| Author |
Topic  |
|
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 15:22:36
|
Jag gillar verkligen Big Star och Badfinger men många andra Powerpop-skivor saknar något av den där spirituella ingrediensen som gör de här skivorna speciella.
Raspberries var till exempel ett bra band men många av deras texter känns lite halvbanala. Alex Chilton och Pete Ham (mfl.) skrev texter som ändå känns relativt "meningsfulla" (även om det förstås ändå är pop-musik).
Jag har till exempel lyssnat lite på Dwight Twilley och var inte så imponerad. Det var alltför amerikaniserad musik med banala texter (åtminstone de låtar jag lyssnade på). Jag vill hitta mer genuin powerpop med lite mer "europeisk touch".
Flamin' groovies var ju ett bra band men deras powerpop-skivor är ju i princip omöjliga att få tag på. Rätt många av de här klassiska grupperna verkar vara stört omöjliga att få tag på på CD.
Smithereens är ett helt OK modernt band och de har ändå lyckats skapa en del texter med lite substans. Jämfört med Badfingers klassiska låtar känns dock det mesta ganska banalt ändå.
Är det någon som har tips på band i den här genren? Både moderna band och band från den klassiska eran (70-talet) är intressanta. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 16:02:02
|
Gasolin! Danskt gemyt. |
 |
|
|
ozzy osmond
Member

73 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 22:26:57
|
10cc var ju ett riktigt bra popband i början. Rekommenderar allt fram till å med "How dare You" som är kronan på verket !! Om det är "power"pop hela tiden vill jag låta vara osagt...men klassiska låtar är det. pop med hög IQ ! som ABBA alltså... |
Kunskap , Glädje ock så mycket Sabbath |
 |
|
|
JohanH
Member

74 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 22:48:44
|
| Varför fick jag danska "Aqua" i huvudet såfort jag såg rubriken powerpop, är det månne modern powerpop?? |
/JohanH
"Life is to short for bad Hifi" |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 09:45:30
|
Nej! Fel,fel,fel..... |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
keefan
Member

146 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 10:16:12
|
Det finns några jäkligt trevlig samlingar med powerpop.. Med The Shoes, 20/20, Posies... Som heter Yellow Pills vol 1-3 (tror jag).
Jag har nummer 2 och den är jäkligt bra. Annars finns det ju finfin "modern powerpop" som Velvet Crush och Teenage Fanclub.
Flamin' Groovies tycker jag man hittar lite då och då på nypressar. Shake Some Action tycker jag är bra, om det anses som en av deras powerpop skivor.
Och varför inte Paul McCartney (McCartney o RAM kanske), hans betylse för powerpopen är stor tycker jag.
|
 |
|
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 12:43:35
|
10CC är precis den sortens kommersiellt bladder som jag vill försöka undvika.
Aqua har ingenting med powerpop att göra - Aqua är riktigt dåligt kommersiellt trams och inget annat.
The Shoes är ju ett av de där banden som ska vara bra men som det inte går att hitta några skivor med. Har de bra texter?
Var finns Flamin' groovies utgivna? Det finns ju skivor att köpa i Sverige som heter "Shake some action" (flera stycken) men ingen av dem har innehållit samma saker som original-LP:n som gavs ut på Sire. Dessutom kom ju två skivor efter med liknande material. Om de kunde samla ihop alltsammans på en dubbel-CD så skulle jag bli glad.
Jo, McCartney kan jag köpa. Hans skivor är helt OK om än lite ojämna. Den här dubbelsamlingen med Wings tycker jag innehåller en hel del godbitar. "Band on the run" är en storartad låt. Trots att texten är helt meningslös lyckas han ändå få den att framstå som meningsfull. |
 |
|
|
keefan
Member

146 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 13:54:48
|
Fasiken Jesse, du är hård när det gäller texter. Jag lyssnart tyvärr sällan på texterna. Bara ett par rader här o där.
Jag har en Shoesplatta (1 platta + 1 miniLP = 1 CD) "BOOMERANG/SHOES ON ICE" Den är bra, men texterna vet jag som sagt inget om.
Min Shake Some Action (på vinyl) är densamma som orginalplattan. Tror att "Musik o Konst" i Malmö har bra koll på din genre. Ring och fråga (040-23 71 70).
/K
|
 |
|
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 14:20:08
|
OK, Flamin groovies på vinyl går nog att hitta. Själv har jag pensionerat min vinylspelare.
Texter i poplåtar är ju i grunden rätt banala. Det är bara det att vissa artister ändå lyckas få till det. Det är lite svårt att riktigt förklara det där. Inom powerpop-genren är just Big Star och Badfinger de bästa exemplen jag känner till. Emitt Rhodes är OK också även om han inte riktigt når upp till samma nivå som t.ex. Pete Ham i Badfinger. |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 14:45:46
|
10cc är absolut inte kommersiellt bladder. Tycker man det har man missförstått musiken. Och inte heller det jag det är powerpop. Pastisch-pop kanske? Jag tycker deras första 5 skivor är riktigt roliga.
|
 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 14:47:49
|
| Shake some action finns som import cd alltså orginalet producerad av Dave Edmunds. Mer med Flaming Groovies som jag tycker är livsnödvändigt Teenage Head och Flamingo båda finns och är lätta att hitta för ca 100 spänn. På de remastrade har du bonus spår. Om det är pop vetefan i mitt tycke rå ösig rocknroll. Ett av mina stora band ! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
|
Resolution
Member

158 Posts |
Posted - 2003/10/24 : 02:39:44
|
| DM3 och Matthew Sweet är extremt bra powerpop. Kan varmt rekommendera allt med DM3! Dom Mariani som leder DM3 har även spelat i Someloves som är om möjligt ännu bättre! Försök hitta Someloves 'Something or other'! |
"In my mind, I'm already gone" |
 |
|
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/10/24 : 08:09:41
|
Jag ska bestämt kika efter Shake some action framöver. Att Flamingo och Teenage head är bra skivor är jag helt med på. Powerpop är det dock inte, de ligger ju snarare inom Rolling stones domän.
10CC är inte min grej och inte ABBA heller. Inte så att de är dåliga men det är inte "spirituell musik" utan mest något sorts lalala-pop. ABBA har visst skrivit några bra låtar men de var ju rätt ordentligt utslätade.
Someloves, Matthew Sweet och DM3 ska jag kolla upp. Jag kan dock erkänna att jag är lite småskeptisk till moderna band. Av någon anledning saknar de oftast den där speciella känslan som Badfinger och Big Star lyckades få till.
För att spela riktigt klassisk powerpop idag skulle det nog krävas en rätt hård slagsida åt retro-hållet. Finns det några ärkekonservativa powerpop-band idag - band som spelar musik som låter 70-tal rakt igenom. Inom proggen finns det ju flera band som spelar musik med lite klassiskt stuk (Flowerkings mfl.). Finns det några motsvarande band inom powerpopen? |
 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/10/24 : 10:41:27
|
| Har funderat lite. The DBs,Plimsouls, Only Ones, Flechtones,Records och The Knack är några pop band jag lyssnade på samtidigt som Radio Stars i skarven 70-80tal. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
Edited by - svejk on 2003/10/24 13:57:22 |
 |
|
|
keefan
Member

146 Posts |
Posted - 2003/10/24 : 11:45:56
|
Ja ja ja, Someloves, att någon bara känner till ett sådant band gör mig varm om hjärtat. Jag hade turen att få ca 10 år sen få Someloves - Calpurnia på kasett av en kompis. Den har suttit i mitt kasettdäck i bilen sedan dess.
Riktigt mesig kärleksmusik som jag faller pladask för. |
 |
|
|
Resolution
Member

158 Posts |
Posted - 2003/10/24 : 13:14:52
|
keefan, Nu blir jag extremt intresserad! Calpurnia har jag aldrig hört talas om... Är det verkligen en skiva med den australienska gruppen Someloves??  |
 |
|
|
Resolution
Member

158 Posts |
Posted - 2003/10/24 : 13:17:38
|
| Matthew Sweet och DM3 är dock klassisk Mitch Easter producerad powerpop. Kan inte bli mer klassisk än så IMHO :-) |
 |
|
|
keefan
Member

146 Posts |
Posted - 2003/10/24 : 14:54:34
|
Oops.. det var nog The Summer Suns som gjorde Calpurnia. f'låt. Men Dom Mariani var med där ett tag. Så helt tokigt var det inte 
Måste kolla upp DM3 och Someloves. Om man kan hitta något. |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/10/24 : 20:08:27
|
| Oj, jag vet inte ens vad powerpop är. Någon som kan definiera genren lite snabbt? |
 |
|
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/10/25 : 09:52:02
|
| Klassisk powerpop är vad som tog vid där Beatles slutade. Det är väldigt Beatles-stukad musik. Modern powerpop är gitarrbaserad melodisk rock med ganska klassiska refräng-låtar. Det är knappast det mest nyskapande inom musiken men ganska kul ändå. |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/10/25 : 10:17:09
|
| Aha, låter definitivt som något jag skulle gilla, beatlesfan som jag är. |
 |
|
|
ozzy osmond
Member

73 Posts |
Posted - 2003/10/26 : 22:32:33
|
OK 10cc är nog inte powerpop då...men BRA var dom fram tillochmed "How dare You" iallafall (för intellektuellt !?) inte tillräckligt hårda ? Men vad är powerpop egentligen..ehh Oasis ? Kent ? eller fanns det bara på 70-talet ? Blurs första album är ju egentligen britpop eller mjukgrunge .
Jag vet ! KISS 3 första album är powerpop !! riktigt bra dessutom !! |
 |
|
|
ozzy osmond
Member

73 Posts |
Posted - 2003/10/26 : 22:36:47
|
Nu lossnar det !!! jag har det slutgiltiga svaret ;
Den bästa powerpopen gjorde...NEW YORK DOLLS på sitt första gudomliga album från 1973
|
 |
|
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 08:10:46
|
Jag är inte riktigt med på Ozzys alla idéer om vad powerpop är och inte är. Om du slår upp genren på AMG får du alla väsentliga band listade. Inom tidig powerpop är det bl.a.
Badfinger Raspberries Big Star Emitt Rhodes Flamin' groovies Shoes
Inom mer modern powerpop är det exempelvis:
Smithereens Romantics |
 |
|
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 22:16:53
|
"Klassisk powerpop är vad som tog vid där Beatles slutade." Med andra ord Bowie & Ziggy Stardust |
 |
|
|
ozzy osmond
Member

73 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 22:20:39
|
OK. Jag säger inget mer om powerpop. Man hör mycke musik, en del gillar man, en del köper man. Sedan har man väl sålt en del genom åren. Jag har inget av de grupperna som AMG listat som powerpop. Powerpop är nog inte min grej. Tror jag ska lyssna på Iggy Pops "New Values " å ta en snus. |
 |
|
| |
Topic  |
|