioder alltid ligger i serie.

Om det är toppvärdet som gäller skulle 60V motsvara upp till 225W i 8 ohm. ((60 / (roten ur 2))^2 / 8)

Om det i stället är topp-till-toppspänningen som gäller så blir det bara teoretiskt möjligt med upp till 56W. ((60 / 2 / (roten ur 2)) ^2 / 8)

(Effektvärdena är ideella och bortser från förluster)

Din beskrivning på koppling av fyra fristående dioder
till brygga stämmer.

Edited by - Flint on 2002/09/01 19:01:0
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/09/01 :  19:15:24  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag tror ju på uppgraderingar och framtidssäkerhet.

Köp du det enklare, vilket iofs verkar "tillräckligt". Kör med 20 st 10'000uF och bygg ihop det hela.

Se till att konstruera/designa så att det går att lasta in ett knippe kondingar framöver!

1) få igång apparaten
2) skaffa intryck/åsikter
3) meditera kring vart uppgraderingarna ger mest nytta





Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

'Cause anyone can start a conflict
It's harder yet to disregard it
I'd rather see the world from another angle
We are everyday angels
- Jewel, I'm Sensitive
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/01 :  20:17:05  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:

Det verkar som om 70-086-00_PBYR10100/ Ph är ett bra val. Dels för den högre spänningsnivån 100V men också för att den är en enkeldiod. 10A kan dock tyckas vara i underkant men motsvarar i alla fall 1kW vid 100V som den tål. (100 x 10 = 1000)



Tja Flint!

Tyvärr är jag inte enig med dig!
100V är inte tillräckligt om man har en matningsspänning på 2x60V. Dioden kommer att backspännas med nästan 120V åtminstone om man bara har en brygga. Har man två så skjut mig!

Sedan så är det nog inte lämpligt att räkna så som du gör när det gäller effekttåligheten.
Ponera att man belastar förstärkaren med en 4 Ohmshögtalare och låter förstärkaren styras ut vid frekvenser rimligt över 100Hz. Då kommer förstärkaren att lämna en toppström på 15A (nu är det något mindre men å andra sidan så kommer det dras mer ström över en viss tid). När nätspänningen sedan når sådana nivåer att dioderna böjar leda så kommer motsvarande ström att gå genom dem (förenklat eftersom kondensatorerna laddas bara under en liten kort tidsperiod medan strömmen dras mer eller mindre kontinuerligt). Har man någon form av RC-filtrering i nätdelen så är det mindre problematiskt men själv så skulle jag nog välja en diod (det går att parallellkoppla!) som klarar minst det dubbla.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/01 :  20:41:38  Show Profile Send Flint a Private Message
P.P

Vi missförstår varandre lite. Som du säger det håller jag med dig
men det var inte så som jag menade med min beskrivning.
Ska rita lite och lägga ut men har inte tid i kväll. Jag ber att få
återkomma i morgon.

Under tiden kan du fundera på om din mening Någon diffus förklaring till det kan vara att ripplet blir lägre och då minska spänningsintervallet där trafon levererar ström och då får den leverera mer ström för att kunna mata fram samma mängd energi. äger sin riktighet.

Mvh//Flint


Nu är jag trött på min signatur
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/09/01 :  21:03:41  Show Profile Send no_85 a Private Message
Epkpeng, jag tycker det låter som en ganska bra idé.

Men det är såklart bra att veta vad man kan göra för att förbättra, även om man börjar lite lätt och ändrar senare.


Flint, om du sen sätter dig ner och ritar lite på datorn så skulle det vara till mkt. mkt. hjälp för 1st no_85 som förstår bättre när har ser bilder och läser istället för att bara läser. [=D]
Gärna utskrivet vilka typer av t.ex. kondar man bör använda.

Jag ber dig då medans du ändå ritar att försöka illustrera hur dessa personer tänker när dom skriver såhär;


A8: "Det går bra att addera olika typer, se bara till att ha de snabbaste närmast utgångs stegen.
Om det inte redan finns i konstruktionen föreslår jag att du även köper ett gäng filmkondingar på 10uF eller mer och kopplar av så nära utgångs trissorna som möjlig, se ochså till att du har rejäla jordbanor vars centrum är så nära filmkondingarna och utgångs steget som möjligt."

Guldis: "Parallelkoppla gärna varje diod med en konding på 1nF, kan vara av billig keramisk typ. Detta för o dämpa transienter som kan uppstå när dioden switchar mellan ledande icke ledande."


El. om du har några bra förslag på någorlunda enkla lösningar på ljudförbättringar (t.ex. som nedan, där man på ngt. ställe lägger till ngn. liten kond. el. dyl).


Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/01 :  22:20:21  Show Profile Send P.P a Private Message
Tja Flint!
Kanhända snackar vi förbi varandra. Bör tilläggas att P.P's omdöme och tankeförmåga är starkt anfrätt av drycker som innehåller mindre vatten än vad som lämpligt är för att tankeförmågan ska vara oanfrätt!!!

Till #85:
Jag håller med både A8 och Guldis.
Extra låginduktiva och allmänt lågimpediva kondingar nära utgångstrissorna är bra. Speciellt i ett switchat steg.

Extra kondingar över dioderna minskar störningar ut på nätet och därmed andra eventuella problem.




Edited by - P.P on 2002/09/01 22:21:2
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/02 :  01:46:48  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Tackar för all hjälp!

Om jag har förstått allt rätt så ska man dra först den primära spänningen från traffon direkt till en likriktare med kondensatorbank o sedan den sekundära spänningen till en andra likriktare med kondensatorbank...

Se schema över detta: http://www.lcaudio.dk/zpwhitepaper.PDF (sida 5)

Detta borde ge resultatet att varje enskild likriktare enbart behöver klara iaf minst 60v (1.42x42v) Sen om 10A räcker? det har jag inte koll på... kanske bättre att parallelkoppla 2st scotty (totalt 8st per likriktare) artnr: PBYR1645/Ph som klarar 45v o 16A o dubbla det, 32A ser lite trevligare ut o 90v räcker med god marginal om ovanstående är korrekt!

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2009893.htm

Mvh Anders


Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000