HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skivspelare med luftlagrad tangentialarm.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2003/11/08 :  20:05:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message
www.skanehobby.se har kolfiberrör som de har till drakar och jag kommer själv att köpa där ifrån och det är per meter och ett större utbud. Jag kommer att testa olika kombinationer för att se hur det låter, jag har en bit taperat rör som jag fick av en agentur för sportfiskegrejor, försök ni också detta var en avbruten spö del som röret kommer ifrån.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/11/09 :  15:12:45  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Funderar på att använda mft:s tunna kolfiberrör (1.7 o 2.2mm)o göra en fackverksarm. o så är de dessutom skumfyllda så de borde har rätt bra dämpning.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/09 :  15:22:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jaså skumfyllda, det var kanske inte fel. Verkar bra det här tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2003/11/09 :  17:56:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tobbe L mycket intressant idé du har med tonarmen, kan säkert bli en upplevelse att se och höra.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/11/09 :  21:31:19  Show Profile Send Xover a Private Message
Är armen ett diyprojekt med information såsom ritningar bilder.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/09 :  22:09:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Xover, vi planerar och spånar mest just nu. Du kan komma med fina idéer också om du vill.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/11/09 :  22:30:09  Show Profile Send Xover a Private Message
Nja jag tänkte mer på armen som jan visade finns den i verkligheten, ungefär som Robert Lind i Kramfors.
Det finns HPM plaster som kan vara alternativa material till skivspelarbyggen och tonarmsbyggen dessa är iofs väldigt dyra men.. mycket lämpliga till mekaniska underverk PEEK heter en av dessa mystiska plaster.

Det finns ett svenskt företag som annonserade en plast som tog upp vibrationer helt makalöst material dom hade dessutom en vetenskaplig förklaring till funktionen.
Om någon är intresserad skall jag försöka hitta länkarna.

Edited by - Xover on 2003/11/09 22:59:38
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/10 :  00:08:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är jag intresserad av i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2003/11/10 :  01:02:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Låter som det är något för oss Xover, jag är också nyfiken på precis som Bernt Jansson. Jag kan ju berätta att jag har kommit en bit på väg när det gäller tonarmen dock är det bara skisser som visar hur det kommer att bli.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/11/10 :  07:49:58  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
För Göteborgare som behöver kolfiber kan jag rekommendera: http://www.kmd-sportdrakar.com/Kolf.html

Kolfiberpinnarna som säljs i hobbyaffärerna går genom åtminstone ett par extra led innan de når kund vilket gör att priset oftast är det dubbla. Killen finns på Eriksberg och jag har handlat av honom ett antal gånger till mina modellflygplan. Ring först bara och kolla av om det ni vill ha finns hemma.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/11/10 07:50:28
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/11/10 :  09:32:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
jag ska ta o cadda upp lite ideer.
När jag nu ska hinna med det... Men det kommer så småningom
Pratade med Linköpings stål i fredags o de hade inga problem att
vattenskära ut detaljerna som jag vill ha

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/10 :  12:40:48  Show Profile Send Peter S a Private Message
Roligt med alla nya ideer. Kolfiberlänkarne var bra.
Xover, det låter spännande med den där vibrations-absorberande plasten.
Verker som jag får uppgradera min aluminium-arm, om jag vill vara med i denna här exklusiva klubben.

Peter

Edited by - Peter S on 2003/11/10 12:41:46
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/10 :  13:14:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tobbe L: Hur ser dina idéer ut där? Vore kul att se när du får en bild på det.
Erik J: Bra länk!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/10 13:17:08
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2003/11/10 :  15:51:01  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Jag har gjort en fackverkskonstruktion av balsaträ, blir riktigt lätt och stabilt. Lättjobbat som tusan & tokbilligt.
Kommer en bild på den när jag har framkallat.....

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/11/10 :  16:19:22  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Som sagt ska cadda upp lite bilder..
Men nu har man tyvärr gått o blivit sjukskriven i två veckor Beordrad mycket vila (hur nu det ska gå)... Men som tur är så har man ju solidworks hemma så jag ska se om jag kommer ihåg hur det programmet fungerar...
Min grundidé är en magnetlagrad linjärarm men jag börjar bli lite orolig att det kanske blir lite för mycket magnetfält runt den.
Personligen så tycker jag om passiva system o en luftlagrad måste man väll anse är ett aktivs system. Vill helst slippa luftpumpen..
Fundererar på hur det skulle fungera med en tvångsstyrd arm.
Alltså en arm som glider utmed två glidbanor. Nåltrycket ställs in genom att justera hela armen i vertikalled. Dock så ska det finnas en viss fjädringsmån i upphängningen. Problemet med denna lösning är den blir väldigt känsligt för icke plana skivor o det är ju mindre bra....
själva fackverksarmen tänkte jag göra med tre kolfiberrör som sitter i en trekant med div tvärslår där det behövs..
Ja ja jag ska fundera vidare o se om jag kan få ihop lite bilder..
har även en ide på en passiv vakuumtalrik. Men mer om detta kommer senare..



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2003/11/10 :  18:52:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Den firman hade jag helt glömt bort, enligt min bror som sysslar med drakar är de helt ok att handla med och givetvis ett större sortiment och det blir än svårare att välja. Det är synd att de inte skriver ut vilka fibrer och limhartser de har i rören, man får väl fråga.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2003/11/10 :  19:26:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message
http://www.exelindustry.net/ har mer info om kolfiber kmd-sportdrakar har deras sortiment.
Jag såg att RFC rören hade vinylester som resin (lim) verkar lovande.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/11/10 :  20:57:15  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Tobbe - din idé med magnetlagring kan du glemma - tyvärr!!

Jeg har forsökt men det går inte. Det hele er for ustabilt och om det endeligen fungerer vil armen hellere gå den ena vägen enn den annen. Kanske du er mera heldig/dyktig, men jeg holler mig til luften!


Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/11/11 :  11:33:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jo jag har nog kommit fram till att det blir väldigt svårt
Gäller ju att få ett jämt magnetföde i hela upphängingen o det blir nog svårt... Ja ja jag får se vad man kommer fram till, jag får fundera vidare


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/12 :  10:18:02  Show Profile Send Peter S a Private Message
Var på Eriksberg i går och handlade lite kolfiberrör, måste ju hänga med på trendarna..
Otroligt starka rör, kommer nog inte att slitas sönder även under dom värsta sekvenserna i Karmina Burana. Något för dig Bernt
Med vax eller annat dämpmaterial går det nog att få dom ganska stumma, stummare än alu, men frågen är om inte detta hör till långt ute i marginalarna på samma nivå som att fiffla med olika nätkabel (hoppas inte jag förolämpar någon). Åt andra sidan kostar dom inte mer än alu, så varför inte.

Ska i allafall prova.

/Peter
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2003/11/12 :  14:34:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag hittade en sida där man hade använt ull som dämpning ni kan läsa mer här http://www.morsiani.it/cm1.htm . Tonarmen förlorar ju inte sin lätthet om man nu föredrar detta eller pu:n behöver en lätt tonarm. Jag tänker testa, man kan ju köpa ett garnnysta i valfri färg för anpassning, sedan är det lättare att få bort om man nu skulle byta kablage.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/12 :  14:56:11  Show Profile Send Peter S a Private Message
Ull kanske funkar, det ska stoppas hårt då tror jag. Det beror kanske på PU-komliancen (mjukheten). Ju hårdare nålupphängning är, ju mer förmedler den vibrationer till armen. Jag funderade på det här Polyurethan-skum man har till att täta fönster o.a., men beslutade att gå puristvägen med bivaks. I mitt fall anser jag vikten som något positivt då det sänkar armens totala resonansfrekvens (den frekvens där pu:en gungar i sitt upphäng) Ska ligga runt 5-10 Hz har jag läst någonstans.
Min Denon DL103 kör med ett nåltryck på 2,5g!, så det behövs lite tuffare dämpning.
På 80-talet hade jag en Sonus som körde med 0,8g och en ultralätt Mörch ettpunkts-upphängd arm. Det var då. Nu är det väl mer vanligt med styva, tunga PU:s

/Peter

Edited by - Peter S on 2003/11/12 15:12:24
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2003/11/13 :  15:58:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har tänk att exprimentera så att jag hittar den optimala inställning för min kommande tonarm. Jag har också tänkt på byggskum men jag har förkastat den då jag har provar på vanliga elrör och funnit att det är en osäker metod då det sker en okontrollerad expantion av skummet. Detta kontrollerades genom att rören delades på längden och man fick se hur skummet såg ut, jag provade med en skumsort men det finns säkert andra med bättre egenskaper.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/14 :  02:42:29  Show Profile Send Peter S a Private Message
Kolrören är mycket hårda och klingar nästen som glas. Jag testade i dag (-går) lite med bivaks, men var inte rigtig nöjd, så jag stoppade ulle (vadmallstyg) i ett annat kolrör , och det var faktisk inte så ille, får väl ge mig lite på den punkten. Ännu tycker jag inte jag har hittat en rigtig bra lösning.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/14 :  02:57:32  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag fick en ide: Va om man gör den delen av armen som bär PU:en av eketrä eller en sandwhich av två olika träsorter, limmat samman med den här dämplim som man använder i högtalarkabinetter (Goldenage i Allingsås har den)? Kunne kanske till och med vara ihålig och innehålle annat dämpmaterial också...
Eller kanske det är helt enkelt sent och jag bara yrar
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000