| Author |
Topic  |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/11/02 : 00:37:55
|
Det är verkligen tur att man kan vara ungkarl i musikens värld.
Det började med Linda Ronstadt. Hennes röst var som en kristallspunnen spindelnätstråd genomsvept av den uppåtgående gryningsolens skimmer. Hon svepte genom rummet likt ett samurajsvärd med en musikalisk skärpa som tårade mina ögon. Men då kom Lucinda Williams och gav varje stavelse, ja varje ton en dimension av smärta och en lidelse. Inget är gratis, kärleken kräver uppoffring, lycka kräver smärta. Hon kunde ge en grusväg ett förgyllt lidande. Jag blev fast i ett förhållande av melankolisk, smärtsam förälskelse. Men en kväll lyssnande jag på Sophe Zelmani och det blev kärlek vid första öronkastet! Helt magnifikt, stillsamt och avskalat framfört med en blygsam integritet. Jag blev lycklig. En svensk artist som kan förmedla sådan lyrik och sång. Jag blev hänförd! Men som för så många ungkarlar blev frestelsen för stor. En sen natt slarvade jag in på hifi-forum och blev rekommenderad "Wrecking ball" av Emmylou Harris . Under en tät producerad matta av Daniel Lanois framträdde en ängels röst. Tolkningar av Bob Dylan, Neil Young ja t.o.m Jimi Hendrix fick mig att utan fallskärm hoppa utför branten med öppet hjärta. Närmare himlen kommer jag inte... Nu gifter jag mig
Hjälp mig ! Ni på forumet som satt mig i denna törstande beroendeställning hjälp mig, vilken skiva med Emmylou skall jag köpa nu ????
|
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2003/11/02 00:39:18 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/11/02 : 01:09:10
|
| Eftersom du drabbades av Wrecking Ball efterföljarna Red dirt girl och Stumble in too grace. Inte riktigt lika otroligt bra men dom räcker långt! Kolla även in Western Wall Harris och Ronstadt. Äldre Emmylou plattor dubbel samlingen Ahtalogy är kanon. Rekomenderar Gram Parson Grevorius angel/GP Emmylou sjunger duetterna med Parson helt magiskt. Andra kvinnliga höjdare Maria McKee You gotta sin too get saved, Tich Hinojosa Frontejas, Toni Price Lowdovn and upp, Catie Curtis My shirt looks god on you. Nu blir du fattig men lycklig! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/11/02 : 01:52:29
|
Tack Svejk Hellre fattig och lycklig än rik och olycklig. Mycket intressanta tips där.
Skall kolla upp dom alla.
 |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 09:08:43
|
Bilden i länken visar albumet Spyboy som är bäst i test! Riktigt ruggigt bra och jag gråter varje kväll eftersom jag inte fick biljetter till Cirkus där Emmulou spelar med just Spyboy (alltså bandet som gav namn åt live-skivan, men bl.a. Buddy Miller som du kan kolla upp, liksom han fru (?!) Julie som körar lite här och var på Lussans (Lucinda williams dårå, för den som inte är hej och du) och Emmylous skivor om jag inte har fel).
/en john med en Lussan-t-shirt
Edit: åsså måste du ju kolla in Kasey Chambers förstås, även om hennes bästa bara finns på singlar, men skivorna är rätt ok också. Går att lyssna på på sprayradio om man (nash)vill |
Hörlursfrilla! |
Edited by - John on 2003/11/03 09:19:50 |
 |
|
| |
Topic  |
|