| Author |
Topic  |
|
|
LageB
Member

209 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 18:09:49
|
Hej alla Hifi experter! Jag önskar förslag på en bra receiver under 5000Kr med fjärrkontroll. Eller ska man satsa på separat förstärkare och tuner? I så fall varför? Tack på förhand LageB
Vad vore livet utan Kärlek och Sukiyaki |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 20:35:03
|
Separat definitivt! Bättre ljud, större utbud. Helt enkelt! 
|
 |
|
|
LageB
Member

209 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 09:10:50
|
Hej igen Jag håller med om att utbudet är klart bättre på förstärkare än receivers. Receivers är även sällan "testade" i fackpress. Jag tycker dock om idén att ha så få enheter som möjligt (tar mindre plats, enklare hantering, slipper signalkablar etc). Jag har länge funderat på en Linn Classic men det blir för dyrt så en kompromiss i mitt fall är en riktigt bra receiver och en hyfsad bra CD spelare (helst CD med gemensam fjärrkontroll med receivern). Vad jag inte förstår är varför en receiver skulle vara "sämre" än separat Förstärkare + Tuner + Kabel (naturligtvis för samma pris totalt). Det borde rimligtvis vara mera kostnadseffektivt med gemensammma nätdelar, låda, fjärrkontroll, ingen kabel etc och dessa "kostnadsbesparingar" borde ge möjlighet till bättre komponenter på receivern. Tänker jag fel? Lage
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 12:49:50
|
En reciever är tveklöst kostnadseffektiv så till vida att alla ingående delar bildar ett kollektiv och kan dela på sakerna.
I själva verket är det ett försteg ett slutsteg och en radiomottagare som ska samsas. Tre, till konstruktionen, mycket skilda kretsar som var och en kräver olika förutsättningar för att verka optimalt.
Lågnivåsignaler och radiosignaler trängs ihop med en massiv störningskälla som ett slutsteg kan vara. Som att sätta rovdjur och bytesdjur i samma bur.
Det är klart, separata delar blir dyrare. Men lösningen tål att tänkas på då det nästa gång blir dags att prioritera väljud. Det blir billigare att byta ut en separat del än hela klabbet på en gång.
Det är du som väljer!

|
 |
|
|
LageB
Member

209 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 20:13:31
|
"Som att sätta rovdjur och bytesdjur i samma bur."
Ja det var ju ganska bra argument för separata delar....
Jag får nog fundera på detta. Mvh Lage
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 20:25:50
|
Ska du klara separata delar för 5.000:- får du nog leta begagnat. Men vill du ha nytt, och en reciever, lyssna på Harman Kardon. Deras förstärkare är bra och deras hembio-recievers låter bättre än man kan tro, så deras stereo-recievers borde kanske också vara bra köp? Det enda du kan göra är att testa!
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
 |
|
|
LageB
Member

209 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 21:02:01
|
"Men vill du ha nytt, och en reciever, lyssna på Harman Kardon."
Jag har också upptäckt att 5000Kr är i underkant och det är heller ingen absolut gräns. På HifiKlubben kan man få en Denon Förstärkare "PMA-655R" (3,700Kr) och en Tuner "TU-255" (2000Kr) med gemensam fjärrkontroll. Det skulle vara kul att höra om någon på Forumet har erfarenhet av dessa.
Var hittar man Harman Kardon (internet adress så man kan titta på datablad/priser) Lage
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
|
|
LageB
Member

209 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 21:36:27
|
"här finns alla (?) HK-produkter..."
Tack för HK-linken ! Lage
 |
|
|
Deamonbreed
Member

210 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 01:36:47
|
quote:
"Men vill du ha nytt, och en reciever, lyssna på Harman Kardon."
Jag har också upptäckt att 5000Kr är i underkant och det är heller ingen absolut gräns. På HifiKlubben kan man få en Denon Förstärkare "PMA-655R" (3,700Kr) och en Tuner "TU-255" (2000Kr) med gemensam fjärrkontroll. Det skulle vara kul att höra om någon på Forumet har erfarenhet av dessa.
Var hittar man Harman Kardon (internet adress så man kan titta på datablad/priser)
Lage
Vad vore livet utan Kärlek och Sukiyaki?
TU-255 har jag och den tycker jag funkar bra. Den har ju ett sök-hjul som iaf jag tycker är bättre än knappar. Sen har den en del lull-lull, dock ingen fjärr, då får du gå upp till 2700 kr, vilket jag ångrar att jag inte gjorde. Om du ska köpa Denon så kolla på www.apparat.se, de är billigare än hifi-klubben. Tunern kostar 1700 och stärkaren 3200, ett par hundringar till kablar  Sen finns det ju NAD C350 för 4000 kr...... Denonstärkaren har jag inte hört men jag har hört dess "storebror" PMA1500 och den tycker jag lät fint (säger dig kanske inte så mkt med tanke på mina dåliga hifi-öron). Där kan du ju koppla in ett steg också om det behövs, sen är ju guldfinishen jävligt snygg får jag säga
H/K länkar:
www.harmankardon.com http://www.referenceaudio.se
|
 |
|
|
LageB
Member

209 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 06:55:52
|
Hej Deamonbreed
(1) Apparat Tackar för länken till "Apparat" som dessutom ligger i Stockholm - Jag visste inte att det gick att köpa Denon av annan än HiFiKlubben. Apparats Denonpriser är betydligt lägre. Tack för det!
(2) Denon TU-255 Enligt Hifiklubbens Hemsida ska det gå att använda fjärr till TU-255 även om det inte följer med fjärr när man köper TU-255. Texten säger "Radiodelen till TU-255 kan också styras från fjärrkontrollen till alla Denons förstärkare och receivrar." - Kanske du kan få tag i en Fjärrkontroll som passar !?
(3) Look Jag gillar också looken på Denonprylarna
Lage
 |
|
| |
Topic  |
|