HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Död(ad?) transformator (gitarrförstärkarbygge)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:43:15  Show Profile Send flintan a Private Message
Ok, inte HiFi, men DIY iaf...
Håller på och bygger ihop en gitarrförstärkare av div prylar som ligger och skräpar i gömmorna.
Elementen jag ska använda är:

Celestion G12-80 (Rola)
12"
Fs 75Hz
Omf 75-5000Hz
100dB/1W, 1m
80W max
Stoor AlNicO magnet
8 ohm
Kan tro att den har högt Q värde.
Jag har två sånna element men ska nog bara använda det ena i en låda med öppen baksida.

Nu till frågan, jag tänkte använda en gammal förstärkardel från en elorgel. Men trafon till väggspänningen är stendöd, måste vara något brott i sekundärlindningen (den som går till förstärkaren?) vad jag förstår. Den mäter ca 90 ohm på primärlindning och ingen kontakt alls på sekundär. Det kommer heller ingen ström ur den.
Om man ska ersätta den med en annan går det att på något sätt ta reda på hur många volt förstärkaren vill ha? Hur mycket borde den ligga på?

Edit: stavfel

Edited by - flintan on 2003/11/15 00:51:59

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:55:08  Show Profile Send flintan a Private Message
Förresten, någon som vet något mer om elementen. Ex fler parametrar, vilka lådor dom passar och används i. Hittade inte så mycket info på nätet.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:57:26  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
vet du om den har mittuttag?
Hur mycket väger trafon?
Hur "ser" slutsteget ut? Är det två 2N3055 på en kylfläns?

De flesta orglar jag har sett har antingen en ca 30-40V på sek eller 2*18-30V
Avbrott på sek har jag aldrig varit med o(h)m....

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/11/15 :  01:00:46  Show Profile Send flintan a Private Message
Ska gå och kolla.

Jag kanske förväxlar sekundär och primär?
Primär = starkström och sekundär = svagare ström?
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/11/15 :  01:06:39  Show Profile Send flintan a Private Message
Det finns mittuttag som inte används. Trådarna är bara kapade och sitter "gömda" under en bit eltape.
Trafon väger ung 1,3 kg
I slutsteget sitter två AD149 ASO trissor mot ett plåthölje som agerar kylfläns. Säger det nåt?
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/11/15 :  01:12:15  Show Profile Send flintan a Private Message
Det sitter tre kablar under tapen. Två tunnare röd + grå och en tjock brun. Mellan röd och grå mäter det ung 60 ohm men den bruna har ingen kontakt med någon kabel.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/15 :  11:43:46  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
now we are talking:
AD149 gamla germaniumtransistorer
1,2Kg trafo....
Jag återkommer med fakta, men gissar att din förstärkare är från sent 60tal och vill ha ca 30V 2A cirkus....

sen måste vi reda ut detta med strömmar. Starkström= sådan spänning, ström, frekvens som kan orsaka skada på människor eller djur.

En trafo (transformator) har en primär och en sekundär-lindning. Till en nättrafo (det finns fler typer av trafos) räknas där man kör in "nätkabeln" (230V) som primär OAVSETT vad sekundär-spänningen/arna är . Till transistorförstärkare transformerar man "alltid" ner spänningen. Brukar hamna på 6-50V beroende på applikation. (Kan finnas många lindningar åxå men vi håller oss till en just nu)
Förhållandet mellan spänningarna OCH strömmarna är såna att U (spänningen) * (gånger) I (strömmen) skall vara densamma på bägge sidor om trafon (i en ideal trafo alltså, i verkligheten får man räkna med ca 10% förlust)
Tex om din trafo är på 230V in och 23V (enkelt att räkna på) ut och har en effekt på 100VA (kallas ibland felaktigt W (watt) kan du teoretiskt ta ut 100/23 = 4,35A (säg 4A med förluster) PRIMÄRSTRÖMMEN blir 100/230 dvs 0,435 A ALLTSÅ MINDRE

frågor???

gammelnalle

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/15 :  13:24:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Lite om Celestion G12-80 eller Clssic Lead som den kallas.
Den har inte Alnicomagnet utan vanlig keramisk. Jag har också hittat info på nätet att det ska vara Alnico vilket är fel enligt Celestions egna spec.

http://professional.celestion.com/guitar/classic_detail.asp?product=Classic%20Lead

http://professional.celestion.com/guitar/classic_specs.asp?product=Classic+Lead
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/15 :  18:52:20  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
ad149 .... A= germanium pnp transitor D = LF lågfrekvens effekt.
data: AD149 pnp GE Uce 30 Ube50 Ic 3000 P 32W TO-3
????? was is dass fur wass???
pnp = skall ha + på emittern (dvs - på collektorn) Ge = germanium (inte kisel Si) Uce = max spänning mellan collektor och emitter 30V, Ube max spänning bas -emitter Ic max ström 3A (3000mA) P max förlusteffekt (Ic*Uc-e) To-3 = kapsling (transitor outfit)

Ingen höjdartransitor mao....
Brassa inte på med mer än 30V ...

Din trafo bör kunna belastas med ca 100-120VA ... Om du bara har en lindning som används GISSAR jag på att den har levererat ca 20V AC 5A men jag antar att restaen av organet har fått sin försörjning från samma trafo.
Gissningsvis har din förstärkare kunnat leverera ca 10-15W i 8ohm.
(min teori till detta är = max spänning 30V vm (vilket medför) max halva denna spänning ut - bottningsspänning på ca 0,5V . P= U'U/Z*1,41 (roten ur 2)
u=14V u*u= 196V Z=8 ohm vilket ger P ca 17W MAX

frågor???
gammelnalle

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/15 :  19:23:28  Show Profile Send Flint a Private Message
Fan Grandbear!
Du verkar ha koll på konstruktion.
Det gläder mig. Jag lyfter min Stetson(hat).
AD149 var det häftigaste man kunde
ta till när jag fick min prägling.
Körs vad saker har ändrat sig.
Nu kör vi såklart NAD och annan hightech.

Second hand Flint

Edited by - Flint on 2003/11/15 19:39:04
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/11/15 :  19:48:26  Show Profile Send flintan a Private Message
Oj, tack för infon!

Då hade jag alltså inte förväxlat primär och sekundär.
Trafon har mycket riktigt drivit hela orgeln, likriktarbryggan sitter på förstärkardelen och därifrån går ett virrvarr av sladdar till tjugoarton olika kretskort som jag inte begriper ett dyft av men till slut lyckats dissekera bort mha uteslutningsmetoden. Det hade iof varit kul att använda olika filter, vibraton, leslie mm till gitarrljudet. Men jag har inte kvar kopplingschemat (som jag förmodar har setat fint i en plastficka nånstans i orgelchassit) och allt har legat i en pappkartong med hälften av kablarna avklippta i flera år. Jag har för mig att det var en Malmsjö orgel, från 60-talet nån gång.
Jag ska leta lite och se om jag hittar nån liknande trafo som lämnar ung 20V, kanske lite mer då. Får se om förstärkaren fungerar. Det borde ju gå att få ganska bra volym iallafall med tanke på elementets känslighet, 100dB. I en del gitarreffekter och distpedaler som jag har byggt ska det vara germanium trissor. Har för mig att jag har hört att dom lämnar annorlunda övertoner jämfört med silikontransistorer när dom distar??

Flint, jag kom på mig själv med att skriva att det var Alnico magneter (just efterson det stod på internet) fast jag VET att det är vanliga ferritmagneter. Jag har ju elementen här. Dumt.
Däremot vet jag inte om det är exakt samma element som kallas Classic Lead. Det har ingen Classic Lead logga på baksidan men heter Celestion G12-80, så det måste ju iaf vara ungefär samma element.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/15 :  20:01:39  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
kunne´ just tro att det va´ en gammal Malmsjö... har för ca 2 månader sedan slaktat 2 st sådana.... mycke blev det...
Har ELDAT upp spånskivorna... varmt och gött...blev det...
Fast mina var det 2N3055 som slutsteg och ca33V AC tomgång....
En preamp bör du nog ha. Skulle gissa att känsligheten ligger på ca 1V för max ut... och en gitarrpickup kanske ger MAX 100mV.
Själv gillar jag inte Germanium, men i en Fuzzface passar de...
Är flint och flintan släkt? Kanske brandmän, de har ju släkt
Och på fötterna LÅG-skor

gammelgnälle

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/15 :  20:15:24  Show Profile Send Flint a Private Message
Gammeltjossan.
Flint och flintan är inte schläkt. Det bara låter så.
Gillar du fuzzface? AC128. Kul. Gillar du Orange squezer?.
Jag plockade ihop en idag. Den kluckar fint i anslagen.
Go to Top of Page

Revox
Member

55 Posts

Posted - 2003/11/15 :  20:18:58  Show Profile Send Revox a Private Message
Ja vad skall man ge för råd, bra drivers och en bra förstärkare brukar vara en bra kombination så detta bör nog prioriteras.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/15 :  20:20:53  Show Profile Send Flint a Private Message
flintan
Kolla min länk. Där står det att G12-80 blev kallad "Clasic lead".
Jag har en G12-85 som förmodligen är en schläkting men jag vet inte. Jag är nog mer en Jensendiggare. Det handlar om spelstil.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/15 :  20:25:21  Show Profile Send Flint a Private Message
Revox
Din gamla Jazzburk låter nog bra i vilken gammal Dynacord som helst.
Eh...?
Go to Top of Page

Revox
Member

55 Posts

Posted - 2003/11/15 :  20:28:04  Show Profile Send Revox a Private Message
Jorå min jazzgitarr är nyss genomgången och den gamla tyska fanstyget till förstärkare glöder för fulla muggar.

Skall föresten förtenna badkar imorgon så det får bli en tidig kväll!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/15 :  20:29:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Revox
Du har insikt. Keep Cool.
Go to Top of Page

Revox
Member

55 Posts

Posted - 2003/11/15 :  20:42:35  Show Profile Send Revox a Private Message
Mm, så är det lite svårt att bli av med badkaren folk vill ha vit emalj nu för tiden.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/15 :  21:15:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Revox
Äh, sluta tjafsa nu va.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/15 :  21:27:56  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Va??????

gammal nalle emaljnalle G36 A77?

Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/11/15 :  22:31:24  Show Profile Send flintan a Private Message
Trafon är bytt och hör o häpna: det låter!
Jag har kört min POD som preamp och förstärkaren kopplad till en liten 6,5" bredbandare. Låter över förväntan på lägre volym, iof rätt frän dist när man krämar på mer. Kul ett tag iallafall. Ska testa hur det blir med Celestionelementet sen. Det har ju en sådär 10dB högre verkningsgrad.
Annars har jag en gammal japansk PA förstärkare som heter handic TOA som trycker ur sig lite mer effekt om man vill. Men då måste den lagas.
O så har jag en gammal Philips helrör som lämnar 70W klass A men till den behöver jag högohmiga högtalare.
Hittade förresten resterande organ till orgeln i en kartong, 12st tongeneratorer, en optisk volympedal och ett fjädereverb.
Go to Top of Page

Revox
Member

55 Posts

Posted - 2003/11/15 :  22:39:13  Show Profile Send Revox a Private Message
Näe jag har inga sådana makapärer jag tar in min signal från en gammal grammfon Connosiuer och en radio från 1963 men jag har även en liten bandspelare från en firma i London den tar 2" spolar bra ljud men kort in/avspelningstid dock.
Jo jag har en dator som levererar oljud till min ampla anläggning, jag kallar den anläggning liksom min lägenhet kallas våning låter liksom lite roligare man känner sig lite rikare om man så säger.
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/11/15 :  22:41:28  Show Profile Send Fostex a Private Message
Bild på TOA'n? hade en med det namnet jag också =) (slaktad nu..)

// David
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/11/15 :  23:26:20  Show Profile Send flintan a Private Message

Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/11/15 :  23:29:04  Show Profile Send flintan a Private Message
Nej, kanske börjar komma från ämnet lite väl nu..

Har ingen bild men den är svart, ganska tråkig, gjord i plåt och med knappar på framsidan som man kan vrida på.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000