Author |
Topic  |
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 10:44:42
|
Om vi utesluter faner, vad finns det och hur svårt/snyggt blir det?. Gärna bilder eller länkar till sajter med lite utförliga beskrivningar..
|
Tangbandare rulez! |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 11:38:59
|
Nääää 
Fast man kan ju spåna lite. Kanske klä in högtalarna i konstläder. Eller varför inte göra som gamla Mirage och VS, klä in dem i tyg. Lackering tror jag är svårt att få snyggt eftersom det inte är lätt att spackla och slipa dem så jämt att inte ojämnheter syns. Det fins olika självhäftande plastfilmer man kan sätta på högtalarna, både träliknande och annat. Man kan ju måla dem med färg innehållande sågspån eller annat material som gör ytan skrovlig eller stenliknande. Sedär, nu har du mängder av uppslag. Fast Fanér är nog det snyggaste... |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 11:43:35
|
Du kan anvenne skinn, läder, korkk och massiv ädelträ
Se her - kork med skinn:

eller - granitfinish med "stone-fleck" maling:

Andre muligheter er Akryl eller tyg.
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
Guru
Member

2779 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 12:29:15
|
Kååålfiber tillsammans med trä kan bli väldigt trevligt :) |
 |
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 14:32:04
|
Var får man tag på plastfilmer i så fall?. |
Tangbandare rulez! |
 |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 15:16:34
|
Ljudia och Bilradiolagret lär ha i alla fall! |
Do not stagedive at home alone! |
 |
|
sveli
Member

129 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 16:03:45
|
Plastfilmer finns i många färg- och tapetaffärer.
Kallas också kontaktpapper / kontaktfilm.
Mvh /Sven |
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
goldfish
Member

214 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 07:06:53
|
Vem kan få till en grym svart pianolack ? Funderar på att fixa till min XLS subwoofer, Coltranestuk med ny front i massivt trä och resten i svart pianolack med grym finish.
Är det samma lackerare som lackar typ köksluckor man skall vända sig till för att få det bra utfört. |
--------------------------- goldfish - ei saa peittää --------------------------- |
Edited by - goldfish on 2003/11/13 07:07:37 |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 07:46:02
|
Har funderat lite på att VAXA min HFLS1'or.. men vet inte om jag skall betsa dem först.. Många frågor,,, |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/11/14 : 13:11:58
|
hmm, kollade lite på Bilradiolagret hemsida... Man undrar ju hur skarvarna blir med DC FIX. |
Tangbandare rulez! |
 |
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2003/11/14 : 15:35:55
|
En billackerare är nog bäst att vända sig till om man vill ha det blankt o fint |
Optimist. punkt slut. |
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
|
marran
Member

540 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 13:33:33
|
hiskeligt tuffa hägtalare det där
undrar varför de inte byggde basunderdelarna på samma sätt som stativarna :) |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 13:52:13
|
Pianolack får man fram genom hårt arbete först lägger man på färgen låter torka ordentligt därefter lägger man på två tunna lager lack torkas ordentligt slipar lätt av ytan, där efter lägger man på yterligare två tunna lager och så fortsätter det tills man har en yta som är helt slät och är utan förvrängningar på ytan. Detta är svårast av allt då det krävs ett utrymme som är helt dammfritt och hur många har det hemma. /Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 15:16:41
|
Jag kan fixa underarbete så att det är lackdugligt. Och till skillnad från coltranehögtalarna så kommer det jag ordnat att vara SLÄTT. Coltrane serut som världens jävla apelsinskalslack. Så är nog inte fallet utan det är underarbetet som är kasst.
Och som sagt. Billack är det enda rätta! Coltrane är lackad hos någon möbellack/snickerilack och de är inte riktigt lika duktiga som billackerare. eller så är det bara att verktygen inte är lika bra.
Kumbaya |
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 00:01:53
|
Lackerarna är nog lika duktiga på bil- och träsidan. Det är som du säger Samuel, underarbetet som är det viktigaste. Jag lackar hellre plåt än trä, bara för att det är lättare att få underarbetet bra på plåt (jämnare yta än plast, trä, mdf, spån osv). Att lägga klarlacken är nog det lättaste, inte speciellt svårt att lägga grund- bas- metalliclack heller. Hellre många gånger tunt, än ett fåtal flödiga. Men att göra ett bra underarbete kräver sin man.... |
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 13:56:02
|
vet någon var man får tag på laminat som ser ut som pianolac. Har setta att vissa billigare högtalare med "pianolacksfinish" använders sig av detta. Blir ganska snyggt tycker jag.
mvh micke |
 |
|
|
Topic  |
|