HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad skall kollas på beg. vinyl?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/31 :  21:18:37  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Det blev nåt strul så min förra skrift förintades, så därav denna ytliga introduktion. Nåväl, vad skall man fundera över då man skaffar beg. vinyl rent tekniskt? Exkluderar således musik, utgåva och sånt och fokuserar på identifikation av plattans kondition.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

ozzy osmond
Member

73 Posts

Posted - 2003/10/31 :  23:21:09  Show Profile Send ozzy osmond a Private Message
Repor , kladdiga fläckar , bubblor. Nån kan använd Aceton vid rengöring...då låter det inte bra sen...
Mät spänningen i den statiska elektriciteten, inget kul med elchock.
Järnfilsspån i spåren är inte bra det heller.

Kunskap , Glädje
ock så mycket Sabbath
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/11/01 :  01:54:36  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Tyvärr kan skivor som ser "helt nya" ut, låta förskräckligt illa!
Att köpa beg. vinyl är alltid förenat med en viss risk. Säljaren tycker kanske att den "är jättefin", vilket inte betyder att DU blir nöjd.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/11/01 :  10:11:19  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Håller med dig SZR!

Man vill inte utsätta en dyr nål för okända skivor. Kanske fastnar det nåt skit som inte går att få bort sen.
Och det är precis som du säger att även om plattan ser helt fräsch ut så kan det låta illa ändå.
Har den varit spelad med en nål som är sliten går skadan inte reparera. Och långtifrån alla är eller har varit kanske så noga med skivhantering som man själv är.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/11/01 :  11:26:07  Show Profile Send JesseX a Private Message
När du handlar dem i butik är det ju oftast vissa butiker som generellt håller god standard. Någon koppling till priset finns
inte alltid.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/01 :  15:08:00  Show Profile Send gcs a Private Message
"När du handlar dem i butik är det ju oftast vissa butiker som generellt håller god standard. Någon koppling till priset finns
inte alltid."
Jag håller med om detta...sedan det här med att skivan är spelad med en sliten nål. Det behöver inte betyda att det för den skull låter illa med din perfektadiamantnål. Alla nålar sliter olika på skivorna och man kan ha den turen att den egna nålen ligger annorlunda i spåret jämfört med den tidigare ägarens pickup. Skivan ska åtminstone se fräsch ut.

gcs
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/01 :  18:40:58  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Vissa som säljer begegnat betygsätter plattorna utifrån kvalitet. Betygen har stämt väldigt bra på de plattor jag köpt.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/11/01 :  20:38:27  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Att skivan inte är skev. Det glömmer man ibland, den kan vara repfri men oplatt. Lite svårare att kolla optiskt är centreringen.

Jag chansar för det mesta, inget jag köper är särskilt dyrt, det må vara hänt om en och annan skiva inte är perfekt. Repor tittar jag naturligtvis efter. Smuts går att ta bort.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/04 :  13:37:05  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Det första man ska kolla är etiketten! Hur många skivor har man inte köpt och sedan upptäckt att det är en annan LP i innerpåsen...Sedan går det nästan inte avgöra skicket på en LP utan att spela den, som SZR så riktigt påpekar kan skivor som ser nya ut låta illa och de som ser ut som vrak kan låta förvånansvärt bra.
Har man plats så är det inte dumt att ha två skivspelare, en extra med en inte så märkvärdig nål för att spela lite sämre vinyl på.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/11/04 :  22:06:51  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Eller två tonarmar.

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/11/04 :  22:45:02  Show Profile Send divander a Private Message
Det är lite lättare om man köper klassisk musik. Över lag är skicket på klassiska skivor betydligt bättre än andra. De kanske inte är lika mycket "partyspelade"? Vad vet jag? De brukar ialla fall både se bättre ut och låta bättre.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/05 :  10:58:55  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Hatoil, angående centreringen av hålet läste jag på en websida som beskrev vinylpressningsprocessen ( wow, vilket ord...) att centreringen görs för hand! Det står alltså en snubbe och försöker hitta centrum, och ställer sedan in maskinen därefter. Vilket jobb...
http://www.recordcollectorsguild.org/v_pressing2.html
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/05 :  12:14:49  Show Profile Send lasse78 a Private Message
En sidofråga jag konfronteras med. Om man uteslutande skaffar beg. vinyl och aldrig eller påfallande sällan fabriksnya pressar så hur dyr/bra skivspelare inkl. resten är det motiverat att ha (i stort)? Det borde ju rimligtvis bli mer exakt återgivning av felen med bättre grejer (standardutfall iofs) samt att det känns avigt att ha oerhört dyr utrustning och bara halvtarvliga Lp:n? Rätta mig gärna om ni anser att jag har fel.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/05 :  15:28:55  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Om man uteslutande skaffar beg. vinyl och aldrig eller påfallande sällan fabriksnya pressar så hur dyr/bra skivspelare inkl. resten är det motiverat att ha (i stort)?

Så dyr/bra man har råd med. Helt klart.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/11/05 :  15:34:37  Show Profile Send divander a Private Message
Begagnat är inte lika med halvtarvliga. Det finns bra skivor som är begagnade och det finns dåliga nya pressar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/05 :  15:45:38  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Generellt får man ju vad man betalar för. Mina lp:n är inga museala föremål med pris därefter, utan vanliga bruksgrejer. Mao "billiga skivor". Så dyr man har råd med är ju ett sätt att tackla det hela (enkel sådan). Det finns således ingen "schablongräns" alls för spelarn? Man är ju onekligen begränsad om man siktar in sig på beggad bruksvinyl. Jag skulle i alla fall så gärna vilja ha ett konstruerat tak, men har naturligtvis haft oerhört fel förut och kommer att ha det igen.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/06 :  02:14:55  Show Profile Send nin a Private Message
Förstår inte vad du menar? Jag hittar kalasbra gamla Decca skivor för 30kr som låter super fint. Dom har ju såklart en fördel av att jag har en bra spelare.
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/06 :  06:36:10  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Det gör du alldeles säkert och det bestrider jag inte alls. Men de flesta 70-80-tals rockplattor för under 100 kr trivs nog inte ypperligt i en referensspelare skulle jag tro. Det är helt enkelt bruksplattor och skicket "är som det är" (inte növändigtvis katastrofalt) och i det läget känns det lite överdrivet med vansinnigt bra spelare. Eller är jag ensam om denna uppfattning (kan vara så?)? Nyutbudet är av förekommen anledning lite begränsat jämfört med cd. Output styrs ju av input så att säga.

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/11/06 :  13:23:36  Show Profile Send divander a Private Message
Många av inspelningar från 70- och 80-talet är väldigt bra. Och många begagnade skivor är i princip i nyskick. Och de allra flesta går att hitta för högst någon tia. Det finns ingenting som säger att man skall ha en sämre spelare för att man spelar begagnat, en viss musikstil eller skivor från vissa årtionden. Köp en riktigt bra skivspelare och fynda sedan bland skivbackarna.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/06 :  13:53:29  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Har en del skivor (är väl tresiffrigt va gäller lp:n), Pro-Jectspelare 1.2 C och Goldring 1012 GX pickup så utvärderar främst uppgraderingsbehovet (Rega, Thorens, Pro-Ject, ny RIIA, Goldring, Ortofon, Grado, Sumiko, kablar etc.). Kan tänka mig att många (eller så inte) har kommit att tänka på samma sak för i alla fall i min stad dyker det upp nya lp-antikvariat hela tiden...Till och med min handlare sade att det är onödigt att betala ihjäl sig om man ENDAST lyssnar på beggat och hans uppgift är trots allt att hämta in pengar.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/06 :  17:08:00  Show Profile Send gcs a Private Message
"Angående centreringen av hålet läste jag på en websida som beskrev vinylpressningsprocessen ( wow, vilket ord...)"

Snubben som centrerar matrisen kallas för matrisuppsättare...en utrotningshotad släkt. Wow är den typ av svaj som skivor och skivspelare kan vara drabbade av.

gcs
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/06 :  19:22:50  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
"Man är ju onekligen begränsad om man siktar in sig på beggad bruksvinyl"
Förstår inte heller riktigt resonemanget, Lasse78 . Vari ligger begränsningen?
Sköts vinylen rätt så låter de bra i många många år, dessutom var det oftast bättre kvalitet på vinylen förr. Och det finns bokstavligen miljarder LP ute i omlopp , så där ser jag inte någon begränsning heller. Visst, ny musik kommer inte ut på vinyl i någon större omfattning, men att sätta ett "tak" på vad spelaren får kosta baserat på begränsningar på tillgång eller kvalitet tycker jag är omotiverat. Det krävs dock en bra spelare för att ta fram det som finns gömt i spåren , och jag tror att många som sålde sina skivsamlingar när CDn kom helt enkelt aldrig hade hört en RIKTIGT bra skivspelare...
För mig personligen handlar det dock mest om känsla , det är roligare med vinyl helt enkelt, och för viss musik som t.ex. reggae och blues är det nästan ett måste...
Oj det blev långt det här , sorry !
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/06 :  20:25:41  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Nå, vi säger så då...Har ju inte testat så.

Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/06 :  20:29:47  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Dessutom hävdar jag att det stora flertalet inte vistats hos petnoga audiofiler och det är väl mitt problem antar jag (att jag inte undviker de undermåliga och halvdana exemplaren). Massmusik från 70-80-tal hanterades inte särdeles varsamt överallt och många av de högarna från vinden säjs nu. Såja, blev det bättre så?

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:19:02  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Visst, det har du alldeles rätt i. Jag undviker heller inte de halvdana exemplaren om det är nåt jag vill ha , det är ju trots allt musiken som är grejen, eller hur?
Sen är ju vinylen fortfarande billig så man kan ju kosta på sig ett sämre ex i väntan på ett bättre.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:37:32  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
bostrowskij, det hade jag ingen aning om. Men det är ju tydligt att den killen är på fyllan ibland.

Jag tror att merparten av dem med exklusiva anläggningar har dem för att spela gamla (begagnade) skivor. Så nog är de värda det. Bara man hittar fina ex, och att musiken är väl inspelad/pressad från början. Mycket skit från 70-80, men mycket vackert också!

Jag blev väldigt förvånad när jag bytte anläggning hur bra gammal bruksvinyl kan låta.

Edited by - Hatoil on 2003/11/06 22:38:42
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000