Author |
Topic  |
|
Rhino
Member

67 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 01:23:51
|
Jag märkte att ett par AKG-hörlurar (K135) som låg här hemma bara hade en fungerande kanal.. detta var självklart något som måste åtgärdas  Hittade felet och problemet var att en kanals + kabel hade gått av någonstans i mitten (!!) av kabeln (fråga mig inte hur..)
Tänkt och gjort, nya kablar löddes fast (Två tvinnade trådar inifrån en vanlig nätverkskabel till varje kanal som är väldigt tunna).. Nu till felet;
De funkar inte längre nu efteråt!   med multimetern ses att allt sitter fast som det ska, inget kortslutet, men ingenting händer.. det är att som ha på sig en plastbit på huvet, absolut inget händer. Har testat på 4 olika maskiner, samma sak överallt.. Det är dynamiska lurar, så sätter man dem i hörlursingången så borde något hända om man knackar på dem resonerade vi, ingenting förutom ett STARKT brus / brum hela tiden.. ungefär i stil med hälften av vad musik hade låtit på samma volym.
Vad tror ni kan va fel? Är detta en post för DIY-forumet, vågade inte riktigt posta i HIFI ifall Är de verkligen så känsliga för värme att de kan ha gått sönder när vi lött på anslutningarna (drygt 300 grader, är det inte det dessa anslutningar är till för...) Lurarna läste jag var på 200k ohm, funkar inte vanliga TP-trådar då? |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 01:25:48
|
Det borde ju funka om du lödat rätt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
flintan
Member

663 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 01:28:57
|
Kanske en dum fråga men har du mätt och kollat att alla sladdar sitter på rätt ställen? Det är väldigt lätt gjort att göra fel. Annars borde det ju låta något iaf. |
 |
|
flintan
Member

663 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 01:29:51
|
Bernt hann visst före... |
 |
|
Rhino
Member

67 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 01:31:14
|
flintan > Bernt hann visst före tre gånger  
Men jag har lött rätt jag fattar ingenting
EDIT: Jo, nu såg jag med ohm-metern att inget utslag gavs när jag mätte + till jord på 6,3-pluggen.. Det skall det väl göra? Båda kanalerna likadana.. Något mellan de två lödanslutningarna i varje element är därför sönder  Detta hände väl igår, men HUR och VARFÖR.. |
Edited by - Rhino on 2003/11/15 15:48:49 |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 15:56:29
|
Kanske värmde på för mycket så att nån lödning till elementent smälte? Sa du att det mätte oändlig resistans när du mätte mellan + och - Då är det troligen det ovan beskrivna som har hänt (utan att var säker på det) |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
Rhino
Member

67 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 16:01:39
|
Precis Rydberg.. men alltså..  Känns mycket märkligt att det skulle hända på båda, även om det antagligen är det du sa eller att de gick sönder. Det är ju trots all lödanslutningar.. är det någon speciell temperatur man ska jobba med i dessa fall? Fick ta till en vanlig lödkolv istället för lödstationen nere då denna hade för smal spets.. kolven kan man inte ställa temperaturen på, men tycker det borde klara sig.
EDIT: Det var precis som Rydberg sa, bara att jag inte hade sett den.. tråden som lossnat är något i stil med ... ja, OTROLIGT smal, svårt att se den med blotta ögat. 0,05 mm är nog en stor överdrift. Frågan är om jag kan löda denna själv, går den av så får jag aldrig tag i den igen, tror det är sista varvet på spolen som är dragen ut c:a 5-10 mm. Tack iaf, får se hur det går..    |
Edited by - Rhino on 2003/11/15 16:51:19 |
 |
|
Rhino
Member

67 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 17:35:39
|
Icke sa nicke, även om jag mätte på dessa två trådar som stack ut så blir det ändå oändlig resistans.. Antingen så är de inte så dumma att de sätter trådar ut till anslutningarna istället för att anslutningarna fortsätter in i elementet eller så är det något allvarligt fel.. då slänger jag dessa, vilket är tråkigt eftersom jag "hittade" dem igen igår och att de kostade åtminostone ~1000kr eller drygt när de kom.
EDIT: Min bror sa att koppartrådarna som kom ut från spolen möjligtvis var lackade och därför de inte fick någon kontakt.. då var det nog end of story, blir för jobbigt/krångligt/svårt att försöka få bort det, hur skulle det gå till isåfall? De är mindre än 0,1mm tjocka  Massa edits av mig, tror nog det får räcka med detta om ingen vet hur man får bort lack på så tunna.. Det bästa kanske är att slänga elementen så jag inte går och tänker på det hela tiden  och sen behålla lurarna, kanske man hittar andra passande element nångång |
Edited by - Rhino on 2003/11/15 18:01:37 |
 |
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 20:08:17
|
Skyddslack brukar man elda bort, men detta e nog inte ett alternativ i detta fall.. |
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
 |
|
Revox
Member

55 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 20:16:17
|
Herre Gud! köp nya reservelement och lägg tiden som du får över på dina nära och kära. |
 |
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 20:28:29
|
Revox: Det var väl lite väl otrevligt sagt! (definitivt i DIY-delen..)  
I DIY delen ska man va glad och lägga mycket tid på egna byggen med mera..  |
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
 |
|
Revox
Member

55 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 20:35:20
|
Ja men sådär otrevligt var det väl inte bara lite väl pragmatiskt kanske men inte otrevligt dessutom har jag orakade armar och använder inte läppglans.
Däremot är det otrevligt att kommentera andras inlägg på ditt vis skicka hellre ett PM! |
 |
|
Dazzin
Member

989 Posts |
|
|
Topic  |
|