HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 BB DF1704 Digital attenuation
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

A8
Member

360 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:51:39  Show Profile Send A8 a Private Message
Tänkte försöka mig på att använda denna funktion i digital filtret för att styra volymen. Är tyvärr mer praktisk än teoretisk och undrar om någon vet hur man man kan gå tillväga.
I databladet står det FFh att:0dB, EEh att-0,5dB, 01h att-127.5dB, Jag inser att det är räkne tal men fattar inte hur man handfast realiserar det hela.
Någon som vet?
Mvh

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/02 :  16:38:10  Show Profile Send P.P a Private Message
Öhh!?!

P.P blir lite misstänksam mot din fråga. Vet du hur du skiftar in data via MD/MC/ML men inte vet hur du ska få rätt nivå eller??
FFh betyder ju bara att du skickar in data i form av 1111 1111
FEh = 1111 1110
FDh = 1111 1101
osv

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2002/09/02 :  17:20:08  Show Profile Send A8 a Private Message
Många svar...
Jag antar att jag inte vet hur man skiftar in datan samt hur jag enkelt genererar räkne serien.
Rätt nivå ger sig nog om resten är på plats.

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/02 :  19:20:04  Show Profile Send P.P a Private Message
Många svar berodde på en slö sajt som inte ville reagera och sedan gjorde det på fel saker... Att den sedan var långsammare än en trafikkö på autobahn utan för Hamburg gjorde att det inte blev rättat förrän nu.

Nåväl.
Du vet alltså inte hur du ska generera en räkneserien eller hur du ska skifta in datan. Då misstänker P.P att det återstår rätt mycket att lära för att åstadkomma det. Det behövs troligen ett st mikrokontroller för att få det att fungera och om du inte vet hur en sådan fungerar och hur den ska programmeras så är det nog rätt kört. Tyvärr

Vill du lära dig om mikrokontrollers så rekommenderar P.P att du kollar lite på www.microchip.com och tittar på deras PIC16F84. På den svensak distributörens hemsida så fanns det tidigare väldigt pedagogiskt material (kommer tyvärr inte ihåg vem som är distributören just nu). Anywell en dylik krets borde kunna vara utmärkt för att klara jobbet!

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2002/09/03 :  00:07:53  Show Profile Send A8 a Private Message
Ratt pa...misstankte att sa var fallet.
Tack anda, jag kommer inte att fissla med microprocessorer, hade hoppats jag kanske kunde fixa det med en enkel uppsattning pa/av switchar.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2002/09/03 :  07:22:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
hoppats jag kanske kunde fixa det med en enkel uppsattning pa/av switchar

Det kan du!!!! Det blir inte alls lika snyggt men visst skulle varje position kunna ersättas med en switch och du skulle därmed kunna genererar talserier tills fingrarna trillar av av allt pillande....
Alternativt borde det gå att finna en mekanisk räknare som generererar talserien. Jag har sett mekaniska räknare för 4-bitar dock inte för 8. Men det borde gå att hitta någonstans. Varning dock för att en dylik troligtvis är ganska dyr....[:(
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2002/09/04 :  18:59:15  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Hade inte allt om elektronik nåt sånt som tillägg till DAC2000 ?
Du kanske skulle kolla igenom nr.3 år 2000

Kopierade detta från deras hemsida( www.alltomelektronik.com ):

Digital volymkontroll för vår Audio DAC 2000.
Denna krets är speciellt framtagen för er som inte är nöjda med den enkla fixerade volymnivån hos Audio DAC 2000. Minimala modifieringar av DAC-kortet och en enkel processorkrets är allt som behövs för att lägga till en tryckknappsstyrd volym och balanskontroll de luxe. Det finns även en justerbar grundinställning!

Lycka till
Nicke
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2002/09/04 :  20:17:42  Show Profile Send A8 a Private Message
PAC, borde kunna anvanda 2 st 4 bits mekaniska.
Nicke, bra tips, skall kolla upp.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2002/09/04 :  21:13:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja,

det borde gå med 2st. De jag såg var 16-ställiga tumhjulsomkopplare, två sådana så har du 1 byte och kan generera det du behöver. Kanske lite omständigt men nöden har ingen lag???

Fast du borde nog försöka lära dig lite om PIC'ar så att du kan få en "snyggare" lösning. Om du gör en lösning där PIC'en räknar pulser upp och ner kan du ha en lösning som klara både fjärr och manuell med samma lösning, den blir skalbar!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000