Author |
Topic  |
|
Revox
Member

55 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 20:25:14
|
VAr kommer era signaler ifrån? CD'n eller Skivspelaren, jag håller på att bli lite misstänksam angående ljudkvalité, måste vi vara helt hänvisade till dettA mediokra media, CD, sede och Compact Disc, KÄRT BARN HAR MÅNGA NAMN, jag vill lägga en pizza på branschen dom har oss i sina feta oljiga kapitalistnävar eller hur? Var det bättre på ÅSA NISSES tid eller har jag blivit senil. |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 00:02:58
|
Har du lånat ut datorn nu igen? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 00:04:23
|
 |
Lämnat forumet |
 |
|
Dazzin
Member

989 Posts |
|
Fostex
Member

406 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 00:11:20
|
1. Vinyl 2. CD 3. Mp3 *skäms lite* (men vad ska man köra när cd skivorna kostar så mkt??)
|
// David |
 |
|
Revox
Member

55 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 00:27:43
|
Dazzin det finns inga speciella konstiga påståenden eller funderingar i mitt inlägg bara frustration över ensidig signalkälla. Här är mitt bidrag: RADIO CD DATOR VIA CARD DELUXE BANDSPELARE MUSIKINSTRUMENT (MUNGIGA MED INBYGGD MIC) VINYLSVARV Men för de flesta kanske det är cdspelaren som står för ljudet, jag tror att det i de flesta fall är endast en ljudkälla nämligen CD'n lite ensidigt trist.
|
Edited by - Revox on 2003/11/16 00:30:36 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 00:29:55
|
Mungiga är aldrig fel! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
Revox
Member

55 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 00:35:11
|
Bernt,
Hej! du har en cool förmåga att ligga precis i mitten har du chefsbefattning i din tjänst eller är du "bara" en vanlig knegare?
Ganska kul att gå igenom en kväll med ett levande forum man känner sig bekräftad som HiFi neard. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 00:38:52
|
Så den tes du driver är att det vore bättre med flera olika format? Till vad? Det vore väl rätt irriterande om ex. olika skivbolag använde olika format (vilket väl iofs händer med DVD-A/SACD men då finns ju musiken så gott som alltid på CD också).
Själv skulle jag helst se att CD-skivan,DVDn (ink. DVD-ROM,RAM,R, RW osv) och allt annat helt försvann och ersattes av ex inspelningsbar Bluray så småningom. Nu har de ju börjat tjafsa om de nya formaten också så det är väl aldrig hända . Ett optiskt medium räcker tycker jag, det skulle nog konsumenterna vinna på i slutänden.
|
 |
|
Revox
Member

55 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 00:54:19
|
Signaltyp, rent analog från inspelningskälla till min anläggning som det var förr men olika avnämare, band radio skiva direkt utan speciell ordning. Analog till digital till analog Digital till digital till analog Upplösning i realtid analog oändlig, digital till analog en mängd beräknade tillfällen hur låter det? |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 01:14:03
|
Så, tillbaka till analoga medier, är det vad du menar? Men då skulla man också behöva gå tillbaka till ren analog inspelning i studion.
Att säga att analoga medier har oändlig upplösning är väl dessutom inte korrekt, du har ju ett brusgolv som du inte kommer under vilket sätter en gräns för den maximala upplösningen. Dessutom är ju frekvensomfånget sämre vid analog inspelning.
|
 |
|
Revox
Member

55 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 09:07:34
|
Näe jag är inte ute efter att sänka den nya tekniken, men idag har vi i stort sett bara digitala konsumentmedia, om man börjar från mikrofon till inspelning så finns det en mängd analoga inspelningar som nu läggs på cd vad jag menar är att det känns som om man tappar kontrollen över ursprungsmaterialet om man endast har tillgång till utgivningarna och att detta är just digitalt.
Jo men den analoga tekniken anses ha oändlig upplösning det är inte jag som har gjort detta uttalande det kommer bland annnat från en viss Atkinson i Stereophile,jag kan bara hålla med. Det känns lite snopet att inte ha tillgång till alla signaltyper fullt ut om man tittar bak på en preamp som är några år så ser man dessa ingångar Phono,Tuner,Tape,Aux,CD men man har ju egentligen bara två signalkällor CD och Tuner och radio håller dessutom på att bli nått som man bara minns, kvar är CD snacka om mångfald. Sedan så tror jag någon har sagt att vinylskivan förmodligen kommer att överleva compact discen i hållbarhet så där rent allmänt. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 09:25:01
|
Xover... förlåt, Revox ska det ju vara, jag har så litet självhävdelsebehov så jag har ingen chefsbefattning i jobbet. Jag är bara chef över mig själv och diverse processutrustning. Jag lyssnar gärna på: 1: Live konsert 2: Min dotter då hon sjunger 3: Min fru då hon sjunger 4: Min son då han spelar trummor 5: Eko i mitt huvud 6: Vinyl 7: CD 8: Radio 9: Bandspelare 10: Top-fuel Dragster |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 11:39:49
|
Jag tycker som sagt var inte om mångfald när det gäller format. Jag skulle helst se det bara fanns ett lagringsmedier för alla typer av information.
Däremot har du kanske en poäng i att många säkert skulle tycka det vore bra om man kunde lyssna på äldre inspelningar på orginalmediet, på så sätt så låter det ju som det var "tänkt från början". Men det gäller ju som sagt bara äldre musik.
Men jag måste envisas vad gäller upplösningen, teoretiskt sett har en analog inspelning oändligt bitdjup men eftersom du alltid har brus i systemet så kommer det finnas en minsta "skillnad" mellan två signaler du kan upplösa, detta kan man om man vill uttrycka som mediets upplösning. Om du ex. har en signal som är på 1.001V och en annan på 1.002V och du har en brusspänning (ltie slarvigt uttryckt) på 0.01V så kan du inte skilja mellan dessa två signaler, alltså är upplösningen begränsad.
En A/D-omvandlare på 24-bitar som ger en maximal utspänning på 2V kan teoretiskt upplösa 2/2^24 V=120 nV vilket är långt under det brus finns i den analoga delen av systmet.
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 12:33:50
|
Och det är därför så j-a mycket finns att hämta i strömförsörjningar. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
Revox
Member

55 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 14:06:10
|
Jag låter detta med den analoga upplösningen stanna med den förklaring Atkinson Stereophile givit vid något tillfälle det räcker för mig dock har ju även ett digitalt 24 bitars ljudsysten en analog del så man kommer nog inte ifrån detta med hederlig analog teknik i alla fall.
Visste ni föresten att det var en svensk som lade grunden för den nya tekniken, Harry Nykvist. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 14:12:18
|
Hederlige Harry! |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 14:15:21
|
f95toli: Det är väl ganska allmänt vedertaget att man kan uppfatta ljud långt under brusgolvet så det är ju inte riktigt så enkelt. Jag tror någon hade bevisat att man kunde uppfatta toner 10 dB under brusnivån (eller var det 20 dB?). |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 14:22:03
|
Ungefär som man kan höra när top-fuel varmkör motorerna i depån som ligger 200 meter bort mitt under pågående pro-mod race då? |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 14:35:15
|
"Dessutom är ju frekvensomfånget sämre vid analog inspelning." Inte nödvändigtvis men man skulle ju kunna säga så att mikrofonen som i dom flesta fall är nödvändig inte förmår bättre än upp till 20KHz men det är ju klart att man kan finna högre frekvenser men då ligger dom kanske 40,50,60dB ner. Jo det finns faktiskt mikrofoner med små memban som lär komma upp till 40KHz....men hur många använder sådana mikrofoner och är det av intresse för någon människa. Jag kom att tänka på en annan sak med tanke på analoginspelning. Om man spelar in med Dolby A eller SR ja även med andra compander system så har man alltid ett lågpassfilter inbyggt som skär allting över 30KHz. När det gäller dynamik så finns det ingeting som klarar den dynamiken som man egentligen skulle behöva. Ta t.ex ett kanonskott på tiometers håll....190dB. Tickande från en digital väckarklocka 20dB plötsligt ett kanonskott i sovrummet 190dB...kanske lite ovanligt men ändå. 
gcs
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 14:38:16
|
"Jag tror någon hade bevisat att man kunde uppfatta toner 10 dB under brusnivån (eller var det 20 dB?)" Hur kan man mäta något under brusnivån...hur vet instrumentet vad som är brus eller något annat? Svar sökes.
gcs |
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 14:58:32
|
gcs: Det är nog inget konstigt med att mäta något under brusnivån (analogi = vattenmärke i bilder som inte kan ses med ögat men lätt hittas med "signalbehandling" av bilden) men å andra sidan var det inte frågan om mätning utan att höra. Precis som att all mätbar skillnad inte är hörbar kan det ju finnas hörbara skillnader som inte är särdeles lätta att mäta. Nu har jag ju inte läst speciellt mycket akustik och hörselkunskap men hjärnan är en fantastisk sak till vissa uppgifter. Neuronnät och extrem processkraft kan utföra nästintill mirakel. Många parametrar påverkar och möjligheten att höra olika saker påverkas av vem, vad och hur man är. Ett barnskrik under brusgolvet kan t.ex. lättare höras av en kvinna med barn men Bernt kanske kan höra att Nisses TopFuel-polare värmer motorn mitt under kvalet fast han står mitt vid strippen och Nisses polare 200 m bort.
Vad gäller den strikta mätningen behöver ju inte brus vara bredbandigt bara för att det är brus. Ett riktigt smalt notchfiltersvep kan säkert fånga upp vissa saker. Digital behandling av signalen med allt vad FFT och annat heter hittat massor av annat. Ganska standard och välbekant om man pluggat matte/signalbehandling/fysik/statistik och en del annat kanske. För ett exempel kan man ju titta på projektet SETI@home som hela tiden letar i brus efter utomjordingar... |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 15:00:58
|
Man kan visst mäta saker som ligger under vad som man vanligtvis menar med brusnivån, det enklaste är helt enkelt att integrera under lång tid. Eftersom brus (i det enklaste fallet) är slumpmässigt så kommer det att försvinna när man medelvärdesbildar medan alla ev. signaler blir kvar. Det finns dock två saker som gör att det inte är speciellt relevant i sammanhanget, Det ena är man för att det ska fungera måste mäta på en konstant signal (inte nödvändigtvis dc men konstant amplitud och fas) vilket naturligtvis inte inbegripper musik, för det andra kan du bara upplösa de 120 nV jag beräknade ovan om du integrerar LÅNG tid (runt någon sekund), i "realtid" sjunker upplösningen dramatiskt (effektivt 18-19 bitar har jag för mig är gränsen för vad om är möjligt med rumstemperaturelektronik). Det spelar ingen roll om du använder analog eller digital elektronik, problemet med brus kommer man inte runt.
För övrigt motsvarar 120 nV ungefär det termiska bruset Vt = SQRT(4*kb*T*B*R) i en 50 ohms resistor vid rumstemperatur (om vi antar 20 kHz bandbredd, i praktiken är det högre i en förstärkare), det räcker alltså att den totala resistansen i signalvägen är högre än så för att det ska begränsa din upplösning.
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 15:14:18
|
"Effektivt 18-19 bitar har jag för mig är gränsen för vad om är möjligt med rumstemperaturelektronik). Det spelar ingen roll om du använder analog eller digital elektronik, problemet med brus kommer man inte runt."
Tack för det! Jag känner igen delar av resonemanget från min skoltid
gcs
|
 |
|
Revox
Member

55 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 19:13:10
|
Jaasåå! skall utläsas långsamt, brusnivån vad menas med det? är det ett brus som ligger i botten i en förstärkare t.ex så långt ner att man inte kan höra detta. Man mäter detta med en voltmätare med inbyggda standard filter typ IEC och ANSI eller nått åt det hållet om jag minns rätt. Men brus är inget stort problem nuförtiden THD+N är väl väldigt lågt i en hederlig analog förstärkare kanske -110dBA.
Prova detta! ta en Analog sinusgenerator med låg dist ungefär 0,001% THD+N och en Digital sinusgenerator med samma låga dist kör in i en bra preamp och lyssna, man tror inte sina öron eller vad man skall säga låter helt olika som natt och dag. |
Edited by - Revox on 2003/11/16 19:18:06 |
 |
|
|
Topic  |
|