| Author |
Topic  |
|
|
Stigge
Member

102 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 11:12:46
|
Har nu läst flera trådar där olika personer rek. begagnat.
Låter ju som en bra idé men.... 
Hur ska man som novis på området veta att prylarna man intresserad av är i bra skick? Det är klart att man kan se och höra de "stora" felen på prylarna Men de eventuellt dolda felen?
Tacksam för lite hjälp på området
|
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 11:44:50
|
det vet man aldrig...
i cd-spelare lägger lasern av, förstärkare kan ha blivit överhettade av att nån tattare inte fixat ordentlig ventillation, högtalare är nog det tacksammaste, låter de som de ska, då är de antagligen ok...tror jag iaf
Det är alltid grisen i säcken, men man brukar känna på sig om personen var snäll mot sina prylar, sen ser man hur det är möblerat, om grejjerna får oredentligt med uppskattning, bor ägaren i hyreshus då är det ganska osannolikt att de är sönderspelade...osv...jag har inge probs med att köpa beggat, man får alltid mer för pengarna, ibland även om tex. en diskant behöver bytas...
jag var lite orolig när jag köpte mina lådor, men killen sa i efterhand att han nog aldrig lirat så högt med dem som jag gör, så det känns tryggt...hehe!
|
 |
|
|
bubbas
Member

57 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 11:47:02
|
Det är klart att det kan finnas "dolda" fel, men det är nog inte så vanligt. Fast jag råkade själv ut för det en gång. Köpte en fin tuner begagnat och allt verkade OK den första tiden. Sedan stod den några veckor utan att vara påstagen och då visade det sig att stationsminnet krånglade när jag satte på den igen.
Något som jag tycker är värre med begagnatköp är att man måste veta vad man vill ha från början. Det finns knappast någon möjlighet att jämföra apparater, fundera några veckor och sedan slå till. Kanske finns det några entusiaster som hjälper till även som säljare.
Så begagnat är för de invidga -- i alla fall om man inte är beredd att göra några felköp. Å andra sidan, köper man fel är chansen att få tillbaka pengarna större än om man köper från butik.
|
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 13:18:47
|
yalpa, tänk på vad du skriver!
|
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 13:33:33
|
?
|
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 13:43:58
|
SAOL: tattare s. -n;pl. =, best. pl. tattarna <åld., nedsättande> icke bofast person med lågt socialt anseende
Använder du ordet neger i din vardagliga vokabular också?
Edited by - Jonas N on 2002/09/01 13:44:2 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 13:46:45
|
hur stor roll spelar detta då?
|
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 13:58:56
|
ekman, ett sådant språkbruk kan väcka anstöt och hör inte hemma på ett publikt forum.
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 14:05:38
|
han åsyftade ingen speciell person det var bara ett allmänt uttryck och jag tror inte dom hemlösa i Sverige tar anstöt av vad som skrivs på detta forum ska du se
|
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 14:08:51
|
Om vi återgår till Stigges fråga.
Jag anser att man ska passa sig för att köpa begagnat när det gäller rena stormarknadsprodukter. Billigt skräp som inte är tillverkade för att hålla mer än 5 år.
Men bland erkänt högkvalitativa produkter från tillverkare som inte spyr ut nya modeller flera gånger om året, kan man göra riktiga klipp.
Forna storheter kan mycket väl hävda sig mot nya produkter till samma nupris.
Dolda fel kan man dock inte skydda sig mot annat genom noggrann kontroll.
MVH Jonas

|
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 14:14:14
|
ekman, om jag säger så här; tattare är ett rent fascistiskt/rasistiskt uttryck att jämnställas med neger.
yalpa kanske inte menade något rasistiskt med att skriva tattare i sitt inlägg, jag menar bara att han ska tänka sig för vad han skriver.
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 14:23:23
|
svenskar är alldeles för känsliga ALLTING uppfattas som rasitiskt numera till och med att sjunga nationalsången på nationaldagen uppfattas så ifrån vissa håll den stora frågan är hur f** något kan vara rasistiskt om han/hon som skriver det inte menar något rasitiskt med det hela? då ligger alltså rasismen i åskådarens ögon det är dom som är problemet inte vi som glatt sjunger vidare =)
|
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 14:36:30
|
ekman, om nu yalpa inte menade något rasistiskt med sitt inlägg, vilket jag tror att att han heller inte gjorde, kunde han väl han undanhållit oss den rasistiska jargongen. Därav min anmärkning av att han ska tänka sig för.
|
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 14:41:58
|
helt korrekt där av ekman!
ni svenskar kväver er nationella stolthet pga. att ni tror att andra kan uppfatta er som rassister...säg allt som ligger på hjärtat, då får vi en ärlig debatt istället för en tickande bomb som kommer explodera rakt i ansiktet på alla intet anande invandrare...
jag vet att det var olämpligt språkbruk på ett forum, jag ska hålla mig i skinnet i fortsättningen...
nu slår jag ett slag för att vi ska hitta på ett nytt ord för folk som missnahdlar sina anläggningar genom bla. olämplig placering...nu menar jag då svindyra prylar direkt på golvet under tv-bänken osv.
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 14:42:04
|
får jag fråga dig en sak rasism innebär rasfientlighet eller hur? hur i hela småland kan du härleda det till dom hemlösa???
|
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 15:03:26
|
Tattare är ju oftast zigenare/romer. Hade jag skrivit rom så hade det varit rassism ändå eftersom det är utpekande av ett folkgrupp på ett negativt sätt. Men då kan man ju undra i vilken utsträckning utpekandet stämmer in, varför denna utpekande pasar in på folkgruppen, om det är självvalt eller påtvingat. Detta är ett komplicerat/infekterat ämne, vi ska nog hålla oss ifrån såna här debatter på forumet. Vi är redan off-topic så det sjunger om det!
Men det vore jäkligt bra för landet om folk pratade om sånt här lite oftare, med hänvisning till den tickande bomben i mitt inlägg ovan. Fast inte här på forumet, helst...
|
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 15:20:00
|
Rasism tja. Jag menar väl: intolerans, främlingsfientlighet, diskriminering, homofobi, hatmångleri, sexism, etc... allt som inte hör hemma på ett publigt forum.
Vi ska nog hålla oss ifrån sådana diskussioner här, jag håller med dig yalpa.
Edited by - Jonas N on 2002/09/01 15:20:2 |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 15:24:55
|
japp, inga fler övertramp från min sida...
men nu är vi helt off-topic, vi har missat en rolig beggnad-debatt, tips om hur man undviker fällor osv. 
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 15:26:00
|
jo vi lägger ner den diskussionen åter till begagnatgrejerna
|
 |
|
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 15:37:08
|
För att återgå till ämnet så är min uppfattning att det mycket sällan är problem med att köpa begagnat så länge man undviker att köpa från Skärholmens loppmarknad, Slussens tunnelbana och dörrknackare. De allra flesta vanliga människor likväl som hifi intresserade är mycket ärligare i detta fall än när de säljer villa, bil eller annat.

|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 15:38:07
|
undvik även att köpa högtalare ur skåpbilar =)
|
 |
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 16:40:17
|
Jag har köpt allt utom cd-spelare begagnat. Dock har jag endast köpt högtalare privat. Tuner, stärkare, bandare och video (men det sistnämnda hör kanske inte hemma här på forumet) har jag köpt i affär. Det är ju också en möjlighet även om dom extrema fynden uteblir.
Handlar du här på forumet, Hifimagasinet, minhembio, dvdforum el dyl så kan du ofta kolla om personen i fråga sålt där tidigare. Det kan väl indikera en viss seriositet. Det säljs ju faktiskt väldigt mycket på ovanstående sajter, och skickas dessutom kors och tvärs över landet, dvs osett. Jag antar att man skulle hört om det var vanligt med fuskare. Jag har hittills bara läst två inlägg om sådant, varav det ena är om tunern i denna tråd.
Dolda fel finns det inget skydd mot. Dom kan ju dessutom vara nytillkomna.
What HiFi har lite enkla råd http://www.whathifi.com/newsMainTemplate.asp?storyID=44&newssectionID=3
bjarn |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 18:42:42
|
Frekvenssvepning från 20-40hz (beroende på) och uppåt. Var kanal för sig. Blir det missljud... Köp ej! 
 <<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>> ...Mohaa [U.P] Herr Engel.. |
 |
|
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 00:03:42
|

>( En falukorv är aldrig helt fel )< |
 |
|