| Author |
Topic  |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/11/06 : 14:54:03
|
Jag trodde aldrig jag skulle skriva något som det här eftersom jag är skolad i en högljudd replokal och dessutom varit på minst hundra rockkonserter, men här gick tydligen gränsen. Var på Berns igår kväll och kollade vad jag håller som världens bästa live-band. Southside Johnny and the Asbury Jukes. Redan när jag och min fru kom blev vi lite misstänksamma eftersom bakgrundsmusiken (?!) var väldigt stark och lät skit!
När bandet gick på hördes Johnny själv dåligt, blåset och pianot inte alls och basen och baskaggen bullrade helt utan nyanser. Och ljudet var så starkt att man blev kallsvettig. Bandet var missnöjda eftersom de inte hörde sig själva i medhörningen. Jag stod precis bakom ryggen på mixergubben och kollade vad han gjorde för att lösa problemet.
Karln rör inte mastervolymen, istället drar han upp alla reglar han hittar tills det blir rundgång för att sedan sänka marginellt under rundgångsläget. Till slut hör man alla instrument, men inte vad de spelar eftersom det då är så öronbedövande högt att lokalen är överladdad och inte klarar mer. Vad gör mixergubben då? jo han tar tag i mastervolymen, äntligen tänker man, och HÖJER YTTERLIGARE!!!!!!!! Jävelberg!
|
Nicke the Rocker |
|
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/11/06 : 15:15:16
|
Närm an betalar pengar för att gå på koncert vill man ju typ höra/uppleva nåt också - inte genomlida! (Kolla vad jag skrev om Dylan i Globen, också en usel ljudproduktion).
Jo, har också varit en del i replokal och haft riktiga upplevelser från billiga/enkla - men välrattade - pa-system.
/en john som börjar misstänka att stockholm påverkar pa-system negativt och är bäst att tweakas bort |
Hörlursfrilla! |
 |
|
|
Matrixen
Member

807 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 00:13:53
|
| Man kanske inte har guldöron, men allt för många med volymkoontroll på sådana tillställningar verkar ha betongöron. Ibland har jag kommit på mig själv med att tänka att det låter så kasst och är så högt, så jag sparar hellre min hörsek till njutnign vid anläggnignen istället. Älskar annars livemusik, så det gör det extra tråkigt. |
 |
|
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 00:20:52
|
Finns inte något alternativ till live konsert, dock det närmaste man kan komma är DVD och en bra hembio. Fick idag Allman Brothers DVD. Den är enorm trots att 95% är okänd musik för mig men vilken live känsla under 2 timmar. UNDERBART !!! |
 |
|
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 02:02:58
|
Får man inte mer valuta för pengarna om de spelar högre.
Var det inte sååå? |
Bravo  |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 08:35:52
|
Så här går det till när man utbildar sig till ljudtekniker. Läraren skriver på svarta tavlan (eftersom dom flesta ljudtekniker förutsätts att redan vara döva): Högt = bra! Alla reglage på max = bäst!
Och så är utbildningen avslutad och dom kan ta sin examen.
T.o.m. på Göteborgsoperan sitter dom klantskallarna och massakrerar ljudet. |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 10:19:22
|
Ja usch ja, det här har man genomlidigt många gångar. FY!.
Två exempel på BRA ljud är när jag såg Pink floyd på Globen för några år sedan. Tyligt, oansträngt och njutbart.
Mike Oldfiel på Grönan med ett PA bestående av Westlake monitorer!!! det lät lite bra som hemma. Underbart.
Kom just på en till. Rush på Grönan (hemisferes turnen). Skivljud, klart, tydligt, stramt och högt. Rock ´n´Roll.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 10:46:42
|
| Mina 2 ytterligheter i år är Lucinda Williams klart High End! Allt gick fram både tryck och nyanser. Bob Dylan, hemskt en jävla gröt. Tycker att musiker/band som den senare inte visar sina fans respekt. Att det liknar fan att pynta i 500 spänn och bli blåst. Med dagens (rätta mig om jag har fel) teknik, digitala trolleri lådor borde det inte vara så svårt att krana till ett lyssningsbart ljud. Nä lägg in lite besök hos fok som kan väldjud i utbildningen hos ljudtekniker. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 10:51:34
|
Kommer ihåg när jag såg Zappa på hovet och inte hörde ett ord av vad han sjöng. Måste vara lokalen tänkte jag. Några månader senare såg jag Roger Waters i samma lokal och fick mitt livs ljudupplevelse live. Micke Y , läste att Oldfield en gång körde med stackade Quad ESL-57 som PA vid en konsert. Den högtalaren är ju inte känd för att kunna spela högt, men det är klart har man tillräckligt många så... |
 |
|
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 11:19:55
|
Svejk: Du radar precis upp dom koncerter jag varit på i år! Och samma upplevelse! Satt ändå uååe under taket på Lussan, men oj vad bra det var!
Vad gäller ljudtekniker så har jag vid flera tillfällen upplevt att nån begåvad skruvare kommit till undsättning och rattat fram riktigt bra ljud under en koncert som tidigare lät sk*t. Tror att både den kunskap och de "guldöron" som finns hos denna yrkeskategori förtjänar stor respekt. Och lika mycket sk*t när de inte sköter sitt jobb! 
/en john som tror att Emmylou blir fantastisk, utan att kunna vara där  |
Hörlursfrilla! |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 11:25:11
|
Hejsan,
Visst är det surt! Det är faktiskt OK att vänligt framföra detta till personen i fråga, eller ansvarig. Jag har gjort det nån gång och dom har (faktiskt) tagit emot det rätt positivt.
Jag skall på konsert imorgon lördag kväll. Count Basie. Hoppas på en "upplevelse"!!!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/11/08 : 20:59:09
|
Bostrowskij
Jag var på samma Roger Waters konsert (3:e raden til vänster) och visst lät det bra. Ytterliagre ett exempel på bra konsertljud.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 10:22:41
|
| Såg också Lucinda Williams på Cirkus och det var kanonljud. Bandet som spelade före hörde man knappt vad de sjöng, en gröt som vanligt. Så kom Lucindas egen ljudtekniker in innan hon började. Jag fick nästan en chock att man med i princip samma utrustning, ja tror de bytte någon mikrofon men med en annan ljudtekniker kan få så totalt olika ljud. Man hörde varje nyansering i cymbaler, röst, gitarr ja allt. Hoppas det blir lika bra ljud nu på tisdag när Emmylou Harris skall dit. |
S |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 16:35:05
|
| Cirkus är nästan alltid bra. Steve Earle, Emmylou och alla andra jag sett där har haft kanonljud. Mer orolig för Mondo dit jag ska imorrn och kika på Buddy Miller. |
Nicke the Rocker |
 |
|
| |
Topic  |
|