Det är lätt att imponeras av en tungbas men förden skull behöver den inte gå så där väldigt ljupt ner. Mitt förslag är att du lyssnar på dom tidigare nämnda plus lite klassiskmusik...t.ex Gustav Holst- Planeterna eller någon häftig inspelning av 1812. Det finns fler men eftersom jag sitter här på jobbet och spånar på betald arbetstid så har jag inte tillgång till mitt musikarkiv. Djupbasen ska nästan bara kännas...inte mer.
Bob Marleys album "Chant Down Babylon" där kända artister mixat om låtarna en del, men det fortfarande är 'bobban' som sjunger har en del härliga basspår, vissa är väldigt djupa med snabba svängningar.
Goreckis tredje symfoni. Hur många basgångar hörs i början? Rekomenderar en inspelning med London Sinfonietta dirigent David Zimmerman Dawn Upshaw sjunger Elektra Nonech skivbolag.
Inget har slagit det som Domenik spelade här hemma hos mig för ett tag sen. En Jazz skiva från nån festival i Polen. Jag har full styrka ner till 28 hz och minus 4 db vid 22 hz. Systemet rullar av helt från 18 hz. Det var nånstans där tonerna kom. Det var mer än obehagligt. Nu är det förvisso ganska meningslöst vetande för det är sällan man spelar under 30 hz.
Peter Gabriels senaste kan jag rekomendera då det verkligen spelar bas nere runt 30 hz. Många har inte ens hört en bråkdel av alla syntslinger som finns på den skivan. Är suben/högtalaren bra på att återge dessa signaler så är det lätt att hänga med och det mullrar inte. MEN , kan inte rummet återge lågbas utan rumsresonanser så blir det bara pankaka av det hela.
Om man inte har tillgång till en gammal analogsynt för att testa bas så innehåller annars Kraftwerks senaste album Tour De France Soundtracks tämligen djup och härlig bas
Kan inte göra annat än att hålla med dig Neriks angående Kraftwerks senaste album Tour De France Soundtracks. Jag spelade den för Hifidreamer så sent som igår kväll..jag gillar den plattan skarpt..det är bra test för djupbas..."Dynamik"
Håller med Matså; spela vanlig musik , och lyssna efter om du hör att man spelar en melodistämma på basen också. Djup men entoning bas är ljud och ingen musik. Ganska lätt att det blir så pga av alla rumsproblem. Eller kanske en tongenerator så att du kan mäta upp din frekvensgång.
Spela den musik du brukar lyssna till vanligtvis. Är det bättre och roligare att lyssna är det bra. Om det efter ett tag känns som om viss musik inte fungerar som förr, skippa köpet.