HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 newbie fråga om traffos
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/02 :  21:38:59  Show Profile Send T-ReX a Private Message

En traffo med sekundär spänning (2x42v) har 6 kablar i färgerna, grön, röd, blå, brun och 2st gula.

Antar att de står för 230V in+, 230V in-, 42V ut+, 42V ut- och GND in och ut? (gissar)

Sedan till själva frågan, vilken färg hör ihop med vilken funktion?

Att det är 2 stycken med samma färg (gul), har det något med den sekundära spänningen att göra?

mvh Anders

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/02 :  21:47:49  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
skulle tippa på att de två gula är till primärlindningen

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/02 :  22:44:13  Show Profile Send Flint a Private Message
T-ReX

Att det är 2 stycken med samma färg (gul), har det något med den sekundära spänningen att göra?

Jag tror också att dom två gula är primärsidan. Det finns en del ringkärnor som har den märkningen. Vad det handlar om för trafo hade du ju inte vänligheten att tala om.

Sen tror jag att det är så här det är tänkt

Det finns ingen som helst jord på insidan som du säger. En sån skulle betyda att du får ut 220V i chassit. Sen är det viktigt att du vänder sekundärsidans kablar rätt för att inte få kortis där.

- Ett RÖR säger mer än tusen transistorer -

Edited by - Flint on 2002/09/03 14:18:16
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/09/02 :  23:20:27  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tjenare,

De två "tunnaste" kablarna (troligtvis de två med samma färg) är till primärlindningen. (med andra ord 230V fas och 230V nolla)

Jag vågar inte berätta för dig i vilken ordning de andra skall kopplas, för det finns några trafotillverkare som inte riktigt kopplar som alla andra. Du borde titta lite på en "manual" från tillverkaren.

Men om den kommer från Toroid, ser det hela ut så här (från ELFA's hemsida):

Hmmm... Innan du kopplar fel och bränner trafon (som vanligtvis anses vara en dyr komponent) borde du läsa in dig lite på området.

Du har högst troligt en transformator med två separata sekundärlindningar. Kolla in denna bilden (från Plitron):

MÄRK VÄL Att de båda olika tillverkarna använder sig av olika färgkoder! Du BÖR alltså ta reda på hur din trafo ser ut.

Kolla även in denna tråd i ett annat forum, så har du en bra start på ditt läsande:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=2633

Kram,
//magnus

Edited by - swede on 2002/09/02 23:24:2
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/03 :  00:02:50  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Nu börjar det klarna...

oops, glömde den detaljen, japps det är en toroid på 800va från elfa:

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2020471.htm

Vilken inte är inhandlad än så ingen manuall att titta i. Jag drog en förhastad slutsats om att färgen på traffosladdarna var "standard" på alla. Flint: din bild lyckas jag inte ladda.

Hur vet jag vilken som är den i fas utav de 2 gula sladdarna?

mvh Anders

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/03 :  02:12:38  Show Profile Send Flint a Private Message
T-ReX

” Flint: din bild lyckas jag inte ladda. Hur vet jag vilken som är den i fas utav de 2 gula sladdarna?”

Ser du bilden nu?

Fas på ingången spelar i princip ingen roll. Båda ledarna ”hänger i luften”. Den har dock samma funktion som att vända nätkontakten rätt i uttaget, dvs. att ändrar lite av störegenskaperna, men eftersom det normalt ändå är en tillfällighet hur du vänder just nätkontakten så spelar det ingen roll hur du ”vänder” trafon. Blev kanske lite RÖRIGT det där. Swårt att trykka ut sig så förstå går och går det att
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/03 :  04:28:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej T-R!

Aha... det ska köpas 1st "Elfa-Best", den verkar totalt övergrym den ;). Gratulerar!!

Förresten, hur kan ovannämnda Elfas 800VA väga 11kg medans RS-components 800VA väger
hälften så mycket?? En Transformator består väl i stort sett av ihopprullad koppartråd, elle??
Har rs-comp snåålat på koppar´n.... de otäckingarna ;) ??

Mvh A
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/03 :  09:56:08  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Tackar för svaren!

Närå Flint det rörde inte till, snarare tvärtom

Frågan är bara om det har någon betydelse om man kopplar den i fas då jag tänkt använda ett DC filter mellan elnät och traffo, men det kanske inte ändrat något?

Bilden trilskas fortfarande, du kanske kan skicka den till trex81@telia.com istället...

Så varje ensild sekundärspänning står för +42v o -42v vilket skulle motsvaras av färgerna grön (+42v) o röd (-42v) för den första uppsättningen, korrekt?

mvh Anders

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:14:53  Show Profile Send Flint a Private Message
T-Rex

Så här kan du prova utlindningarnas fas oberoende av färmärkning.

Ohm-mät så att du hittar vika kablar som hör till vardera utlindningen. Mätvärde i dom här sammanhanget ca 0-5 ohm.

Tvinna ihop en kabel från den ena lindningen med en från den andra. Inget annat får vara anslutet.

Strömsätt trafon med 230V in.

Mät AC på dom två lösa icke hoptvinnade kablarna som då i ditt fall ska visa runt 90V när lindningarna är i fas, dvs. rätt kopplade.

Om du i stället får runt noll volt så är spänningen ur fas och då skiftar du fas på en (OBS en) av utlindningarna, ointressant vilken. Mät igen och du har ca 90v.

Klarrt.

Den hoptvinnade punkten är jor
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/09/03 :  15:26:04  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
SSSSSSTTTTTTTTTOOOOOOOOOPPPPPPPPP!!!

Nu lugnar vi ner oss lite här!

Vi har att göra med en kille (ta inte illa upp för jag vill inte förolämpa dig) som inte har allt för mycket erfarenhet av transformatorer. Det här är farliga grejer vi pratar om. M.a.o MAN KAN DÖ av att pilla på dessa grejer.

De flesta på det här forumet har säkert så kallad "nödig kännedom" om elinstallationer. Dock har inte alla det. Att ge råd att koppla ihop tåtar på måfå är i många fall helt ofarligt, men i händerna på någon som inte är helt säker på vad han gör, kan det vara livsfarligt.

T-REX, detta inlägg är inte riktat mot dig, så jag hoppas fortfarande att du inte tar illa upp.

Transformatorer är en grundläggande del i det vi håller på med, när vi bygger förstärkare. Det krävs lite tankeverksamhet innan man har full koll på hur det fungerar.

Som vanligt är en gnutta kunskap ganska nyttigt.

Här har ni ett par bra länkar att läsa igenom innan ni börjar koppla livsfarlig spänning genom er själva:

Om transformatorer:
http://sound.westhost.com/xfmr.htm
http://sound.westhost.com/xfmr2.htm

Om Powersupplys:
http://sound.westhost.com/power-supplies.htm

En riktigt bra länk om powersupply (som ALLA borde läsa innan de börjar bråka här igen... ;=) ):
http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html

Vad skall du använda trafon till?
I princip kan man säga att en trafo skall vara TUNG. Ju tyngre, destå bättre (om man vill använda sig av en tum-regel). Men man bör inte använda en FÖR stor trafo heller. En 800VA trafo är ganska maffig. Vad bygger du för projekt? En (av många) tumregel är att använda sig av 3 gånger så stor trafo som den effekt man vill ta ut ur den kontinuerligt. I ditt fall, ca 300W. Det är en ganska kraftig stärkare.

Kram,
//magnus

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/03 :  15:48:48  Show Profile Send Flint a Private Message
swede

Är kritiken riktad mot mig som skrev rekommendationen?

Innehåller den sakfel?

Gör jag fel som svarar på T-ReX frågor?

Hur borde jag ha svarat eller gjort?

Är du fikus eftersom du använder Kram som hälsningsfras bland män?

Sen handlar det inte om tyngd utan magnetisk mättnad av järnkärnan.
Ju lägre ferkvens och ju högre effekt ju större kärna och därmed som
bieffekt mer vikt. Grappen. Lugna ner din sprättande kunskapsiver
innan jag blir förbannad. Vi kan gärna föra en diskussion i sak om du
vill.

Edited by - Flint on 2002/09/03 16:06:30
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/09/03 :  15:52:02  Show Profile Send frez a Private Message
3 ggr så stor trafo? Beror nog lite på princip också. Klass-A eller Klass-D = Viss skillnad. Tex Zapsolute och Zapulse har ju viss skillnad i effektivitet, sisådär 40% mot 95%. Men som tumregel för en Klass-AB med hyffsat normal tomgångsström borde det funka finfint.

/Fre
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:02:47  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tjenare Flint!

Jag vill inte kalla det kritik mot dig! Hoppas du inte tog illa upp! Du gjorde det i all välmening och jag tror att jag själv skulle mäta mig fram på ungefär samma sätt som du rekommenderade. Det enda jag ville framföra var en välbehövlig varning för farliga stötar. Ditt tips är bra!

Jag vill inte att någon på forumet skall göra illa sig! Jag vill inte heller att folk skall sluta hjälpa varandra.

Hoppas detta inte blir en storm i ett vattenglas, för det är jag inte ute efter.

Just nätdelar är något man skall behandla med största respekt. Det kan tyckas roligt att läsa om hur folk gjort sig illa med stötar genom fingrarna och lödtenn som rinner längs fingrarna. Men tänk att det bara är folk som överlever som kan berätta de där "jag överlevde i alla fall"-historierna, som kan verka lite lätt komiska. De som inte överlever har sällan några anhöriga som går ut på forumen och varnar för felaktiga kopplingar.

Jag känner mig som om jag vore hundra år - den vuxna människan! Men för ungefär två år sedan kopplade jag ihop mitt första nätaggregat. Jag har hittills inte gjort mig illa och jag hoppas att det kan hålla sig så. Dock tycker jag att man är skyldig sig själv att i alla fall försöka förstå vad man håller på med. Jag kräver inte att man skall behöva en ingenjörsexamen, men i alla fall ett visst mått av intresse att ta reda på hur man skall göra på rätt sätt. Oftast gör man sig illa om man börjar kompromissa med sig själv och intalar sig att "det gör inget att jag har 4 olika tåtar hängandes fritt i luften, för det är bara jag här och jag tänker inte stöta ihop dem". Om man bara ser till att allt får ta sin tid och att man inte "måste" bli färdig inom 10 minuter, så brukar man klara sig väldigt långt.

Därför delade jag med mig av mina favoritlänkar då det gäller transformatorer och spänningsaggregat. Har man tagit sig igenom dem (även om man inte förstår allt) så har man i alla fall skrapat lite på ytan och börjat nå förståelse.

Ström, även vid låg spänning, dödar! Tänk på det!

Kram och lycka till,
//magnu
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:09:46  Show Profile Send Flint a Private Message
swede

Det enda jag ville framföra var en välbehövlig varning för farliga stötar. Ditt tips är bra

Skriv då det för i helvete på en gång annars kan han ju tro att hela resonemanget är fel vilket det inte är. Varna är helt OK men sätt det i ett sammanhang.

Å du, din kram kan du behålla

Edited by - Flint on 2002/09/03 16:13:03
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:17:48  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Frez: Jag håller inte riktigt med dig.

Att ett klass-D steg är effektivare (bränner mindre till kråkorna) betyder inte att du behöver en mindre/sämre strömförsörjning.

Att ett klass-D steg har en effektivitet på över 95% betyder bara att det går ut mer ström/effekt i högtalaren än i kylflänsarna. Det är det enda det betyder.

När du vill ha ut hög effekt i ett par högtalare är det i princip nätdelen (trafon + kondensatorer + eventuell regulering) som sätter gränsen.

Om du vill pumpa ut 100W RMS i 8 ohm, kräver det att du har en genomsnittslig ström ut i högtalaren som överstiger 3.5 ampere. Detta i sin tur innebär att ditt slutsteg klämmer ut i runda slängar sqrt(2) gånger mer momentant (om man skickar ut en sinuskurva) - d.v.s nästan 5 ampere. Detta gäller även för klass-d steg, även om utgångssignalen ser lite annorlunda ut jämfört med andra typer av steg. Går du ner i impedens så ökar strömmen ut i lasten. Om du inte har en bra trafo, så får du aldrig ut strömmen i högtalaren. Det är en fysisk omöjlighet.

Det är alltså minst lika viktigt med en bra spänningsmatning, oavsett typ av förstärkare. Att en (av många) tumregler säger 3 gånger större, är väl i mångt och mycket en smaksak. Ta inte en för liten bara, för då kan det hända att den smälter ihop. Ta inte en (allt) för stor, för då kan du få andra problem. Ta lagom!

Tjopp och kram,
//magnu
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:18:25  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Tar inte illa upp, faktum är att min praktiska erfarenhet med traffos är ganska mycket obefintlig, så jag är tacksam för alla svar jag får på mina frågor, tack för länkarna föresten!

Anledningen till att jag valt denna traffo är främst för att lc audio rekommenderar 400va per kanal, 800va för 2 kanaler mao. Plus att den verkar absolut bäst (tung som sa**n)

Zap pulse är det jag skall bygga vilket är ett klass D steg och målet är att det ska pumpa ut 400w/4ohm

mvh Ander
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:25:22  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Flint: Du och jag kanske borde dra mail till varandra istället för att förstöra detta forum med ett flame-war, som jag inte var ute efter. Du når mig på <edited - no mailaddress>.

Jag vet inte varför du tog så illa upp. Ibland kan det vara bra att lugna ner sig 5 minuter innan man skriver något elakt.

Frågan ifall jag är fikus eller inte, tycker jag inte har på forumet att göra. Jag brukar skriva "kram" i många sammanhang och det brukar ofta inte anses vara stötande.

Jag tycker vi skall koncentrera oss på ifall om T-ReX's trafo räcker till den ZAPPulse han vill bygga. Jag tittar lite på det om en stund.

Ha det gott (kram till den som vill ha - ni andra slipper),
//magnu

Edited by - swede on 2002/09/03 16:39:40
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:42:50  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Flint: Jag har läst lite andra trådar som du har varit inne på och tror inte att jag har någon större lust att ha någon djupare kontakt med dig. Det verkar som att du tar illa upp för i princip vad som helst. Jag har inte någon större lust att lägga tid på att försöka förklara mig för någon som uppenbarligen tänder på alla cylindrar så fort chansen finns.

Jag kommer att följa diskussionen, men struntar i att försöka försvara min person och olika påhopp av tarvligt slag.

Ha det gott,
//magnu
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:46:04  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
T-ReX: Jag vill mig minnas att jag fick tips om detta när pratade med killen som driver Golden Age audio i Alingsås. Han sade till mig att en 1200VA trafo skulle vara lagom till ZAP-Pulse (2 kanaler). Om du kör med separata PS till kanalerna så kommer du säkert ganska långt med 800VA.

Om LC Audio dessutom rekommenderar 800VA till två kanaler, tror jag inte du behöver oroa dig.

Kram,
//magnu

Edited by - swede on 2002/09/03 16:47:30
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/03 :  17:18:32  Show Profile Send Flint a Private Message
swede

"Jag har läst lite andra trådar som du har varit inne på och tror inte att jag har någon större lust att ha någon djupare kontakt med dig. Det verkar som att du tar illa upp för i princip vad som helst. Jag har inte någon större lust att lägga tid på att försöka förklara mig för någon som uppenbarligen tänder på alla cylindrar så fort chansen finns."

Du har uppfattat mig helt rätt. Jag blir lätt förbannad och får då lust att döda. Jag känner blodvittringen. I ett trängt läge tror jag att jag skulle njuta av det. När det däremot gäller konstruktivt tänkande och utveckling för gruppens bästa (min grupp) så har jag hur mycket tålamod som helst. Jag vet att framåtskridande är att både ge och ta, hävda och kompromissa. En form av äkta demokratisk process. Inte någon förbannad politisk Schymansk pseudosanning. Den starke överlever och så länge jag (över)lever är jag alltså stark. Ett råd i all välmening. Håll dig borta från mig så undviker du bråk och då kan du kramas vidare med vilka du vill så mycket du vill
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/03 :  18:23:11  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Nu förstår jag hur jag skall koppla in traffon till en styck kanal, genom att koppla den i en centertaped konfiguration vilket gör att ajg får ut 42v, 0v(gnd) och 42v igen. som på bilden:

http://www.skip.informatik.gu.se/~kmg/diyaudio/div/pics/transfomer_drawing.gif (samma som ovan annars)

När jag sen skall koppla in kanal nummer 2, kopplar jag in den parallelt? (efter att jag centertapat traffon altså)

Schemat för en styck kanal finns på: http://www.lcaudio.dk/zpwhitepaper.PDF (sida 5)

mvh Anders

Edited by - T-ReX on 2002/09/03 18:24:33
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/03 :  19:19:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej F och s!

Att få döda en annan människa är 1st njutning som är få förunnat..... ;) men om vi
bortser ifrån det så: Flint + swede = Sant!, elle??

Mvh A
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/03 :  21:40:39  Show Profile Send P.P a Private Message
He he he! Sådana här saftiga saker trodde P.P inte att undertecknad skulle få uppleva på det flegmatiska diy-forumet... :-)))))
Både Flint och A excellerar i extrema kuligheter på sina håll!!!!

Till Swede kan jag säga att en av dessa människor (kanske båda) blir mycket trevligare när man väl accepterat dem för de de är!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/04 :  08:48:33  Show Profile Send Flint a Private Message
Att få döda en annan människa är 1st njutning som är få förunnat..... ;) men om vi bortser ifrån det så: Flint + swede = Sant!, elle??

A, du behagar skämta F.Lint tycker att skämt är kul.
På din fråga kan jag dock på allvar bara svara ett tydligt NEJ.
Då kör jag hellre fröken höger och tänker på fröken blondinluktargott25år.

Så fick vi det avklarat
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000