Är det nån som vet nåt om LTS aktiva subbasfilter? Jag har tänkt bygga ett och satt därför och gick igenom kopplingsschema och materiallista, fann att det då att ett par kondingar i schemat inte finns med i listan. Så min fråga, är det nån som vet vad det är för kondingar?
C4 sitter parallelt med R7 och är till för att man inte skall få in jättehöga frekvenser typ RF, c4 skall alltså vara ganska liten.. du kan strunta i den också tror jag..
C5 sitter bara mellan plus och jord respektive minus och jord vid OP-förstärkarna, där kan du sätta dit nån konding du får plats med och som har låg resistans (dvs ej elektrolyt).
nån annan vet säkert bättre vilka värden man bör ha..
Jag skrev ett mail till konstruktören av filtret, Anders, och fick följande svar:
Filtret finns i åtminstone tre varianter. Ett som det som finns på hemsidan och en variant som beskrevs i vår tidning och en variant som fanns som byggsats. Det är bara marginella skillnader mellan dem men det gör att det blir lite tveksamheter speciellt som du har hittat beskrivningar på två olika versioner (den första och andra).
Kondingen C4 är på 220pF och är för att se till att det inte kommer in så mycket hf-störningar på ingången. Den finns med i de båda sistnämnda versionerna. Om man utgår från beskrivningen på hemsidan så ska den sitta parallellt med R7. R7 kan ändras till 9.09k. I serie från ingången ska där sättas ett nytt motstånd på 910 Ohm. 910 Ohmsmotståndet bildar då ett lp-filter tillsammans med kondingen på 220p som har en brytpunkt någonstans runt eller strax över en halv MHz beroende på utgångsimpedansen hos försteget.
C5 är en kondensator som tillhör nätdelen och deltar inte i själva filterfunktionen. De är på 0.1uF och ska vara två till varje opamp. De kopplas från matningsspänningens plus till jord och från jord till matningsspänningens minus. De hjälper till att förhindra att det kan bildas någon hf-instabilitet p g a spänningsmatningsledningarnas induktans.
R1 och R2 exkluderades. C1 var på 2200uF/25V och C2 var på 3300uF/16V (och var då bara två kondingar istället för som på bilden 4 st). Ic1 är någon 1.5A version av 7815 och Ic2 motsvarande fast 7915. R3 är på 100 Ohm. Dioderna är någon liten billig sak 1N4002 eller så.
Jag har ännu inte byggt filtret klart, men det ska nog bli bra.