HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Ny Musiktidning!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/06/20 :  22:32:19  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hittade en ny spännande musiktidning när jag botaniserade i tidningshyllorna häromdagen. Tidningen heter La Musik och påminner en del om POP i layout. Skillnaden ligger i sättet att presentera musiken.

La Musik präglas av ett uppriktigt intresse för musik som gör att man blir nyfiken på den musik som det skrivs om. POP var mer elitistisk med sitt droppande av referenser och gav mest dåligt samvete för att man inte kände till "den där jamaicanske cymbalspelaren" som inspirerat Oasis på just det speciella trumsolot. Okey, jag överdriver lite, men ni förstår nog vad jag menar.

I detta första nummer av La Musik kan man läsa om skilda artister som Kent, EST, Tomas Ledin, (när omnämndes han med någon form av respekt i en musiktidning senast?), för att nämna några få. En artikel avhandlande "The Blue Note Story" breddar ytterligare innehållet i publikationen.

Kortfattat är detta en tidning för musikälskare av musikälskare. Min rekommendation är att ni köper den för att se om det kan vara något för er. Jag vet i alla fall att jag skall fortsätta köpa den...

mvh

Björ

megadeth
Member

88 Posts

Posted - 2002/06/20 :  22:55:35  Show Profile Send megadeth a Private Message
Inte för att vara dum, men varför skulle Tomas Ledin omnämnas med respekt????????????????

----------
/Flest prylar när han dör vinner
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/20 :  23:34:22  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Tackar för tipset Björn.

När det gäller Ledin så undrar jag bara varför inte alla förtjänar att behandlas med respekt? Detta fenomen är ganska vanligt dock, de som säljer bra och gillas av massorna accepteras ibland inte av den samtida kultureliten.
Om 100 år kommer han hyllas som en av de riktigt stora och alla hans sånger sjungs i skolor och möten av alla de slag.

När får jag höra historien om ditt "nickname" megadeth då?

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/20 :  23:36:43  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Inte för att vara dum heller men, varför skulle han INTE behandlas med respekt?

Evert Taube?

Jussi Björling?

Siw Malmqwist?

Yngvie Malmsten?

Svante Turesson?

Joakim Thåström?

Cornelius Wreeswik?

Eva Dahlgren?
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/20 :  23:40:44  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Björn, har tidningen nån hemsida eller en e-mail adress så jag kan beställa ett ex av tidningen?

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/20 :  23:42:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Inte för att vara dum, men varför skulle Tomas Ledin omnämnas med respekt????????????????

----------
/Flest prylar när han dör vinner?

Om du kan motivera detta på ett bra sätt, så kanske vi kan respektera din åsikt också!!!!!!!!!!

Jorm
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/06/21 :  00:13:02  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
1 - 0 till Jorma.

-Just Another Foolish Stringbender
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/06/21 :  00:19:00  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
[quote]
Björn, har tidningen nån hemsida eller en e-mail adress så jag kan beställa ett ex av tidningen?

Japp!!!!!! http://www.livetsgoda.se/musik/index1.asp

Kolla, kolla!

-Just Another Foolish Stringbender
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/21 :  00:20:57  Show Profile Send matson a Private Message
Jag tror nog inte Megadeth satte likhetstecken mellan människan Tomas Ledin och artisten Tomas Ledin....
Sen kan man ju hoppas att tyngdpunkten av tidningsreportaget låg på artisten TL....och gud vad lätt det är att vara hånfull i det läget....Frågan är ju vad han gjorde i tidningen från början? Vad kommer sen? Toto? E-Type?

Äh, glad/trevlig(vad säger man egentligen...förutom Skål!) midsommar på er!

Mvh/Mats

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/06/21 :  14:52:48  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Är man då en sämre/bättre människa om man gillar/hatar Toto, E-type, Ledin?
Tror nog att alla seriösa artister (vad är seriöst?) och deras lyssnare förtjänar respekt.

//StefanZ
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/21 :  17:39:51  Show Profile Send n/a a Private Message
En annan riktigt bra tidning (om än lite "smalare") är Sonic, med den följer alltid en hyperintressant CD-skiva oxå. Stark övervikt på alternativ pop dock, alltså sånt som jag gillar och ex-hifi-anläggningen oftast ogillar...

>>>Only dead fishes flows with the stream<<<
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/22 :  14:54:46  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Är man då en sämre/bättre människa om man gillar/hatar Toto, E-type, Ledin?
Tror nog att alla seriösa artister (vad är seriöst?) och deras lyssnare förtjänar respekt.

//StefanZ

Det var just den kopplingen som jag inte ansåg att man kunde göra. Däremot kan jag tycka att artisten TL är värdelös.

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/06/22 :  21:54:24  Show Profile Send Mattias a Private Message
Tack för tipset Björn!

Denna tidning skall jag spana in.

Mvh Mattias
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/22 :  22:42:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

A tycker också att man ska vara mkt aktsam och( när man sågar en artist eller dylikt, ed) också väldigt tydlig( att det inte är personen man menar, osv), faktiskt gärna övertydlig.

A´s kritik av TL skulle kunna vara följande:../och då bortses det helt ifrån att TL är mkt mkt begåvad och ingenting av hans person inkluderas i denna kritik/..att en del av det senare som han gjort känns "sökt"( inte äkta, inte ifrån hans själ), sökt till att enbart sälja och allt som tar mkt tid som ex:små detaljer i musik/språk/ men framför allt/musik-teknik/mixning;-är antingen bortskalat eller borttaget, vilket då ytterligare förstärker känslan av att detta
främst ska sälja( och är det något som "människan" verkligen ogillar*
så är det att känna sig lurad ).

*, underdrift.

Mvh A
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/06/25 :  17:05:00  Show Profile Send lindvall a Private Message
Bara att hålla med! Spring och köp tidningen bums! Jag har aldrig riktigt förstått charmen med Sonic, la musik däremot blev jag kär i direkt. Mycket välskrivna artiklar...
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/06/25 :  19:41:56  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Det låter som en intressant tidning.

Jag måste ju får tycka lite här om TL.
Man kan ju ha som måttstock att alla människor skall behandlas/nämnas med respekt, sen så finns det ju undantag som med allt annat, men att sedan säga att TL inte borde omnämnas med respekt är kanske lite magstarkt, dock så har du framfört din åsikt Megadeath.

//Michael
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/06/29 :  08:32:45  Show Profile Send Totem a Private Message
Hmm, ja, det är ju inte precis någon kontroversiell blaska. Snarare väldigt mainstream. Inget fel med det dock. Lite tråkigt bara..

/T
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000