| Author |
Topic  |
|
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 08:21:22
|
Vilka skivor med Johnny Cash är det egentligen som är helt nödvändiga att äga? Att det skulle vara något han spelat in efter 1980 (på ett ungefär) tror jag knappast.
Själv har jag en Sun-box (3-CD), en 2-CD samling med olika Columbia-spår samt de två live-albumen St Quentin och Folson Prison. Gissningsvis håller den nyutgivna konserten i Madison garden samma höga klass som de två andra.
Utöver ovan nämnda album finns det ju en hel hög studioalbum utgivna på Columbia under 60- & 70-talet. Vilka av dem bör man skaffa sig? Finns det mot förmodan något annat som är intressant? Att albumen utgivna i slutet av 90-talet skulle vara särskilt exceptionella tycker jag inte (de är dock OK). |
|
|
Thor
Member

78 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 10:02:02
|
American IV: The Man Comes Around, från 2002 är i mitt tycke helt otroligt bra, har du inte hört den så är det bara att köpa. Tycker inte albumen från slutet av -90 kommer i närheten av den skivan.
|
 |
|
|
new order
Member

238 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 21:58:30
|
quote:
American IV: The Man Comes Around, från 2002 är i mitt tycke helt otroligt bra, har du inte hört den så är det bara att köpa. Tycker inte albumen från slutet av -90 kommer i närheten av den skivan. quote:
kan inte annat än hålla med thor.den skivan är fantastisk.köp den!så snabbt du bara kan!
|
 |
|
|
ozzy osmond
Member

73 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 22:14:15
|
American Recordings 1 från 1994 och Unchained från 1996. Cash är en legend av stora mått !! Såg konserten i Slottsskogen Göteborg , det var stort. säger ozzy som har ett inramat signerat foto av J Cash på väggen. kul grejer !
|
Kunskap , Glädje ock så mycket Sabbath |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 23:59:20
|
De sista skivorna är lite annorlunda mot mycket av det han gjorde tidigare. De är lite mer dämpade, mörka och allvarliga. Men i och för sig har han väl alltid varit allvarlig. Både när han sjunger om brinnande ringar, trampande på linjer, pappor som sjunger bas och fängelse blues.
Jag tycker att "American III: Solitary Man" är bättre än hans sista. En annan bra från 90-talet är "American Recordings"
Några andra skivor jag har av honom som jag rekomenderar är "A Boy Named Sue", "På Österaker", "At San Quentin", "Bitter Tears", "I Walk the Line", "Johnny Cash With His Hot & Blue Guitar" och "Now, There Was a Song". |
Oops! I did it again |
 |
|
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 08:16:30
|
| Till Divander: Finns alla de där sistnämnda skivorna på CD? |
 |
|
|
sisko
Member

202 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 08:53:06
|
| En skiva, förutom the redan nämda, som jag tycker är riktigt bra är Ragged old flag från mitten av 70-talet. Enbart låtar som the man black skrivit själv. Dessutom en bra remastring och hdcdkodad. |
 |
|
|
Resolution
Member

158 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 19:29:58
|
Unchained och Man comes around är båda ***** enligt mig och livet skulle vara bra mycket tråkigare utan dom  |
"In my mind, I'm already gone" |
 |
|
|
MaxSchreck
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 21:26:02
|
| De sista åren arbetade Johnny hårt, särskilt nu i slutet sedan hans fru dog, så det kommer att släppas en hel del alster postumt under de kommande åren. Hoppas de blir lika bra som American Recordings plattorna. |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/11/02 : 23:58:15
|
| JesseX: Jag vet inte alla mina är på vinyl. Men jag kan tänka mig att en del av dom även finns på cd. |
Oops! I did it again |
 |
|
| |
Topic  |
|