HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur ska jag minska spänningen? (AC)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:35:56  Show Profile Send bassman a Private Message
Jag ska sätta in en liten lampa, som ska ha 6 Volt.
Befintlig spänning ligger på 8,2 Volt växelström.
När mäter spänning med olika motstånd inkopplade, från 50 till 100 Ohm, så minskas inte spänningen alls. Varför inte?

Det låter bättre med helrör på bänken

rikkitikkitavi
Member

656 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:42:26  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
hur stor effekt är lampan på?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:47:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vet du hur mycket ström lampan ska ha? Och är det RMS värdena du anger i bägge fallen (jag menar 8.2V/1.41=6 V, om 8.2V är toppvärdet)
Visst måste spänningen över lampan minska om du kopplar ett motstånd i serie. Ett problem är dock att lampans resistans ändras när den lyser, det går alltså inte räkna ut den resistans du behöver genom att mäta lampans resistans när den inte lyser. Det enklaste är att använda en potentiometer och prova sig fram.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:20:30  Show Profile Send bassman a Private Message
Lampans effekt är inte angiven, en liten risgrynslampa från Elfa, gissningsvis på 0,1 Amp kanske.
Jag har mätt på anslutningspunkterna utan lampa, med motstånd, och spänningen ligger konstant. Det ligger växelspänning på båda anslutningspunkterna.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:29:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad menar du med anslutningspunkterna? Om du endast har en resistor inkopplad till en 8.2V källa kommer naturligtvis hela spänningen ligga över resistorn, det som händer när du seriekopplar flera koponenter med samma resistans är att spänningen fördelar sig olika. Den totala spänningen in är (i idealfallet) konstant. Vad du vill är väl att 8.2-6V=2.2V istället ska ligga över resistorn, på så sätt hamnar resterande 6V över lampan.

Men som sagt var: Är 8.2V toppvärdet eller effektivärdet. Är det toppvärdet så behövs inget motstånd eftersom det då blir 6V effektivt.

Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:37:12  Show Profile Send bassman a Private Message
Med anslutningspunkter menar jag de två pinnar jag ansluter lampan till.
Och , exaktemente, så vill jag att motståndet ska ta 2-3 Volt och lampan 5-6 Volt.
Men borde jag inte se en minskning med enbart motståndet inkopplat också? Men. som sagt, det blir det inte.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:53:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, har du bara en komponent inkopplad så kommer all spänning ligga över den. Däremot kommer strömmen bero på vilket motstånd du kopplar in.

Det är en av "lagarna" el elläran att summan av delspänningarna=inspänningen. Om man ex. har två identiska motstånd så kommer halva spänningen ligga över vart och ett av motstånden.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/16 :  17:42:38  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Felet du gör är att du inte har lampan inkopplad. När du försöker mäta "droppet" över motståndet, har du ingen ström genom motståndet (förutom mätinstrumentets försummbara ström) Alltså inget spänningsfall. U=I*R U=8,2 I=0 R=0-100M
På´t igen med lampa inkopplad.... Om lampan skall dra 0,1A 0ch du vill ha bort 2,2V skall du alltså ha ett motstånd på
U=I*R dvs R= U/I dvs 2,2/0,1 = 22ohm.... men testa med ett 100ohms utifall lampan bara drar 0,05A

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/11/16 :  17:42:49  Show Profile Send bassman a Private Message
Okidoki, nu gick det upp ett liljeholmens!
Verkar ett 60 Ohms motstånd var OK i mitt fall?

Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/11/16 :  17:46:08  Show Profile Send bassman a Private Message
Gammelnalle, du hann posta före mig.
Jag ville allstå inte sabba lampan med för hög spänning, därför var den inte inkopplad.
Tack för hjälpen alla!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000