Idag har jag två st subbar placerade i rummets främre hörn och tampas med en hel del rumsresonanser. peaker på typ 6 dB vid 40, 60 och 70 Hz, en dipp på 5 dB vid 50 etc... Det mesta har jag lyckats räta ut med en Behringer 2496 aktivt digitalt delningsfilter med parametrisk Eq, (och jag måste säga att jag verkligen gillar den torra strama basen man får när man städat lite i frekvensgången). Jag vill naturligtvis hellre delvis komma till rätta med detta problem vid källan... En idé är att bygga fler subbar och placera ut i fler av rummets hörn...
Dock har jag på senare tid börjat intressera mig för Dipolsubbar (Eq av dessa är ju numer inget problem med Behringer'n)
Hur mycket av rummets bredd, och höjd-resonans (60 och 70 Hz) slipper man med t ex 2 st Dipol sobbar i rummets främre hörn, alltså p g a dipolsubbarnas naturliga utsläckning i baffelns sidoriktning, d v s uppåt och åt sidan...
Vad händer med ljudvågorna när de kommer till den andra änden av rummet, kommer 60 Hz tonen som beter sig korrekt i den främe änden av rummet (p g a utsläckningen i dipolbasen) att löpa amok i andra änden av rummet för att sedan anfalla mig bakifrån??
Någon med erfarenheter av dessa dipolkonstruktioner?
Jag kan nämna att det jag tänkt mig som ett första steg är att bygga två dipolbasar med 4 st 12 " proaudio i varje (samma som Svalander) i W eller H bafflar placerade ute i rummets främre hörn...
Jeg har anevennt dipolbasser nu i ca. 3 år. Jeg skriver bas och inte sub, idet jeg anser at frekvenser unner 50 Hz bäst klares av en dedikeret sub-woofer.
Området opefter er dog helt ideelt for en dipolbas. Jeg har tydeligen mycket mindre problemer med stående våger i mine stue. Der er stadig en resonans ved 50 Hz och en utsugning högare oppe, men det kan til del korrigeras med mit Behringer DCX 2496 filter.
Om du vil få en bra resultat med dit projekt kan jeg inte sige. Men 4 stk. 12" per sida virker som en virkelig bra konstruktion. Selv holler jeg p.t. på med en nya bas-dipoler der skal anvenne 4 eller 6 stk. 12" Peerless per sida.