HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivor är inte gratis...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/11/01 :  01:57:12  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag råkade kolla mitt konto på CDON, och bara där har jag tydligen de senaste åren handlat för över 15kkr. Konstigt, för jag tycker att min skivsamling ser lika futtig ut som alltid...

(Bara en parantes, kanske beror på att jag är trött)

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/11/01 :  10:02:47  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej Johansson!

Jo, så känns det för mig också. Vart tar de vägen alla skivorna man handlar? *s*
Fast man köper kanske 100 cd varje år, så verkar de inte bli fler ändå … Men när det är dags att börja ordna lite skivorna så märker man att de får inte plats som förut. Då lägger man de lite varstans där det finns bättre med utrymme och på så sätt kanske man inbillar sig att de blir inte fler … (fast det gör dem ändå).
Jag har inte beställt från cdon.com förut, men måste tydligen börja göra det, då de har oftast bästa priser inom landet.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/01 :  11:18:33  Show Profile Send svejk a Private Message
Har gjort ett överslag i huvudet och kommit fram till att jag under åren ca 30 shoppat plattor för ca 250 K. Att jag är korkad har jag fått höra! Får dom pengarna hade du kunnat köpt ett hus. Men jag bor hellre i en lägenhet med musik och väldjud än i en tyst kåk !

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/11/01 :  14:28:49  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej svejk!

Nehej … Du är inte korkad. De är bara avundsjuka på dig. *s*

Det finns många mycket sämre sätt att spendera pengar på, och du genom ditt yrke vet garanterad ett sätt som är kanske det allra sämsta!!
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/11/01 :  14:39:01  Show Profile Send aaight a Private Message
det är ju en stor fördel med cd. dom tar inte så stor plats.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/01 :  15:32:52  Show Profile Send nin a Private Message
Var glad att det är bara 15 000 kr
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/01 :  16:27:40  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Det finns många mycket sämre sätt att spendera pengar på, och du genom ditt yrke vet garanterad ett sätt som är kanske det allra sämsta!!
Jobbar Svejk på systembolaget, missbrukarvårdare eller säljer han möjligtvis cigaretter ???
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/01 :  16:32:21  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag är autodidakt adiktolog men är jag trött på skiten är jag fyllemotare!

Svejk
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/01 :  16:42:09  Show Profile Send Aton a Private Message
Fyllemotare, kan det vara dörrvakt det ? Krogen kostar helt klart en del pengar.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/01 :  17:04:15  Show Profile Send svejk a Private Message
Nej någon IQ är jag ej, vore iofs häftigt då jag är handikappad. Sveriges första invalid som dörrvakt!. Jobbar som alkohol och drogrådgivare i gruppform. Har ett antal tungt belastade missbrukare och kåkfarare som jag försöker hjälpa till självhjälp.

Svejk
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/01 :  18:06:14  Show Profile Send Aton a Private Message
OK. Då fick man svar på det.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/01 :  23:26:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Konstigt, samma känsla har jag hur mycket skivor man köper verkar de inte bli flera, det var bättre på vinylens tid, de syntes bättre.
Däremot får samma ringa mängd skivor aldrig plats någonstans märkligt nog.

Bravo
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/11/02 :  09:14:12  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej svejk!

Jag har shoppat musik ungefär lika länge, fast det är osäker om jag har lagt ut lika mycket som du …
Men i runda slängar kan man säga gissningsvis att de skulle räcka att snurra dygnet runt minst tio veckor.
När jag var yngre var mitt sätt att definiera mängden av skivor tillräckligt stor om man skulle ha så många plattor att de skulle räcka spela ett helt år oavbrutet …

Anders Eldeman från Melodikrysset har i sin ägo förmodligen Europas största privata skivsamling som är över 100 000 skivor!
Han har redan testamenterat alltihop till staten för framtida forskning.

Visst är det mycket, men de tar också en enorm plats. Och nackdelen att ha jättemånga skivor är ju att varje platta får allt mindre uppmärksamhet och blir mindre och mindre spelad. Tiden räcker helt enkelt inte till.

Edit: Ett viktigt ord fattades.

Edited by - pick-me-up on 2003/11/02 09:42:15
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1164 Posts

Posted - 2003/11/02 :  18:14:12  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Har kommit till det stadiet att jag inte får platts till alla skivorna i ett rum, tycker inte att det är en bra idé att sätta bokhyllor framför fönstren.
Så mina LP börjar flytta på sig till arkivet till förmån för CD .

Men det kanske blir en lösning att lagra CD skivorna digitalt på en server så slipper de att stå framme. Och när man skall "finlyssna" så åker original CD skivan fram.

Har även börjat lagra LP skivorna på en PC-server, men jag vet inte, det fattas något när man inte får titta på skivspelaren när den snurrar, och ingen motion får man när skivan skall vändas.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/02 :  19:11:59  Show Profile Send nin a Private Message
Jag ligger nog runt 20-30 000 kr på skivor per år, beroende på om jag kör mest film eller musik det året.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/11/03 :  10:01:43  Show Profile Send Johansson a Private Message
Det bästa/sämsta med att handla över nätet är att man aldrig behöver hålla pengarna i näven. Hur lätt är det inte att slänga iväg ett par skivbeställningar på 600 kr vardera bara för att testa några nya artister? Senare samma dag får jag ågren när jag köper en korv med bröd för 25 kronor kontant...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000