| Author |
Topic  |
|
|
bjorn
senior advisor

390 Posts |
Posted - 2002/06/20 : 22:32:19
|
Hittade en ny spännande musiktidning när jag botaniserade i tidningshyllorna häromdagen. Tidningen heter La Musik och påminner en del om POP i layout. Skillnaden ligger i sättet att presentera musiken.
La Musik präglas av ett uppriktigt intresse för musik som gör att man blir nyfiken på den musik som det skrivs om. POP var mer elitistisk med sitt droppande av referenser och gav mest dåligt samvete för att man inte kände till "den där jamaicanske cymbalspelaren" som inspirerat Oasis på just det speciella trumsolot. Okey, jag överdriver lite, men ni förstår nog vad jag menar.
I detta första nummer av La Musik kan man läsa om skilda artister som Kent, EST, Tomas Ledin, (när omnämndes han med någon form av respekt i en musiktidning senast?), för att nämna några få. En artikel avhandlande "The Blue Note Story" breddar ytterligare innehållet i publikationen.
Kortfattat är detta en tidning för musikälskare av musikälskare. Min rekommendation är att ni köper den för att se om det kan vara något för er. Jag vet i alla fall att jag skall fortsätta köpa den...
mvh
Björ |
|
|
megadeth
Member

88 Posts |
Posted - 2002/06/20 : 22:55:35
|
Inte för att vara dum, men varför skulle Tomas Ledin omnämnas med respekt????????????????
---------- /Flest prylar när han dör vinner |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/06/20 : 23:34:22
|
Tackar för tipset Björn.
När det gäller Ledin så undrar jag bara varför inte alla förtjänar att behandlas med respekt? Detta fenomen är ganska vanligt dock, de som säljer bra och gillas av massorna accepteras ibland inte av den samtida kultureliten. Om 100 år kommer han hyllas som en av de riktigt stora och alla hans sånger sjungs i skolor och möten av alla de slag.
När får jag höra historien om ditt "nickname" megadeth då?
 |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/06/20 : 23:36:43
|
Inte för att vara dum heller men, varför skulle han INTE behandlas med respekt?
Evert Taube?
Jussi Björling?
Siw Malmqwist?
Yngvie Malmsten?
Svante Turesson?
Joakim Thåström?
Cornelius Wreeswik?
Eva Dahlgren?
|
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/06/20 : 23:40:44
|
Björn, har tidningen nån hemsida eller en e-mail adress så jag kan beställa ett ex av tidningen?
 |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/06/20 : 23:42:49
|
quote:
Inte för att vara dum, men varför skulle Tomas Ledin omnämnas med respekt????????????????
---------- /Flest prylar när han dör vinner?
Om du kan motivera detta på ett bra sätt, så kanske vi kan respektera din åsikt också!!!!!!!!!!
Jorm |
 |
|
|
sound4pleasure
Member

180 Posts |
Posted - 2002/06/21 : 00:13:02
|
1 - 0 till Jorma.
-Just Another Foolish Stringbender |
 |
|
|
sound4pleasure
Member

180 Posts |
Posted - 2002/06/21 : 00:19:00
|
[quote] Björn, har tidningen nån hemsida eller en e-mail adress så jag kan beställa ett ex av tidningen?
Japp!!!!!! http://www.livetsgoda.se/musik/index1.asp
Kolla, kolla!
-Just Another Foolish Stringbender |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/06/21 : 00:20:57
|
Jag tror nog inte Megadeth satte likhetstecken mellan människan Tomas Ledin och artisten Tomas Ledin.... Sen kan man ju hoppas att tyngdpunkten av tidningsreportaget låg på artisten TL....och gud vad lätt det är att vara hånfull i det läget....Frågan är ju vad han gjorde i tidningen från början? Vad kommer sen? Toto? E-Type?
Äh, glad/trevlig(vad säger man egentligen...förutom Skål!) midsommar på er!
Mvh/Mats
matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/06/21 : 14:52:48
|
Är man då en sämre/bättre människa om man gillar/hatar Toto, E-type, Ledin? Tror nog att alla seriösa artister (vad är seriöst?) och deras lyssnare förtjänar respekt.
//StefanZ |
 |
|
|
n/a
deleted

115 Posts |
Posted - 2002/06/21 : 17:39:51
|
En annan riktigt bra tidning (om än lite "smalare") är Sonic, med den följer alltid en hyperintressant CD-skiva oxå. Stark övervikt på alternativ pop dock, alltså sånt som jag gillar och ex-hifi-anläggningen oftast ogillar... 
>>>Only dead fishes flows with the stream<<< |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/06/22 : 14:54:46
|
quote:
Är man då en sämre/bättre människa om man gillar/hatar Toto, E-type, Ledin? Tror nog att alla seriösa artister (vad är seriöst?) och deras lyssnare förtjänar respekt.
//StefanZ
Det var just den kopplingen som jag inte ansåg att man kunde göra. Däremot kan jag tycka att artisten TL är värdelös.
matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber |
 |
|
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2002/06/22 : 21:54:24
|
Tack för tipset Björn!
Denna tidning skall jag spana in.
Mvh Mattias
|
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/06/22 : 22:42:44
|
Hej!
A tycker också att man ska vara mkt aktsam och( när man sågar en artist eller dylikt, ed) också väldigt tydlig( att det inte är personen man menar, osv), faktiskt gärna övertydlig.
A´s kritik av TL skulle kunna vara följande:../och då bortses det helt ifrån att TL är mkt mkt begåvad och ingenting av hans person inkluderas i denna kritik/..att en del av det senare som han gjort känns "sökt"( inte äkta, inte ifrån hans själ), sökt till att enbart sälja och allt som tar mkt tid som ex:små detaljer i musik/språk/ men framför allt/musik-teknik/mixning;-är antingen bortskalat eller borttaget, vilket då ytterligare förstärker känslan av att detta främst ska sälja( och är det något som "människan" verkligen ogillar* så är det att känna sig lurad ).
*, underdrift.
Mvh A |
 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 17:05:00
|
Bara att hålla med! Spring och köp tidningen bums! Jag har aldrig riktigt förstått charmen med Sonic, la musik däremot blev jag kär i direkt. Mycket välskrivna artiklar...
|
 |
|
|
Michaels
Member

74 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 19:41:56
|
Det låter som en intressant tidning.
Jag måste ju får tycka lite här om TL. Man kan ju ha som måttstock att alla människor skall behandlas/nämnas med respekt, sen så finns det ju undantag som med allt annat, men att sedan säga att TL inte borde omnämnas med respekt är kanske lite magstarkt, dock så har du framfört din åsikt Megadeath.
//Michael
|
 |
|
|
Totem
Member

223 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 08:32:45
|
Hmm, ja, det är ju inte precis någon kontroversiell blaska. Snarare väldigt mainstream. Inget fel med det dock. Lite tråkigt bara..
/T
|
 |
|
| |
Topic  |
|