HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 massivträ ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/02 :  21:12:59  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
någon som vet var det går att få tag på mahogny eller likande trä med en storlek på ca 10*44*35 cm ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/02 :  21:23:11  Show Profile Send P.P a Private Message
Det var en rätt rejäl bit! Motsvarar storleken på ett mindre steg eller någon mer normal lågnivå apparat. Vad ska du ha den till???

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/02 :  21:24:55  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
tänkte skapa en cdspelar "låda"...

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/09/02 :  22:07:17  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Har du kollat med en båtbyggare?

En sak kan du vara säker på iaf, träbiten kommer att vara ofantligt dyr om du hittar den.

//Henrik

Edited by - H on 2002/09/02 22:07:4
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/02 :  22:16:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Kolla med Bröderna Holms trävaruhus i Sala dom borde kunna hjälpa till.

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/02 :  22:38:41  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
H: ungefärhur mycket är ofantligt dyr ?

Dahlberg: du har inga telenummer, hemsida adresser eller liknande liggandes någonstans ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/02 :  22:43:29  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
det borde gå med två bitar på ca 23*35*10 också, skulle det kanske kunaa bli lite billigare ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/02 :  22:54:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Dahlberg har rätt.

http://www.mamut.com/brodernaholm

- Ett RÖR säger mer än tusen transistorer
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/09/02 :  22:58:11  Show Profile Send AndersP a Private Message
Paradis Oscar: Hade du tänkt tälja ut lådan ur den där stora träbiten, eller?
Är det inte både lättare och billigare att bara göra fronten i en fin massiv bit och använda tex aluminium, stål, MDF eller plywood till resten av lådan?

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/02 :  23:20:58  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
nix, hade tänkt att fräsa ut den...
det är betydligt lättare för mig att fräsa ut den i trä än att hålla på att böka med metall, sen kan det bli ganska vackert med trä också...

Flint: tackar !

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/09/02 :  23:57:19  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
paradis_oscar,

Som av en ren händelse så råkar jag precis sitta och läsa Bröderna Holm AB's prislista

Priset på mahogny (kantad):

23 mm, 25920 kr/m^3 eller 618 kr/m^2
40 mm, 25920 kr/m^3 eller 950 kr/m^2
53 mm, 25920 kr/m^3 eller 1236 kr/m^2

Som du ser av ovanstående så finns inte den dimension som du behöver. Du får dock hyvla upp mindre bitar och limma ihop dessa tills du fått den dimesion du är ute efter.

Observera att ovanstående priser är exkl moms och dessutom är priserna kanske inte helt daxfärska ...

P.S.
Om du åker till Bröderna Holm AB så spana i ett träslag som heter Amarant . Detta är ett hårt mörk-lila träslag som jag funderar på att bygga ett par diskanhorn av . Kostar dock 100.80 kr/kg
D.S.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/03 :  00:05:20  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Dahlberg har rätt.

http://www.mamut.com/brodernaholm

- Ett RÖR säger mer än tusen transistorer -

Fantastisk,dom finns på nätet.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/03 :  02:37:49  Show Profile Send Flint a Private Message
paradis_oscar

Du kan ju limma ihop bitar med om du inte skulle hitta en hel bit som passar.

Sen kan du kanske kolla med någon gitarrbyggare.

Arne Arvidson, en gammal veteran som påstås extraknäcka åt Luthman scandinavia. Han kanske kan nås via Hans Ludwig på jobb@luthman.se

eller

Mabass Custom bass & guitar
Örebrov. 25 B. 691 52 KARLSKOGA
0586 - 3130
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/03 :  09:17:11  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
jag har gett upp planerna på att hitta en mahogny bit i rätt storlek...
så nu letar jag andra träer med en tjocklek på minst 8 cm.
någon dom har ideer på träslag som ligger åt det mörkare hållet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/03 :  09:38:12  Show Profile Send Flint a Private Message
Njaäe, men du kan ju betsa också. Ta något träslag som är lätt att bearbeta. Vet inte riktigt vad som skulle passa men där kan Målare allt som är värt att veta. Sen dunkar du in på färghandeln och köper hela deras lager av bets och går hem och blir färgad. Jag har lyckats med körsbär på bjökplyfa men den är mer vintagehonungsgulrödbrun än mörkt, typ.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/09/03 :  09:48:47  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by paradis_oscar

jag har gett upp planerna på att hitta en mahogny bit i rätt storlek...
så nu letar jag andra träer med en tjocklek på minst 8 cm.
någon dom har ideer på träslag som ligger åt det mörkare hållet ?

paradis_oscar,

Det är nog svårt att få tag på massivt trä i den dimension som du behöver. Speciellt om du vill ha något exklusivt träslag. 8 cm är ändå ganska så tjockt ...

Jag är visseligen ingen snickeri expert ... Jag skulle dock i ditt fall välja det träslag som jag gillar bäst och sedan limma ihop ett antal träbitar av detta träslag, tills jag får en så pass stor massiv träbit som jag behöver för ändamålet. Dessutom så skulle du t ex kunna kombinera två olika träslag vilket kan ge en ganska häftig effekt. Ek och Amarant funderar jag t ex på
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/03 :  18:25:25  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
ett annat alternativ kan ju vara att ta 4 22mm mdf plattor och limma ihop, och sedan fanera elt. lacka.
är det svårt att fanera om man vill ha det snyggt
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/04 :  00:32:02  Show Profile Send mag a Private Message
Är ganska säker på att det går att få tag i 80mm Mahogny på tex fanerkompaniet mm då är det dock bara rå sågat så det går bort några mm i hyvling och slipning.

Det du dock bör tänka på är att trä har en förmåga att slå sig så det kanske är bättre att limma ihop ett gäng tunnare bitar istället.

Neriks: har du nån länk till nån bild på Amarant ?, blev väldigt nyfiken. Är det ungefär samma pris som honduras Mahogny ?

edit: gjorde en snabb överslags räkning och inser att Amarant är 2-3 ggr så dyrt som Mahogny, stämmer det ?

Mvh //Magnu

Edited by - mag on 2002/09/04 00:35:39
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/09/04 :  09:52:24  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by mag
Neriks: har du nån länk till nån bild på Amarant ?, blev väldigt nyfiken. Är det ungefär samma pris som honduras Mahogny ?

edit: gjorde en snabb överslags räkning och inser att Amarant är 2-3 ggr så dyrt som Mahogny, stämmer det ?

mag,

Jag hittade en bild på Amarant (eller Amarante eller Violettholz som det oxå kallas) ...

Jag funderade ett tag på att använda 50 mm massiva Amarant-plankor som golv i mitt lyssningsrum men det blev för dyrt . Kommer förmodlige bygga ett par mindre diskanhorn i Amarant framöver eftersom jag gillar träslaget ganska mycket ... [^
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/04 :  11:20:39  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
jassa det finns altså att få tag på.
brukar det inte finnas trä som har legat och torkat ett ex. antal år för att det inte ska slå sig ?
du har inte några internetadresser till t.ex fanerkompaniet eller andra
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/04 :  11:34:29  Show Profile Send Flint a Private Message
Ett annat uppslag. Gamla bönder kan ibland ligga inne med tjocka sågade plankor av olika träslag.
Dom användes tidigare vid tillverkning av diverse redskap och tillbehör inom jordbruket.
Björk var vanligt och användes för sin styrka.
Kul med en CD där vissa delar kommer från 40-talet

Edited by - Flint on 2002/09/04 11:35:06
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/04 :  19:42:20  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
jojo, det skulle ju kanske vara något, fast då måste man ju få tag på en gammal bonde eller två...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/04 :  20:36:36  Show Profile Send Flint a Private Message
Där jag bor växer dom på "trän".
Sätt ut en annaons i lokalblaskan.
Snickarvirke köpes. Gärna maskstungen
50-årig björk.

Edited by - Flint on 2002/09/04 20:37:28
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/04 :  21:13:31  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
även här växer dom väl någolunda på träd, fast det är ju nån mil eller 2 bort.
fast nu är planerna ändrade igen som vanligt, det blir en "låda" av ihoplimmad 10mm MDF blir lättare att arbeta för mig som egentligen saknar en fräs och son inte har fräst så mycket... sticksågen kan jag däremot använda ganska väl. sedan billackat i svart med en träfront av något roligt träslag.
Det är planen i nuläget
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/04 :  23:53:12  Show Profile Send mag a Private Message
prova www.fanerkompaniet.se det är till fabriken dom har en adress i värtahamnen också. Men jag tror att Holm också kan fixa 80mm tjocklek.

Neriks: såg riktigt trevlig ut, tack, har funderingar på en sämgram i Mahogny men tycker det blir krångligt att betsa då den är för ljus annars.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000