| Author |
Topic  |
|
|
lasse78
Member

297 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 17:43:48
|
| Ok, detta har inte direkt att göra med "musik" kanske. Hursomhelst sade min skivhandlare här runt hörnet att skivförsäljningen rasat i storleksordningen 35 % två år i rad i Staterna. Om det faktiskt är så mycket börjar jag bli allvarligt oroad för att det snart inte finns några skivor i mängder att få tag på ("folk vill ju inte ha"). Eller var det i överkant? |
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..." |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 18:02:36
|
| Inget problem för skivbolagen. Det kompenserar dom med att höja skivpriset. |
 |
|
|
lasse78
Member

297 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 18:03:49
|
| Eller sänka som Universal i USA för att kunna "överleva", kanske. |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 18:05:05
|
Menar du att dom kommit på det? Det är ju genialt! |
 |
|
|
lasse78
Member

297 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 18:10:56
|
| Fanns på www.aftonbladet.se för nån söndag sen. Inte aktuellt i Europa just nu. Skall bli extra intressant att se utfallet. |
 |
|
|
aolite
Member

233 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 08:22:44
|
| Det hör till saken att det släpps färre skivor, vet inte hur många procent färre. |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 09:44:38
|
Sedan ökar ju försäljningen av DVD. Man bör nog slå ihop siffrorna för att se vad folk lägger ned totalt på skivor. Vi har ju ändå bara en begränsad mängd pengar att göra av med. Ökar något sker det på något annats bekostnad. |
 |
|
|
lasse78
Member

297 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 09:51:21
|
| Det oaktat är nedgången markant. Det börjar gå åt musik-dvd ja, så dit far en del. DVD-filmer ersätter huvudaskligen gamla vhs (tidigare konsumtion), även fast köpfilm säkert ökat både absolut och relativt. CD-R och mp3 gör sitt ute i stugorna. Folk köper inte skivor mer (förutom jag och vissa tappra nördar i olika varitioner) och grejer som taskiga kopieringsskydd som förvärrar bekvämligheten är ju skivbolagens geniala egna kreation för att skapa en säker och snabb undergång för köp-cd. |
Edited by - lasse78 on 2003/11/04 21:10:14 |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 10:18:57
|
Ojoj vilka förhastade slutsatser det dras här nu då...
Jo, folk köper skivor. Att skivförsäljningen totalt gått ner kan jag gå med på, aldrig i livet att den gått ner med 35% dock. Tyvärr har jag ingen egen (relevant) siffra i huvudet, men de gånger jag sett procent har det inte handlat om den storleksordningen iaf. Hursomhelst så har skivförsäljningen gått ner totalt, MEN midprice-skivorna har sålt mer än förut de senaste åren. Verkar som att vissa skivbolaget fattat detta och sänker priset på fullprisskivorna på test - ÄNTLIGEN! som Gert Fylking skulle sagt... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 12:17:01
|
Ja, några 35 % tror jag icke alls på. Det roliga är att när det gäller skivförsäljning så har vi bara skivbolagen EGNA siffror att titta på. Känns väldigt objektivt (oj, vad sa jag nu)  |
 |
|
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 13:41:04
|
Tror det var i DN det hävdades att en anledning till att försäljningen gått ned är helt enkelt att det inte funnits så många bra, eller rättare sagt kommersiellt gångbara, skivor ute de senaste 2 åren eller så. De "stora", ex. Mariah Carey, Madonna, Mickael Jackson, Whitney Houson (samt div pojkband och Country-artister) osv har kanske med undantag av Madonna inte haft några direkta försäljningssuccer på ett tag.
|
 |
|
|
10
Member

732 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 16:14:20
|
| f95toli är något på spåren. Den stora anledningen till nedgången i skivförsäljningen är inte (som förstås Bert och hans bolagskompisar vill hävda) nätet och mp3:or. Tvärtom säljs det nog en hel del skivor tack vare ovanstående, men det vet ju redan alla här hur man upptäcker en massa nytt via provlyssningar den vägen. De verkliga anledningarna bakom nedgången skulle jag i stället vilja hävda är dels att det inte släpps speciellt mycket bra musik i dag, och speciellt inte från de stora bolagen, dels att folk i stor utsträckning lockas av så mycket annat än att köpa skivor och lyssna aktivt på musik. Hemmabio och film är bara en sak, men det finns så klart tusen andra. Att sen priserna båda på skivor och konserter är overkligt höga (konserter har ju gått upp med i alla fall 100 % de senaste åren), gör ju knappast något för att öka skivförsäljningen. Att mid-priceskivor säljer bra ser jag dels som att priserna är för höga, dels som att det är de äldre skivorna som lockar över huvud taget. Det ska bli intressant att se om skivbolagen någonsin börjar se oss som kunder i stället för potentiella (om inte faktiska) tjuvar... |
 |
|
|
lasse78
Member

297 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 16:46:27
|
| Hävdar ändå att stora lager med folk slutat köpa skivor (nästan) helt sen Internetköret och brännplattorna började göra sitt (i alla fall "ungdomar"). Tyvärr! Motiveringen är inte alltför sällan de välkända priserna. Är konkurrensen dålig mellan försäljarna? Det verkar lite som med bensin (att det delvis känns "uppgjort"). |
 |
|
|
10
Member

732 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 17:54:48
|
Ett problem med konkurrensen på skivor är att bara ett bolag har kontrakt med en grupp/artist. Även om Columbia sänker sina skivpriser, blir ju inte Warner-skivorna billigare. Att det sen bergsäkert finns en (i alla fall en tyst) överenskommelse är förstås vidrigt.  |
 |
|
|
MaxSchreck
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 20:57:18
|
| En stor anledning till sjunkande försäljning är att de som bet sig fast vid sina LP- skivor och avfärdade CD till slut gav vika och köpte sina gamla favoriter på CD. Det tillsammans med ungdom som får tag i "sin" musik på nätet osv. och de "äldre" generationer som inte riktigt gillar Kalle Anka och Musse Pigg klubben (pojk- o tjej- banden) eller R`n B vågen som är så likriktad så det är skamligt, men som sitter på pengarna gör att skivor får stryka på foten. Folk lägger pengarna på annat. Restaurangbesök, biotittande, böcker, resor osv. |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 21:26:55
|
| Det fattade jag ingenting av. Anledningen till att det säljs mindre CD är att många nu köper sina gamla favoriter på CD...? *klia i huvudet* |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 21:47:31
|
| Felet ligger nog på flera plan. Branchen har haft huvudet under armen. Har trott att mega stjärnorna skall bära upp alltihop. Att höja priser när dom satsat fel,har ju inte funkat. Branchen har inte lyckats få köparna att inse att köpa plattor är KUL! Det har missats ett par generationer plattköpare. Som det är idag så köper inte en 15 åring en anläggning, det blir en dator. Även vi som är till åren är själv 45, får nog rannsaka oss själva. Har vi försökt föra intresset för musik och hifi vidare? Eller hur är det ställt? |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
|
MaxSchreck
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/10/24 : 00:39:45
|
| Hehe, skrev nog lite hastigt, jag menade att folk har köpt sina gamla klassiker på CD (när de blev övertygade om att det är ett bra medium) och därmed sjunker ju försäljningen efter detta. Läste innan i år att detta är största orsaken till de sjunkande försäljningssiffrorna. Och det hjälper ju inte upp några siffror när ny musik inte tilltalar så många som har pengar att spendera och de som lyssnar på ny musik i majoritet gärna utnyttjar data- nät för att få tag i denna. |
 |
|
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/10/24 : 01:34:34
|
Nej den nya musiken verkar vara likriktad och föra en tynande tullvaro. Att sedan skivbolagen är impotenta och inte kan vidareutveckla vare sig varan eller musiken är ju en anemi som måste ge men för branschen som helhet. Vill bolagen i längden finnas kvar finns det bara en väg att gå, bättre produkter med mera innehåll, större variation samt, men inte minst, billigare priser. |
Bravo  |
 |
|
|
Hjelm
Member

553 Posts |
Posted - 2003/10/24 : 15:44:45
|
Jag har använt nätet för laglig musiklyssning via launch cast, rekommenderas även om kvaliteten inte är något vidare. Detta slår enligt mig att lyssna på radio med all dessa jämrans reklam och tjatig upprapning av det senaste som skivbolagen vill att de skall spela. För att förklara hur launch cast fungerar så sätter man betyg på kategori artist album och låt, från ofta till aldrig. Man kan alltså välja att slippa (nästan) sådant man inte vill höra. Tyvärr så nöjde de sig inte med reklammeddelanden då och då utan nu måste man köpa ett abonnemang om man lyssnar hyffsat mycket (200 låtar i månaden) eller väljer bort många låtar när de kommer. Hur som helst var ville jag komma med detta, jo man fick ett slumpvis urval av låtar som man inte betygssat som var valt med hjälp av dina högt ratade artister. Detta gjorde att jag upptäckte en del nya (eller gamla inga av de nya var särskilt bra) artister som jag köpte skivor av. Detta borde skivbolagen premierat men Launchcast fick inte alla artister som var populära av någon anledning. De förstör bara för sig själva när de håller på så. Tyvär så spärrade mitt job den här möjligheten genom att stänga av active x i webläsaren :-( så nu lyssnar jag på en komprimerad variant av min skivsamling via mp3 och nu lär jag inte köpa några nya skivor efter som jag inte hör något nytt :(.
Långt inlägg och förvirrat kanske men ändå. |
Hjelm |
 |
|
|
LeoArietis
Member

1953 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 12:09:14
|
För egen del gäller att jag oftare köper "gammal" musik än ny. Mycket som görs idag håller inte och det finns otroligt mycket gammal musik att upptäcka.
Skivbolagen skjuter marknaden i sank med priser på 189 kr... konkurensen med gratis mp3 är för kraftig, att mid-price och liknande säljer bättre är ju ett tydligt tecken på fel i prissättning eller på att mid-price = gammal kvalitétsmusik.
Stora skivbolag verkar mer intresserade av enfald än mångfald. Små bolag säljer ju fortfarande...
Skivbolagen begriper inte sig på näthandel.
Skivbolagen har otrooooooligt svårt att samarbeta om artister och rättigheter för eventuella gemensamma produktioner som skulle kunna utveckla artisterna. Revirpinkandet är värre än mellan PC och Mac vilket inte säger lite. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
 |
|
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 03:48:51
|
Någonstans måste man ju kunna lyssna påskivorna, precis som i den gamla hederliga skivbutiken. Dagens skivbutiker har ett tunt utbud och hoppet står då till nätet, antingen till nätbutikerna eller mp3. Hur som helst kan man lyssna på musiken, vissa tar ned den gratis medan andra köper den. Om bolagen tror att folk kommer att köpa dyra skivor utan medvärde som man aldrig lyssnat på så tror de fel. Skivbolagen måste bejaka utvecklingen och vända den till en möjlighet eller försvinna. Ur bolagens synpunkt borde provlyssning på nätet i alla fall vara inkörsporten till ett köp och förmår de inte hantera detta så kommer de att försvinna. |
Bravo  |
 |
|
| |
Topic  |
|