HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Musik som ni omvärderat senare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/22 :  20:11:24  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Medger att jag var avigt inställd mot stora delar av den typiska 90-talsmusiken (REM, Teenage Fanclub, Oasis, Smashing Pumpkins, Korn, Nirvana m.fl) när det begav sig, men nu när det gått några år börjar jag förstå vitsen med det hela. Det skall tilläggas att jag var hyfsat insnöad på popmetall före 1990. De flesta har väl upplevt motsvarande fenomen, men är intresserad av vilken era, artist, stil ni bytt uppfattning om? Samtidigt kanske nåt bra skivtips dyker upp.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/22 :  20:15:56  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Fram till för ca fem-sex år sedan hade jag svårt att tåla Bruce Springsteen, nu har jag nästan alla skivor...
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/10/22 :  21:08:26  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Svensk progg (Samla mammas manna, Träd gräs och stenar, Gudibrallan, Arbete och fritid) och Frank Zappa har jag omvärderat och upptäckt i år. Självklart på vinyl!

(Någon som har skivor att sälja?)
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2003/10/22 :  21:16:19  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Bob hund är ett sådant band för mig. Blev terroriserad, enligt min mening, av detta vedervärdiga oljud var och varannan dag av en före detta flickvän. Hemskt vad de udda harmonierna och den skånska falsksången skar i öronen. Sen en dag vände det oväntat och de förvandlades till en alldeles oumbärlig grupp :)

/Peter
Go to Top of Page

ozzy osmond
Member

73 Posts

Posted - 2003/10/22 :  22:07:25  Show Profile Send ozzy osmond a Private Message
Appropå Zappa (bubblebobble !) Det finns ju så damn många album med karln. Jag själv upptäckte Zappa 1975 med albumet "One Size Fits All" Rekommenderas + bra ljud.
Sedan har Zappa gjort många enligt min mening dåliga album (det började med Joes Garage...)
80-90 talet har jag ingen järnkoll på , det verkar vara upp och ner med kvaliteten.

Mina Zappa tips; Allt utgivet på Verve 1966-1968 , (utom kanske Freak Out å Ruben&the Jets.)

Uncle Meat 1968 . Hot Rats 1969. Burnt Weeny Sandwich 1969. Grand Wazoo 1972 (Zappa in Jazz-land ) Studio Tan 1978 ( här finns Zappas kanske bästa kompositioner någonsin , "Revised music
for guitar and low budget orchestra" och "Redunzl" mycket bra ljud för din anläggning dessutom)

Jag gillar nog bäst "instrumental-Zappa" bäst. När han skojar och ironiserar textmässigt är han
enligt min mening bäst på "Apostrophy" och "Overnight Sensation"
Detta ironiserande har blivit bara jobbigt på senare dar...
Om man gillar gitarrsolon finns det en Box...

Kunskap , Glädje
ock så mycket Sabbath
Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2003/10/22 :  22:46:13  Show Profile Send JohanH a Private Message
Har precis fått tag i en bootleg från 1981 med nämde zappa! I en låt sjunger han om att odla tandtråd, i montana tror jag det var.
En sån kille måste man bara gilla!

För övrigt tålde jag varken jazz eller klassisk musik innan, men nu kan jag lyssna på det mesta!
Förutom improvisationsjazz, det funkar inte alls...

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/10/22 :  22:46:55  Show Profile Send srv a Private Message
Njea... Har, så gott som, alltid haft oerhört svårt för det som är "inne". När Grungen kom och öste över oss, likt den värsta kommersiella smörja man kunde tänka, (när dom sen dessutom hävdade att de var independentökade inte mitt intresse), då var jag föga intresserad. Någon tid senare, typ 5-8 år, insåg jag att det var mycket man hade missat. Ett bra exempel är Pearl Jam, med debutplattan Ten. Det tog mig många år, innan jag kröp till korset och köpte den. Denna platta anser jag är ett mästerverk! Det samma gäller Nirvana's Never Mind, som också måste ses som ett mästerverk och inget annat. Hade stora svårigheter med Metallica's "Black Album". Visste knappt ens vilka de var, innan de slog till med detta album som också är en fullträff, både kommersiellt och musikaliskt! Dröjde väl ytterligare cirka 6 år innan jag kapitulerade för Metallica. Sen har vi även landsplågan Red Hot Chili Peppers, vars platta Blood Sugar Sex Magik spelades så intensivt att man bara ville kräkas. Faktum är ju att plattan är magnifik.
Några andra som tidigare var helt otänkbara i samlingen; Simple Minds, AC/DC, U2 m.m
Mvh, SRV
Himla bra ämnen du kommer med Lasse78

Texas Flood........
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/22 :  23:32:45  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Jamen just det. U2, RHCP, Suede, Radiohead, Ebba Grön, Foo Fighters, Pearl Jam, Sepultura, Manic Street Preachers, Rage Against the Machine. Alltså i stort sådant som var stort, "modernt" och väldans populärt 91-96. Jag fattade absolut ingenting alls först utan klarade mig utomordetligt väl med Guns n Roses som ju var gigantiska vid denna tid (i alla fall 91-93).

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/10/22 :  23:38:24  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Tack för tipsen Ozzy! Jag har precis köpt 11 Zappa-skivor billigt som jag håller på och lyssnar igenom. De flesta är från hans tidigare produktion. Jag tycker faktist att Freak Out är riktigt bra!
Go to Top of Page

ozzy osmond
Member

73 Posts

Posted - 2003/10/25 :  17:50:07  Show Profile Send ozzy osmond a Private Message
Tack för Feedbacken !! Ja , Zappa har en stor produktion, det finns mer än Bobby Brown !!!

(omvärderad musik...Yes. Gruppen Yes spelade inte i samma division som Genesis. alltså under åren 1971-1976.
Jag har lyssnat igenom Yes skivor från de åren och hittar tyvärr ingenting.
Yes gjorde en riktigt bra skiva "Tormato" 1978 , där allt stämmer !

Genesis gjorde dessutom två riktigt bra skivor efter Peter Gabriel försvann. "A trick of the tail" och
"Wind and wuthering" är superba.
Men "the lamb lays down on broadway" var inte nåt vidare va !?

Kunskap , Glädje
ock så mycket Sabbath
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/10/25 :  18:02:29  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Har just omvärderat Anni-Frid Lyngstad av alla människor...Hennes första platta från 1971 är kanon ! Beträffande Zappa så är "Hot Rats" skivan man måste ha. Ozzy Osmond har kanske inte uppfattat ironin på "Ruben & The Jets , texterna är ju fantastiska !
"You threw out my best sharkskin suit on the lawn...."
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/25 :  20:25:46  Show Profile Send matså a Private Message
Många delar av The lamb är lysande medans få är lite för expremiella. Genesis bästa är annars Selling, Trick of the tail, And then there.. och Duke.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

ozzy osmond
Member

73 Posts

Posted - 2003/10/25 :  22:38:41  Show Profile Send ozzy osmond a Private Message
Ja , Zappa kunde skruva till det. Vilken bredd i komponerandet ! Allt ifrån 50-tals DooWop till Äkta Smurf,
över till Stockhausenbeats , StorbandsJazz , Tyska texter (sofa) , etc..etc.

Håller med "matså" - Selling England...är Genesis bästa album ! Bästa enskilda låt då ? Suppers Ready !?

Kunskap , Glädje
ock så mycket Sabbath
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/10/26 :  22:06:46  Show Profile Send srv a Private Message
"Mach es sehr schnell , Rein und raus........., Feuer!"
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/10/26 :  23:12:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har omvärderat ganska många artister men tyvärr oftast negativt. Simple Minds t.ex. som jag klart svårt för idag eller the Cult som öser för fullt men där arret bara räcker i tre av låtens fem minuter. På slutet blir det bara en massa yeah yeah. Suck
Depeche mode är några som jag hatade i början men nu tycker är ganska kul så där emellanåt.
Marie Brennan tyckte jag var spännande ett långt tag för att sedan tröttna helt för att sedan omvärdera igen till ganska OK.
Sen har jag köpt en massa musik jag växte upp med som jag då tyckte var allt här i livet. Idag är det ganska mycket som inte håller för dagens ljus och öron. Uriah Heep t.ex.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/10/27 :  14:39:41  Show Profile Send srv a Private Message
Jo, The Cult är anmärkningsvärt ojämna. Önskade dom hade en bättre "lägsta nivå" om man nu kan snacka i såna termer. Med låtar som Lil' Devil, She Sells Sanctuary, Rain m.m får en att rocka loss rejält, medan andra låtar får en att börja jäspa....utan att vara ballader....
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000